Українська мова 5 клас




Вітаю вас на сторінці мого блогу.
Розпочинаємо дистанційне навчання. Ми впораємося і все чудово пройде! Головне, будьте уважними, виконуйте уроки вчасно, та не проспіть.

 



02.06.2022 Четвер

Тренувальні вправи

Сьогодні вам нічого не треба писати. Тільки понатискати кнопочки. Перейдіть за посиланням та виконайте завдання https://learning.ua/mova/piatyi-klas/hra-vtrachena-chastyna


31.05.2022 Вівторок

Синтаксис і пунктуація (Повторення)

Для початку давайте переглянемо відео


Гра «Склади слово»

З перших складів першого слова, інших-другого, третіх-третього складіть нове слово, введіть його в речення.

  1. Роман, будинок, людина
  2. Калейдоскоп, Наливайко, частина
  3. Стежити, тужити, малина

Кодований диктант

Випишіть спочатку розповідні речення, потім питальні речення і вкінці - спонукальні речення

1.Грай, моя пісне, як вітер сей грає! (Леся Українка)

2.Мамо, чи шкірна пташина у вирій на зиму літа? (Леся Українка)

3. Реве та стогне Дніпр широкий(Т.Шевченка).

4. Ще в дитинстві я ходив біля трави (В. Симоненко).

5. Бігла стібка в далечінь і губилася(В. Симоненко).

6. Припливайте до люльки, лебеді, як мрії! (В. Симоненко).


30.05.2022 Понеділок

Орфоепія та орфографія (Повторення)

Перегляньте відео щоб пригадати.

Завдання 1.

 Утворити всі можливі чергування голосних звуків

Наприклад: книга - книзі.

ПТАХ, НОГА, ГОРОХ, СВЕКРУХА, КНИГА, ДРУГ, КОЗАК,

Завдання 2.

Гра «Я-редактор» 

 Підкреслити слова,у яких неправильно вжито знак м’якшення. Відредагувати Їх

Булйон, лінь, тінь, льон, вюн, Натальці

Завдання 3.

Розподільний диктант 

Розподілити слова у три колонки: з наголосом на першому,на другому та на третьому складах.

Натовп,Панас,абзац,веретено,адрес,гавань,сопрано,тавро,оранка,адреса,незабудка,олень,неук,осетин,столяр




26.05.2022                 Четвер

Контрольна робота. Пряма мова. Діалог

Добрий день. Сьогодні працюємо над контрольною роботою. Я впевнена, що ви все знаєте і впораєтеся на відмінно, але якщо виникнуть питання - пишіть, телефонуйте.

Отже, переходьте за посиланням https://vseosvita.ua/test/start/ohg299, працюйте. Будьте уважні.


24.05.2022                             Вівторок

Фонетика й графіка (повторення)

1. Перегляньте відеоурок .


Завдання 1. 1.     «Майстер пера»   -  Змініть слова так, щоб відбулося чергування
    Наприклад: Перемога - перемозі [г]-[з]
   Перемога, безпека, дорога, пастух.
  Бідолаха, берізка, увага, книга.

 

Завдання 2.

1.     «Орфографічна хвилинка»    записати слова правильно

 Українс…кий, яблун…ці, л…одяний, відчуваєт…ся, Хар…ків, різ…блений, близ…кість, він…чати, хатин…ці, утр…ох, ллєт…ся, зозул…ці, голубон…ці, радомишл…с…кий, наріж…те, нен…ці,  бояз…кий, камін…чик, галуз…ці, селянс…кий, переллєт…ся, перевір…те, перелаз…мо, с…омий.

 23.05.2022                                           Понеділок

Будова слова й орфографія


Перегляньте презентацію
 
https://docs.google.com/presentation/d/1fVRVbG9hW4j8g_CriMUlxZgFKDMot-Lr/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true

Завдання 1.

До поданих слів додати потрібний префікс (з, зі, с, роз, без)

Бити, писати, грамотний, захисний, казати, в'язати, бігати, совісний,

 Завдання 2.

               Записані слова розібрати за будовою. (визначити корінь, суфікс, префікс, основу, закінчення)

Переспів, середній, передплатник, утеплений, напірний, дов’язати, заповнити, згори, сповна.


19.05.2022                                              Четвер

Лексикологія (повторення)




 Крок 2. Перед тобою - тлумачення термінів. Напиши, про що йде мова нижче: 

1. Сукупність усіх слів мови - це ____________________________ 

2. Те, що слово означає, це його _____________________________ 

3.  Пригадай, у якому словнику можна дізнатись про значення слова? Відповідь запиши тут: ____________________________________

 Крок 3. Ти знаєш, що слова можуть бути однозначними, якщо мають лише одне лексичне значення. До речі, як називаються слова, які мають декілька лексичних значень? Свою відповідь напиши тут: ______________________________________________ Крок 4. Чи пам’ятаєш ти, що багатозначні слова вживаються не лише у прямому, звичайному значенні. Яке ще значення мають такі слова? Запиши відповідь тут: _________________________ 

Крок 5. Встанови відповідність між групами слів за значенням та роз’ясненням цих термінів. Ось тут:

 1. Синоніми               а) однакові за написанням, але різні за значенням 

2. Антоніми                 б) різні за написанням, але схожі за значенням 

3. Омоніми                           в) дещо різні за написанням і різні за значенням 

4. Пароніми                          г) різні за написанням і протилежні за значенням 


17.05.2022                                        Вівторок

Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів (діалог етикетного характеру з використанням етикетних формул)

Діти, у нас сьогодні дуже важливе завдання на уроці: ми будемо складати діалоги, розігрувати їх, а ще будемо говорити про культуру спілкування.

Зверніть увагу на те, що у діалозі кожна репліка починається з тире і з нового рядка.

Будь-яке спілкування відбувається за певних умов, які впливають на наше мовлення. Із цих умов складається ситуація спілкування.

Того, до кого звертаються під час спілкування, називають адресатом.

Особу, яка створює і передає повідомлення, називають адресантом.

Мета спілкування - це те, чого ви прагнете (про щось повідомити, щось з’ясувати, до чогось спонукати, висловити почуття тощо).

Коли ми спілкуємось з іншими людьми, користуємось словами ввічливості.

Завдання:

Скласти діалог (10 - 12 реплік) на тему : "Мій відпочинок" відповідно до ситуації (уявіть, що ви приїхали у незнайоме місто щоб відвідати зоопарк, але як знайти дорогу ви не знаєте. І вам потрібно розпитати у людей дорогу.)

16.05.2022                                            Понеділок

Контрольний текстовий диктант

Добрий день. Сьогодні у нас диктант. Будьте уважні. Перший раз прослухайте текст диктанту, а потім по реченні записуйте. Звертайте увагу на інтонацію щоб правильно розставити розділові знаки.




13.05.2022                                               Четвер

Діалог. Тире при діалозі (Тренувальні вправи)

Пригадаймо!

Окремою формою передачі прямої мови є діалог.

Діалог – розмова двох осіб.

Якщо в спілкуванні беруть участь більше учасників, то така розмова називається полілогом. Висловлення, виступ однієї особи називають монологом.

Діалогічне мовлення складається з реплік і може супроводжуватися словами автора.

Репліка – кожне окреме висловлювання, фраза учасників діалогу.

Кожну репліку починають з нового рядка, а перед нею ставлять тире. Якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що і при прямій мові, але без лапок. Наприклад (діалог із притчі «Щоб ти став кращим» Сухомлинського В.О.):

Дідусь і внук умилися і сіли вечеряти. Онук питає:

– Хто це все поставив на стіл?

– Добрий чоловік.

– Як це так? – дивується онук. Залишив нам добрий чоловік їжу, а ми й не знаємо, хто він. Для чого ж він старався?

– Щоб ти став кращим, відповів дідусь.

*(репліки виділено синім кольором, слова автора – чорним).


Перегляньте відеоурок


Розставте пропущені знаки при діалозі. https://learningapps.org/display?v=psycrjmb320


Домашнє завдання.

Запишіть текст у формі діалогу, розставивши потрібні розділові знаки. Замініть слова, що повторюються, іншими, щоб уникнути повторів.

Мамо привіт! Добрий день Марійко! Як справи у школі? Усе гаразд мамо. Що нового ти дізналася сьогодні на уроках Марійко? Про дятла мамо. А що ж саме розповідали про дятла Марійко? Що дятел лікує дерева в лісі, що називають дятла лікарем лісу, що дятел дістає з-під кори дерев комах... А де ж Марійко живе дятел? Мамо а дятел живе у лісі.

10.05.2022                                                        вівторок

Діалог. Тире при діалозі

 Діалог  – це різновид прямої мови. Зазвичай діалогом називають розмову  двох осіб. Якщо в спілкуванні беруть участь більше учасників , така розмова називається полілогом . Крім того, виділяють  монолог — висловлювання, виступ однієї особи.        
 
Кожне окреме висловлювання учасників діалогу називають реплікою. У художніх творах найчастіше шкірну репліку починають із нової строчки , а перед нею ставлять тире . Якщо репліка супроводжується словами автора , то ставляться ті самі розділові знаки, що й при прямій мові , але без лапок .       
Приклад:
1. - Доброго дня, лікарю. Дозвольте увійти.    
    - Вітаю. Так, проходьте, будь ласка. Шановно Вас слухаю.
 
2. Після екскурсії гід запитав:                   
    — Чи зацікавив вас розповідь? Що найбільше вразило?                       
    - Криниця! Криниця, що стала підземним ходом! — галасували дітлахи.
Схематично діалог можна зобразити так:
 
( А, а  - слова автора, Д, д - репліка діалогу)  
 
1. А:
- Д!?...   
2. - Д, - а.    
3. - Д, - а. - Д!?.  
4. - Д!? - а.   

5. - Д, - а: - Д!?...

Перегляньте відеоурок

Виконати управу 499 (І)

Домашнє завдання.
1. Вивчити правила або ці, що я подала, або у підручнику ст. 183.
2. Скласти діалог про бережне ставлення до природи.


09.05.2022 Понеділок

Відмінність між прямою та непрямою мовою

При заміні прямої мови на непрямі слова автора стають головним реченням, а пряма мова - підрядним. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора і приєднується до них союзами  що, як, щоб, чи,  а також сполучними словами  хто, що, який, чий, коли, де, ніби .

 

Наприклад:

Пряма мова

Батько попросивши сина: „Допоможи матері по господарству."

Непряма мова

Батько просив сина,  щоб  той допоміг матері по господарству.

 

При такій заміні потрібно особові займенники і дієслова 1-ї і 2-ї особи поставити у формі 3-ї особи , вилучити повторення, вигуки, а іноді і вставні слова, частки, а звертання або пропускають, або роблять підметами чи додатками; знак питання не ставиться.

 

Наприклад:

Пряма мова

А що, коли я й справді лісова мавка?" - запитала дівчина грайливо.

Непряма мова

Дівчина грайливо запитала, а що, коли  вона і справді лісова мавка.


Перегляньте відеоурок


Завдання:

Перетворити речення з прямою мовою на речення з непрямою мовоюКнига та перо

  1. „Якщо є учень, учитель знайдеться", - стверджує східна мудрість.
  2. Катон сказав: „Пропав той день, що минув без користі".
  3. „Земля дає все і збирає все", - говорили стародавні орачі.
  4. Один мудрець вдало підмітив: „Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин".
Домашнє завдання.
1. Повторити правила.
2. Завдання: 

    Вставте  всі пропущені розділові знаки.

Не вдалося

   Питає батько у сина  Васильку  ти вже виправив ту двійку, що з математики одержав?

   Виправив  татку але лише у щоденнику. В журналі не вдалося, бо вчителька на перерві з класу не виходить  відповів син.

05.05.2022                                                   Четвер

Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. Тренувальні вправи

Добрий день! Відгадайте загадку:

   «Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Водночас її не можна ані купити , ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця»               ( акшімсоп)
             Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас. 
              Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.

Завдання  1. 

Знайди помилки!

-          Визначте речення, у яких допущено пунктуаційні помилки. Запиши їх правильно.

1.       «Книги – морська глибина » - так писав І. Франко .

2.       Хворий відповів «дякую, мені вже набагато краще».

3.       Світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».

4.       Як ти себе почуваєш – Запитав лікар хворого.

5.       «Книги – це ріки, що напувають Всесвіт».


                              Завдання  2. «Твоя репліка»

-Складіть  діалог, використовуючи подані репліки. Запишіть складений діалог.

                               Телевізор у твоєму житті.


-          Ти любиш дивитися телевізор?

-          ……….

-          Чому ти стільки часу присвячуєш цьому заняттю? Тобі це щось дає?

-          ………..

-          Чи дивишся ти будь-які програми, чиє в тебе улюблені?

-          ………..

-          Що тебе приваблює в цих передачах?

-          ……..

-          Телевізор не заважає тобі вчитись, спілкуватися з друзями?

-          …….

Учні прощаються і бажають один одному успіхів.


Домашнє завдання.


Записати речення, розставляючи розділові знаки. Відгадати загадки.

1. Одне каже Влітку мені важко. Друге стогне Взимку мені тяжко. Третє співа Чи літочи зимаа мені різниці нема 2. Одне каже СвітайДруге каже Не дайТретє говорить А я живу й біжу і вденьі вночі 3. Хлопець Мартин по­хилився через тин.  Каже дівчина Гапка Яка в тебе шапкаА жовта китиця проти сонця світиться.  Як прилетять горобцібуде тобіяк вівці від сірого ВовкаПро кого промовка 4. Я кричу Як звуть тебеА вона ягнятком БеЯ лякаю ПереймуА вона те­лятком МуСерджусь я Постійлиха  А вона сміється Ха!

03.05.2022                                    Вівторок

 Пряма мова.  Розділові знаки в реченнях із прямою мовою

Сьогоднішній урок я хочу розпочати зі слів Антуана де Сент- Екзюпері:

Єдина відома мені розкіш –це

розкіш людського спілкування.


 1. 
Перегляньте відео, подане нижче, виконуючи всі вказівки вчителя.

2. Вивчіть правила у підручнику § 63 (ст. 179-180).
3. Виконайте вправи 487 - усно, 488, 492 - письмово.

02.05.2022                             Понеділок

Контрольна робота.  "Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова"

Сьогодні у нас контрольна робота. Будьте уважні! Переходьте за посиланням та виконуйте завдання.

https://vseosvita.ua/test/start/qrm156


28.04.2022                                        Четвер

Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком

Перегляньте відео, подане нижче, виконуючи УСНО вказівки вчителя.


Домашнє завдання.

1. Опрацюйте §61, вивчіть правила.
2. Виконайте вправи 477, 478 - усно; 479, 480 - письмово.


26.04.2022                                                        Вівторок

Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком


Речення, в якому дві і більше граматичних основ, називається складним.

Частини складного речення пов'язані між собою за змістом, з'єднуються в одне ціле інтонаційно та злучниками або лише інтонацією.

До складного речення можуть входити частини поширені і непоширені, з одним головним членом і двома - підметом і казкою.

Перегляньте відеоуроки до теми уроку:





Завдання 1:

Записати речення. Визначити та підкреслити у кожному граматичні основи, пояснити, як пов'язані прості речення у складні: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів) (обвести розділовий знак або сполучник)

Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає у гаю. Літати у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л.Костенко.) Журавлята шкодували, що рости вони поволі. (М.Сінгаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А.М'ястківський.) Відцвіли голубі матіолі, згасло літо на жовтих полях. (В.Грінчак.) Ліщинові кущі задирали списи, за списками дощ стіка, а вітер обтіка. (Є.Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синє хмара диму за ним розвіялося. (М.Рильський.)

Домашнє завдання:

1. Вивчити правила ст. 174;

2. Виконати вправу 474 (І, ІІ)

25.04.2022                  Понеділок

Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів

Словникова робота.

Адреса – це листове вітання особи чи організації, переважно з нагоди ювілею.

Адреси – місце проживання чи перебування особи, установи; надпис на конверті, бандеролі тощо.

Зверніть увагу! Вислови «на адресу» і за «адресою» мають різне значення.

Вислів «на адресу» вказує на напрямок дії (можна поставити запитання «Куди»?). Приклади: Листя надсилайте на адресу... Вислів «за адресою» вказує на місце дії (можна поставити запитання «Де»?). Приклади: Курси з водіння розташовані за адресою... Вона проживає за адресою...

Адресант – той, хто надсилає листа, телеграму, бандероль; відправник. «Здивувань, він починає читати адресу. Якась нісенітниця: прізвище адресата – Франка, прізвище адресанта – так само Франка» (Петро Колісник).

Адресат – тій, кому надсилають листа, телеграму, бандероль; одержувач. «У шістдесят п'ять різних міст світу линули короткі радіохвилі, але скрізь вони мали знайти одного адресата – інститут переливання крові» (Юрій Смолич). Опрацюйте теоретичний матеріал підручника.    

Ст. 172

   Опрацюйте таблицю

МОЖЛИВІ ЧАСТИНИ ТЕКСТУ ЛИСТА

ПРИКЛАДИ

Звертання

Любі мої дідусю та бабусю! Дорога сестричка Іринко! Шановний Василю Івановичу!

Початкова форма про стан листування

Получив(-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Получив(-ла) твій лист, але відр азу не відповів(-ла), оскільки...

Основний зміст листа, повідомлення про новини

Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком...

Запитання адресату

Як Ваше здоров'я ? Які у Вас новини? Що цікавого в тобі ?

Дякуємо

Дякую за те, що...

Прохання написати лист

Я прошу Вас написати мені... Прошу тобі відповісти на лист...

Передача вітань

Передавайте вітання...

Прощання

До побачення... Міцно цілую й о б і й маю...

Кінцівка і підпис

Ваш онук (ваша онучка)... Твій друг (твоя подруга)...

Дата і місце написання, якщо їх немає на початку аркуша

20  б ерезня 2009р. Чернівці

   Робота з текстом.

Прочитайте зразки листів. Визначте їх частини та вид (особистий, діловий).

 

Зразок №1.

Директору спорткомплексу "Динамо"

Пану Марінюку Т.Т.

         

Адміністрація гімназії №8 м. Полтави проситиме Вас надати спортивні майданчики для проведення змагань з легкої атлетики. Оплату гарантуємо.

14.09.2019 нар.                                        

Директор О. Савчук

 

Зразок №2.

З листа поета Василя Стуса синові Дмитру

9.02.81 нар.

Дорогий сину!

Дякую тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що ти став краще вчитися. Братися за навчання. Може, ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай з нею. Не пускай маму саму нікуди – завжди, коли вона не перечитиме…

За мене не турбуйся. Я нібито залізний. Бо інакше мені просто не можна.

Обіймаю і зичу добра.

Пиши. Що ти читаєш тепер. Але пиши – тільки тоді, коли є настрій, бажання. А не просто мус.

Будьмо ж!

                                                                                                                     Твій тато

Зразок №3.

Люба бабусю!

Пише Вам онук Іванко. Я одержав Вашого листа, де Ви пишете про свої життєві клопоти. Мені дуже шкода, що можу лише зрідка з Вами бачитись, що так мало, і тільки на канікулах, допомагаю Вам по господарству. Сподіваюся, швидко настане літо, і я приїду до Вас. Гадаю, Ви теж мене дуже чекаєте.

Хочу трохи розповісти про свої справи. Я навчаюся на «відмінно». А ще відвідую спортивну секцію, вчуся грати на гітарі. Бабусю, коли я до Вас приїду, то співатимемо наші улюблені пісні під гітару.

На Новий рік та Різдво ми, на жаль, до Вас не приїдемо, тому що поїдемо відпочивати в Карпати. Тож я попередньо вітаю Вас із цими чудовими святами.

Бувайте здорові, люба моя бабусенько! Ми з татом і мамою міцно Вас обнімаємо.

                                                                         Ваш онучок Іванко

 


Важливо не тільки правильно написати листа, а й оформити конверт, адже якщо допустити при цьому помилку, то, цілком можливо, що адресат його не отримає. Як правильно підписати поштовий конверт, детально описано на офіційному сайті Укрпошти за посиланням: https://ukrposhta.ua/yak-pravilno-pidpisati-poshtovij-konvert/

Завдання:

Написати листа до рідної людини з використанням звертань та вставних слів й оформити конверт.


21.04.2022                                                         Четвер

Виділення вставних слів на письмі комами

Пригадаймо!

















На письмі вставні слова ЗАВЖДИ виділяються комами.

  1. Може, треба інакше це виконати?

  2. На деревах вже листочки, отже,

  3. вже весна прийшла до нас

  4. непомітно.

  5. На щастя , ми вільно можемо

  6. говорити англійською мовою.

Вставні слова можуть стояти 

у середині, 

на початку

 та в кінці речення.

  1. Ви , звичайно, знаєте мою сестру.

Початок речення   ,   ВС , кінець речення.

  1. Звичайно, ви знаєте мою сестру.

ВС, кінець речення.

3. Ви знаєте мою сестру, звичайно.

Початок речення, ВС.

Завдання 1. Перепишіть речення. Знайдіть вставні слова й виділіть їх комами.

  1. Не можна кажуть людині помолодшати, а подобрішати завжди можна(О.Гончар ).

  2. Здавалось загримів десь на небі грім                  ( С.Васильченко).

  3. І справді то скрипіли сінешні двері у хаті баби Ярини.


Завдання 2: Складіть і запишіть речення із такими вставними словами:

Отже, по-моєму, по-перше, будь ласка .


Домашнє завдання.
1. Вивчити правила
2. Виконати письмове завдання

Перепишіть речення, розставте правильно розділові знаки. Виділіть вставні слова, визначте, на яке значення вони вказують

 

1. Може то птахи приносять на своїх крилах весну?

2. На жаль ми не мали можливості знайти для її тітки квартиру десь ближче.

3. На моє щастя на материні прохання ніхто не зважає.

4. Здавалося він не чув нічого.

5. Можливо блискавиць крило ці горді коси заплело ?

6. Напевно там водилися й гадюки.

7. Безперечно вам усе тут незнайоме дивне я знаю.

8. Кажуть нібито ці дроти тягнуться від самих Карпат аж до Чорного моря.

9. З Олександрівська з Хортиці поет як

10. гадають поїхав до села Покровського.


19.04.2022                                   Вівторок

Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично)

Перегляньте відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=ALg4PpGPUQo

Прочитайте у підручнику правила з § 58, вивчіть їх (табличку "Групи вставних слів і сполучень слів" на ст. 169 вчити також напам'ять)

Завдання 1. Запишіть речення. Визначте вставні слова та сполучення слів(підкресліть однією лінією), з’ясуйте їх групу за значенням ( див. таблицю).

1.Будь ласка, будь мужнім і сильним. (О.Слоньовська). 2.Мабуть, ніщо так не радує людський зір, як зримий результат роботи (Ю.Мушкетик). 3.На жаль, вони також не вічні  (М.Луків). 4. Крізь ці кущі, здається, ніхто не пробереться (Н.Забіла).

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила § 58

2. Виконати вправи 461, 462.


18.04.2022                                        Понеділок

Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові
знаки при звертанні (повторення)

Привіт! Гарного дня, мої любі!

Пригадаймо!

Звертання можуть стояти на початку речення, у середині та в кінці. На письмі звертання виділяємо комамиНа початку речення, залежно від інтонації, звертання може виділятися і знаком оклику — тоді наступне слово пишемо з великої букви. Якщо звертання стоїть у середині речення, то коми ставимо з обох сторін. 

Звертання вимовляються з окличною інтонацією, особливо на початку речення. У вимові перед звертанням паузи звичайно немає, є пауза тільки після нього.

Вживання кличного відмінка

В українській мові при звертанні слід послуговуватися кличним відмінком. Кличний відмінок властивий тільки іменникам чоловічого і жіночого  роду в однинісестро, земле, Наталю, Батьківщино, пане, коню, соловейку, Антоне
Іменники середнього роду й іменники у множині цієї форми не мають (виняток – панове): море, сонце, поле, небо, люди, студенти, друзі.
Зверни увагу!
Не мають кличної форми займенники та прикметники. При потребі у звертанні використовується називний відмінок однини чи множини:  Кохана! Підійди, будь ласка.  Мила, ходімо. Дорогі, дякую.

Якщо звертання складається з двох слів, то прикметники та займенники у його складі також мають форму називного відмінка: шановний пане, зіронько моя.

Біжу...біжу. Все виконаю!

Завдання:

1.  Дайте усні відповіді на запитання, подані нижче. Таким чином ви підготуєтеся до тестів (наступне завдання). Якщо не знатимете відповідь на якесь запитання, звертайтеся до мене за допомогою.
- Що таке звертання? 
- Чим відрізняється звертання від інших членів речення? 
- У якому відмінку можуть бути звертання? 
- Де може стояти звертання? 
- Чим виражається звертання? 
- Як інтонаційно виділяється звертання? 
- Як виділяються звертання на письмі? 
- Які є види звертань за будовою?
2. Перевірте свої знання з теми "Звертання", виконавши тести https://vseosvita.ua/test/start/tgn707
3. Випишіть із будь-якого тексту (або придумайте самостійно) 3 речення із звертаннями, аби вони були в різних позиціях (на початку речення, в середині, в кінці).

Я тут селфі роблю, а ви ще домашнє!

Домашнє завдання
1. Повторити правила.
2. Завдання:

Переписати, розставляючи розділові знаки . Звертання підкреслити (просто однією лінією).

Ой чого ти дубе на яр похилився? Молодий козаче чого зажурився?  Годі коню в стайні спати, пора ляхів налякати! Та сходьтеся хлопці славні запорожці плече під плече! Та не даймо  мужні запорожці ворогові Січі! Чи був ти орле в моїй стороні? Чи журиться матінка по мені? Чи ти будеш дівчинонько по мені тужити? Скоро сяду та поїду у військо служити!

14.04.2022                                                  Четвер

Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові
знаки при звертанні (повторення)

Доброго дня, дорогі діти! Рада вас вітати на уроці і сподіваюся, що він пройде продуктивно, творчо й цікаво.


Ми живемо в суспільстві, тому щодня спілкуємося з іншими людьми. Мета цього спілкування різна: обмін інформацією, новими знаннями, висловлення своїх почуттів, переживань, роздумів. Ми розповідаємо щось і запитуємо, просимо і відмовляємо, сперечаємося і промовляємо слова любові, ранимо й лікуємо словом… І при цьому постійно використовуємо звертання.

Звертання щире, душевне, щедре-

Оксано, Павле, Іване, Петре!

І так сердечно, і так ласкаво-

Тетяно, Лесю, а чи Любаво!

А найсвятіше душа приємле-

моя Вкраїно, кохана земле,

ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,-

миліших серцю звертань не знаю.

ЛАЙФХАК - ЗВЕРТАННЯ  ЗАВЖДИ ВЖИВАЄТЬСЯ У КЛИЧНОМУ ВІДМІНКУ

Перегляньте відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=DBlkOBG-GVs&t=16s (завдання, які є у відеоуроці не виконувати).

Закріпіть теорію, вивчивши правила із §57.

Виконати вправу 455 (І).

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила параграф 57.

2. Виконати вправу 451 (І,ІІ)


12.04.2022                                                    Вівторок

Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення (виконання роботи)

Сьогодні у вас найлегший етап роботи: переписати у чистовик. 

Пам'ятайте! Спочатку перевірте ще раз у чорновику, а потім дуже уважно переписуйте. 



11.04.2022                                      Понеділок

Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення (підготовча робота)

Що?Що? Це як?

Добрий день, любі учні! Я рада вітати вас на дистанційному уроці української мови. Усміхніться, подумки побажайте успіхів на весь день. Сьогодн
і на уроці ми будемо працювати із розвитком мовлення на прикладі розповідного тексту із елементами роздуму. Це контрольний переказ, тому будьте уважні.












Ось посилання, за яким можна прослухати переказ https://www.youtube.com/watch?v=J1jdhFwkXEo

Прослухайте один раз, потім перегляньте план, запишіть його у зошит

ВАЖЛИВО! У робочому зошиті записуємо так:

Одинадцяте квітня
Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення
Патріарх лісів
План
Так багато!

Для переказу тексту скористайтеся орієнтовним планом:
            
1. Дуб – символ незламності, могутності та довголіття.
2. Дуби-довгожителі.
3. Священне дерево слов’ян.
4. Хліб із жолудів.
5. Найстаріші дуби.
6. Пошанування дубів.

Завдання.
Прослухавши текст вдруге, перекажіть його за планом усно.

Прослухавши текст третій раз, запишіть його переказ у чернетку.

У чистовик ви перепишете на наступному уроці!




07.04.2022                      Четвер

Розділові знаки при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами

Давайте пригадаємо!


Опрацюйте або теоретичний матеріал нижче або перегляньте відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=iHfAMGndFi4 
А ще краще і те ті те опрацюйте. Туму, що по домашніх завданнях, які ви скидаєте - бачу, що трішки не можете зрозуміти. Хто і після сьогоднішнього уроку не буде розуміти - напишіть мені.
Розділові знаки при узагальнювальних словах
Двокрапка
Двокрапку ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення.
УСО, О, О.
    Приклад:
  • Ще в сиву давнину люди визначили такі одиниці часурікмісяцьденьгодинахвилинасекунда.
  • Вже зовсім скоро ліс наповниться голосами птахівдятлівремезіввівсянок.
Двокрапку ставимо, якщо немає узагальнювального слова, але є слово (переважно дієслово-присудок), до якого відносяться однорідні члени.
Приклад:
На нараду до головного лікаря зібралисяхірурги, стоматологи, анестезіологи, педіатри, кардіологи.
Двокрапку ставимо, якщо після узагальнювального слова перед однорідними членами стоять слова наприклад, як наприклад, а саме, як-от.  Перед  таким словом ставимо кому.
Приклад:
На заняттях гончарного гуртка ви навчитеся виготовляти різний посуднаприкладглечики, тарілки, вази
Зверни увагу!
Двокрапку не ставимо, якщо перед однорідними членами, вираженими власними назвами, стоїть загальна назва.
 
До першої збірки Тараса Шевченка увійшли поезії «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ'яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».
Тире
Тире ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення.
О, О, О — УС.
    Приклад:
  • На століна підвіконнях, навіть на підлозі — усюди стояли книги.
  • Ні шляхів, ні стежинок, ні сусідських меж на полях — нічого не було видно під снігом.


Завдання 1. 

Перепишіть, поставте пропущені розділові знаки. До поданих речень зробіть схеми

1.Будь чуйним, уважним до всіх і до неньки і до батька, і до дідуся з бабусею до братика сестрички. 2. Доброта чуйність вихованість  всі ці риси прикрашають людину. 3.Все бачить поет у широкім роздоллі і небо і море красу світову – і людям співає він пісню свою.


Домашнє завдання.

1. Вивчити правила ст. 163

2. Виконати завдання. 

Запишіть спочатку речення якщо в ньому є узагальнювальне слова, потім ті речення у яких немає узагальнювального слова.

1.  Шумлять вишневі та яблуневі сади. 2. У саду росли квіти: айстри, гвоздики, троянди. 3. Біда помучить і мудрості научить. 4. Хвилюється море, шумить, не стихає (М. Луків). 5. Мальви такі розмаїті: білі, червоні, сині (О. Ющенко). 6. Землею України течуть такі річки: Дніпро, Дунай, Дністер, Сіверський Донець. 7. Так чогось хочеться гарного у світі і для себе, і для людей (В. Стель­мах).


05.04.2022                          Вівторок                     

Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами

Добрий день! Сьогодні ми продовжуємо розглядати однорідні члени речення. А детально познайомимося із  узагальнювальним словом при однорідних членах речення.

Для початку перегляньте відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=5oHCbzfOSJE

Завдання 1.   Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки .

І. Весна іде, радіє все усюди і темний ліс і пташечка і люди. (Б.Грінченко.)  Люблю стояти над Дніпром, коли усе цвіте кругом сади долини й гори… (В.Сосюра.) Треба в житті все любити гаряче і багато сонце дощі зернисті дороги в пилу траву! (В. Підпалий). Білим пухом тополиним все застелено довкола сад подвіря шлях леваду. Пух біліє на ріці. (Є.Гуцало.) Вранці сніг війнув із поля, й забіліло все навколо і дорога і гайок і ставок і наш каток. (М.Стельмах.) 

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила ст. 162 - 163

2. Виконати вправу 439.


04.04.2022                            Понеділок

Аудіювання уривка з твору сучасної дитячої літератури , що містить однорідні члени речення

Добрий день! Сьогодні у нас аудіювання.

 Зараз вам потрібно поважно прочитати текст двічі!

Смугаста   ПАЛИЦЯ

Як правило , він походжав по подвір'ю , засунувши руки в кармани . _ _ Руки були стиснуті в кулаки , і штани настовбурчувалися , ніби в карманах лежало по кам'яні .

Йому все так проходило . Розбиті шибки , зірвані уроки , бійки . До його матері завжди приходили вчителі й міліціонери . Вона мовчки вислуховувала . Потім говорила , що він відбився від рук , і починала тихо плакати .

Коли в школі погрожували йому виключенням , він , не моргнувши й оком , відповідав : « Немає такого закону , щоб чоловіка виганяли на вулицю . Всенавчання  ! Обов'язкове навчання ! _ _ » « У колонію беруть злочинців , а . я не злочинець » , пояснював він у міліції .

Одного чудового дня він з'явився у дворі з палицею . _ _ Палиця була смугастою , схожою на  ліцейський  жезл , на шлагбаум , на шкіру зебрі . І це приводило Мишка у захоплення . Він оперіщив хлопчика , який заґавився , і той залився слізьми .

Дорогою йому зустрілася жінка з дівчиною . _ Не слід було зупинятися і вступати в розмову . Тоді все було б добре . Жінка запитала : « У тебе вдома хтось осліп ? _ _ Він відповів : До чого тут осліп ? _ _ Ніхто й не думавши осліпнути . мені подобається я й ходжу » .

З такими палицями тільки сліпі ходять . Сліпий палицею дорогу нащупує , а смуги на палиці для того , щоб всі знали : йде сліпий .

Жінка пішла . Він задумався . І думки перенесли його ... на людне перехрестя .

Людина стояла на розі і дивилася в небо . На очах у неї були темні окуляри . А в руці вона тримала смугасту палицю . Мишко опинився поруч . Палиця манила , кликала , притягувала , ратувала . Він схопив ціпок і помчав вулицею . На бігу озирнувся й побачивши , що людина , як і раніше , нерухомо стояла на розі .

Тепер він зрозумів , що вирвав палицю з рук сліпого . Палиця зіпсувала йому настрій . Він вирішив негайно позбавитися від неї . Замахнувся і закинув її за паркан .

А якщо сліпий усе ще стоїть на кінці тротуару , піднісши незрячі очі до неба , і не може кроку ступити без своєї смугастої палиці ? Мишко поліз за палицею через паркан . Він умовляв собі не ходити до СЛІПОЇ . _ Залишково посварився сам із собою . Але йшов .

На перехресті сліпого вже не було . Що робити далі ? Може , перехожі приймають його самого за сліпого , коли він тримає в руках смугасту палицю ? Мимо проходили дві жінки . Одна сказала другий :

- Знаєш , тут на перехресті людину задавили .

- На смерть ?

- Не знаю .

Може , це був сліпий ... Він підбіг до жінок і запитав : « Він був сліпий ? » Жінка звела плечима : « Не знаю » .

Треба знайти сліпого . Якщо він живий , то , напевно , блукає містом , безпомічно виставивши вперед руки . _

Мишко метався по вулицях , зазиравши у обличчя перехожих . Він шукав підняте підборіддя , капелюх , зсунутий на потилицю , темні окуляри .

Безжалісний буравчик свердлив його свідомість , примушував думати про людину , для якої на землі завжди ніч і не допомагають ні зірки , ні ліхтарі ... А Мишко бачить усе . І будинки , які відбиваються , як у річці , у мокрому асфальті . І метелика, який помилково залетів у місто . І листя , і туч , і пташок . І сонце б'є йому в очі . _ _ Але яка людині від цього радість , коли через неї може загинути інша людина  

Після того як ви прочитали два рази – переходимо до тестування. Перейдіть за посиланням та виконайте тестові завдання.

https://vseosvita.ua/test/start/mrm916



01.04.2022 П'ятниця 

Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами

Добрий день! Сьогодні у нас досить об'ємна тема, тому від вас потрібна максимальна увага. Оберіть вид матеріалу, який вам легше зрозуміти. Або це відеоурок  https://www.youtube.com/watch?v=QvfE0Knbv3Q , або опрацювання теоретичного матеріалу нижче.


Це схема речення з
однорідними членами


Розділові знаки між однорідними членами речення ставимо за такими правилами:

Якщо сполучники і ( й ), та (у значенні і ), або , чи  не повторюються , то кома перед ними не ставиться         
    Приклад:
  • А туман, наче враг, закриває море і хмароньку розову (Т. Шевченка). - О і  О .      
  • Сила  та  розум  – краса людини (Нар. творчість). - О та О .   
  • Але бiлочцi не спитися. Дятел тукає: тук-тук! Щоб не вкрала їхня лисиця або хитрий бурундук (Ліна Костенко). - Про або Про .         
Перед протиставними сполучниками а , але , та (у значенні але ), зате , проте , однак , що з'єднують однорідні члени , ставиться кома            
    Приклад:
  • Не вітер , а  буря завіяла (Панас Мирний). - О , а О. _      
  • Світити  місяць, та не гріє (Народна творчість). - О , та О. _      
Зверни увагу!
Сполучник та може вживатися як єднальний у значенні і . Якщо він не повторюється , то кома перед ним не ставиться .         
Якщо ж союз та використовується в якості протиставного союзу але , то кому перед ним обов'язково ставимо      
 
Пиріжки були свіжі та ( і ) смачні . - О та О .       
Тече  вода в синє море, та ( але ) не витікає (Т. Шевченка). - О , та О. _       
Між усіма однорідними членами , якщо вони з'єднані інтонаційно, без сполучників , ставиться кома .   
Приклад:
Він ловить шурхіт , шелест , шарудіння (Ліна Костенко). - О , О , О. _       
Кома  ставиться між усіма однорідними членами , якщо вони з'єднані повторюваним сполучником.   
    Приклад:
  • А ріка життя все шумить , і піниться , і стогне (Г. Хоткевич). - О , і О , і О , і О. _             
  • І  квіти , і зорі , і  зелені віти проводять розмови кохані про вічну силу весни на сім світі (Леся Українка). - І О , і О , і О , і О. _             
  • Не хочу я  ні  вічності , ні слави (Ліна Костенко). - Ні О , ні О. _       
Зверни увагу!
У реченні з повторюваними сполучниками завжди на одну кому менше , ніж однорідних членів . О , чи О , чи О . То , то , то_ _ _    

    
     
Між парами однорідних членів ставиться кома .    
Приклад:
Наука  і диво найбільше для людини – її рука. Бере і дає , карає і милує, пестить і злидня , будує і палити , творити і любити ( В. Сухомлинський ) . -                  
О  і  О , О і О , О  і О .     
Якщо частина однорідних членів речення з'єднана сполучниками , а частина — безсоюзно , то кому ставимо між усіма однорідними членами речення .     
Приклад:
Тягтися до сонця і квітки , і трави , віти кучеряві, гори голубі (В. Сосюра). - І О , і О , О , О. _              
Якщо однорідні члени з'єднані парним сполучником ( як… так, не тільки… а й, не стільки… скільки, не лише… але й ), то кому ставимо тільки перед іншою частиною союзу.        
Приклад:
Не лише   друзі , а й враги шанували князя Ярослава Мудрого. Не тільки О , а й О.       

Зверни увагу!
Якщо однорідні члени дуже поширені, між ними іноді ставиться крапка з комою   
 
Парубок  плівся  повагом, заклавши руки назад; позираючи навкруги своїми блискучими очима; іноді зупинявся і довго розглядав земне нив'я (Панас Мирний).      
Про ; Про ; О і О .    

Домашнє завдання

1. Вивчити правила або ці, що я дала, або із підручника ст. 159 - 160

2 Виконати вправу 433


31.03.2022 Четвер

Речення з однорідними членами

Я теж буду шанувати

Вітаю вас. Сьогодні розпочинаємо вивчення нової 


тими

Однорідними  називаються такі  члени речення , що виконують  однакову  синтаксичну роль, що стосуються  одного і того ж  члена речення і поєднуються  злучниковим, беззлучковим (інтонаційним)  чи  змішаним зв'язком .
Однорідні члени речення  рівноправні  і  не залежать  одне від одного . Вони називають поняття, схожі за змістом.
Однорідні члени речення  є  ускладнювальним елементом  у простому реченні.
За будовою  однорідні члени речення  бувають  непоширені  (виражені одним повнозначним словом) і  поширені (кілька повнозначних слів).
Приклад:
І  сонце  ( непоширень ), й  день  ( непоширень ), і  вишня  в цвіті ( поширень ), і творчості крилату миті  (поширень  ) ( П. Тичина).
Найважливіші ознаки однорідних членів речення
Однорідні члени речення  виконують  однакову  синтаксичну роль (у реченні можуть бути як  головними  (підмети і присудки), так і  вторинними  (додатки, обставини, означення)  членами речення ). З хематично однорідні члени речення можна зобразити так  :
    Приклад:
  • Хліб  і  сіль  завжди мали стояти на столі українця ( О  і  О ).
  • Голубісиніфіолетовірожеві  пряди снувалися над горами (І. Цюпа) ( ОООО ). 
  • Над лісом  і  над полем  чути спів жайворонка ( О  і  О ).
Однорідні члени речення  відповідають  на те саме  запитання, поставлене від  одного  слова.
Приклад:
У відділі  продають  ( що ?)  морожене  і ( що ?)  конфети  ( О  і  О ).
Однорідні члени речення  завжди виражаються  однією  частиною мови.

Стільки правил, серйозно?

Перегляньте відеоурок 
https://www.youtube.com/watch?v=E5Ye12uEIW4

Завдання:  Запишіть речення, поставте пропущені розділові знаки, знайдіть однорідні члени, підкресліть їх відповідно до синтаксичної ролі, складіть схеми. 

Чорніє поле, і гай, і гори.

Ліні дощ ласкавий, нагинає трави.

Шумлять садки вишневі, яблуневі.

А осінь дороги встеляє і в золото, і в срібло.

На полях, цибулях і в сідницях лежить сніг.

А я вже готова до домашнього


Домашнє завдання.

1. Вивчити правила. Можна ці, що на блогі або з підручника ст. 159 – 160.

2. Виконати управу 429.



29.03.2022 Вівторок

Другорядні члени речення. Тренувальні вправи

Добрий день!
Сьогодні до нас на урок завітав хом'ячок.



Пригадуємо!



Сьогодні ми виконаємо кілька управ. 

 

Що? Знову писати?

Завдання 1. 

Переписати, підкреслити лише означення.

Іде запорожець на ярмарку. Одяг на ньому аж сяє. Шапка на запорожцеві бархатна. За козаком їде кілька вершників. Попереду на довгогривому коні сидить сивій козак із вусами. На боці висить черкеська шабля. Козак тримається по-молодецькому.

Завдання 2. 

Підкресліть головні та другорядні члени у кожному реченні.

1. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива ( Т. Шевченко ). 2. Усі буйніше розквітала весна.

3. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном (В. Сосюра). 4. Пролісок пробив листок торішній

(М. Рильський). 5. Веселе сонечко ховалось у веселих хмарах весняних (Т. Шевченко).

А може без домашнього? 

Домашнє завдання.

1. Повторити правила.

2. виконати тестові завдання

Тестування

1. Яке речення є поширеним?

А Пливуть хмари.

Б Він став лікарем.

В Ожили степи широкі.

2. Яке речення є непоширеним?

А Маленький дощ накрапає.

Б Бродять тумани біля ріки.

В Завдання було цікавим.

3. Яке речення є розповідним?

А Ти відпочив добре вчора?

Б У степу все мовчить.

В Здай, будь ласка, зошит.

4. Яке речення має означення?

А Чарівний світ пливе переді мною.

Б Розкажи цю казку.

В Чому ти не зателефонував мені?

5. У якому із речень є обставина?

А Вивчіть це правило.

Б Де ти був учора?

В Чудова новина!

6. Яке речення має додаток?

А Весна була радісна!

Б Чому ти не виконав завдання?!

В Зайчик втікав від людей.

7. Спишіть текст. Підкресліть члени речення. 

Ніч. У садах витьохкують солов’ї. І наче у сні стоять у білому цвітінні яблуні та груші. У повноводному Дніпрі купається молодий місяць.


28.03.2022                                                      Понеділок

Другорядні члени речення. Обставина

Я теж буду з вами на уроці
Добрий день! Сьогодні ми будемо вивчати обставину, як другорядний член речення. А також повторимо вивчені раніше всі члени речення.



Спершу бліц опитування за результатами попередніх уроків. Ви бачите питання, вам потрібно лише відповісти так або ні:







Сьогодні разом з нами на уроці будуть наші домашні улюбленці, це папуги. Отож усі речення будуть саме про них папуг. І разом з ними ми продовжимо вивчати другорядні члени речення.


І сьогодні ми з’ясуємо, що означає обставина, на які питання відповідає, та як ми її підкреслюємо.


Переглянути відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=RaPfuj8UFl0

Нумо практикувати!

Завдання №1

Перепишіть речення, підкресліть головні члени та обставини. Після кожної обставини запишіть у дужках питання, на яке вона відповідає.

1. З дитинства я закохана в слова. (В. Малишко).

 2. Мовчання тяжко душу залива. (І. Драч).

3. Ходімо в ліс на свято листопаду. (Є. Гуцало).

 4. Безсмертників  пучечок я нарвав і радісно приніс його додому. (Д. Луценко).

5. А хмарини срібнокрилі тануть угорі. (В. Сосюра).

Завдання №2

Тобто над тим словом, яке ви змінили надписати яка це частина мови.


Домашнє завдання.
1. Вивчити правила;

2. Перепишіть. Підкресліть усі члени речення.

1. Річка весело іскриться. (Н. Забіла).

 2. Надворі почастішали дощі. (Д. Луценко).

3. Відчинилися навстіж вікна. (Н. Гришаєнко).

 4. Здаля виглядає із балки тополя. (В. Марсюк).

5. Метелик білий в маки залетів. (Л. Костенко).

6.    На   трави   перлами   роси   зоря   упала.   (В.   Сосюра).

7.  Папороть цвіте на болотах. (О. Софієнко).

8. Вітер пісню співа стоголосо. (В. Симоненко).




24.03.2022                              Четвер

Другорядні члени речення. Додаток

Ми продовжуємо вивчати другорядні члени речення. Сьогодні у нас додаток.


Для початку перегляньте навчальне відео 
https://www.youtube.com/watch?v=B-_TILqJa9s

Якщо не маєте змоги переглянути відео - опрацюйте правила на ст. 150.

Завдання 1. Підкреслити додатки, визначити, якими частинами мови їх виражено.  (над додатком написати частину мови)

Вітер колише трави шовкові. Вітер коси розплітає у зорі. Вечір в небі розкидає янтарі. Ніжність мені подарувала верба. Нічка крила опустила, ліс і поле полонила. Душа тужить за просторами степу .У фіалок очі сині закохався я. Любить людей мене навчила мати і рідну землю… 

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила ст 150.

2. Виконати вправу 406 (І).

 


22.03.2022                          Вівторок

Другорядні члени речення. Означення

Сьогодні ми розпочнемо ближче знайомство із другорядними членами, зокрема, означенням.

Перегляньте відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=uT4Gb2LZ2xY

Якщо не маєте змоги це зробити, то розгорніть ваш підручник на ст. 152 та передивіться правила.

Завдання 1: переписати речення, підкреслити підмет, присудок та означення.

1.    В пахучій хмарі дощової глиці стоїть туман (Л.Костенко).

2.    Веселе сонечко блищить (П.Грабовський).

3.    Промінь сонця золотом розмальовує світанок(І.Коваль0

4.    Бажання освіжитися підсилювало прохолодне й бурхливе море.

5.    Каву по-східному готують у піску(З газети)


Щоб довго не сидіти за комп'ютером, давайте трішки порухаємося. Повторіть веселу зарядку  https://www.youtube.com/watch?v=0meG5Pn_iOI


Завдання 2. Доберіть означення до іменників (2-3). Запишіть  їх у зошит.

Наприклад:

Пісня – ніжна, мелодійна, ласкава, правдива, соловїна, рідна, народна, неповторна.

Ранок –

Школа –

Мама –

Весна –

Діти –

Чай –

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила ст. 152;

2. Виконати вправу 415 (І). 



21.03.2022                                         Понеділок

Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Вітаю. Сьогодні ми продовжуємо пригадувати члени речення. Вже вивчили головні члени речення, в сьогодні розглянемо другорядні члени речення

Перегляньте відеоурок до туми https://www.youtube.com/watch?v=e-mResRhyoM    вправу, яка дана у відео записати у зошит.

                  Увага! Щоб правильно визначити другорядні члени речення, питання до них слід ставити спочатку від головних членів, а потім – від відомих другорядних!

Весна тихо крокує нашим містом

Весна (що робить?) крокує.

Крокує (як?) тихо.

Крокує ( чим?) містом.

Містом (чиїм?) нашим.

Пригадайте відмінки іменників


Завдання 1. У запропонованих реченнях підкресліть додатки ( письмово у зошиті).

Я сидів на лавці поруч із музикантом.

Він грав на флейті.

Музикант прекрасно володів інструментом.

Його гра зачаровувала перехожих.

 

Домашня робота.

1. Повторити правила. 

2. Виконати завдання.

Запишіть у зошит речення, підкресліть головні та другорядні, користуйтеся таблицею, яка на початку уроку.

Блідий місяць над Дніпром сплив.

Мерехтить роса на зеленій траві.

Сонечко із-за хмарки блакитної обережно виглядає.

По садах тихо іде різнокольорова весна.


17.03.2022                                      Четвер

Вітаю Вас! Сьогодні у нас контрольна робота. Виконуєте її у робочому зошиті. Будьте уважні. Подумайте, а потім напишіть.  

Контрольна робота     

Словосполучення.  Речення, його граматична основа .

Другорядні члени речення.

1. Словосполучення - це:                                                       

    А стійкі (фразеологічні) словосполучення;  В підмет і присудок;

    Б це кілька слів;        Г  два або більше слів, одне з яких головне, а інше – залежне.

2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням?

    А квіти і трави;           В  незабутня подорож;            

    Б учитель говорить;    Г біля озера.

3. Граматична основа речення – це:  

    А  підмет і додаток;            В підмет і означення;      

    Б присудок і обставина;     Г підмет і присудок.        

4 У реченні Олена уважно розглядала малюнок .Граматичною основою є:

    А розглядала малюнок;          В уважно розглядала;      

    Б  Олена розглядала;              Г малюнок.

5. Двоскладним називається речення, граматична основа якого складається:  

    А тільки з підмета або тільки присудка;      В з підмета і присудка;                

    Б тільки з підмета;                                           Г тільки з присудка.

6. Односкладним є речення ?

    А Сонце вже сховалось за гори .                            В Тане сніг.

    Б Лунала пісня.                                                       Г Не шукай щастя за морем.

7. Установіть відповідність

Речення

(розділові знаки в кінці речення пропущено)

Вид речення за метою висловлювання

1. Де живуть солов'ї

А Розповідне

2.  Посадіть калину в чистім полі  

Б  Питальне

3. Тиша стоїть навкруги

В Спонукальне

8. Позначте головне та залежне слово у словосполученні, до кожного намалюйте схему.

Вчитися чемно, вивчати історію України, зустрілися в бібліотеці,

щира людина, піти додому,  йде дощ, перша перемога, сиділа і слухала.

9.  Утворіть з поданих слів словосполучення.

(Сніжний) зимі; першій (ластівка); на високій (береза); знати (історія); підручники (математика); розкинутися в (долина); кінець (день); пригостити (цукерка).

10. Підкресліть головні члени речення. Визначте односкладні та двоскладні речення.

 Прозоро пливуть думки мої ясні. Під синім небом України заколосилися жита. Сонячний ранок. Залило водою луки. 


 

15.03.2022                                           Вівторок

Тренувальні вправи з розділу "Відомості із синтаксису та пунктуації"

Вітаю вас, мої п'ятикласники"! Сьогодні ми пригадуємо все, що вивчили про словосполучення та речення. Я знаю, що пройшло багато часу, тому будемо виконувати вправи і паралельно повторювати правила. Ми впораємося, ви ж у мене розумнички))

1.     Завдання 1: дописати словосполучення.

Мова ( яка? )…                                                       Осінь ( яка? )…

Вивчати (що?)…                                                     Навчитися ( чого? )…

Користуватися (чим?)…                                        Виконати ( що? )…

Писати ( як? )…                                                      Бігти (як? )…

Працювати ( де? )…                                               Йти ( куди? )…

Перед виконанням наступного завдання давайте пригадаємо:



    Завдання 2.     3 указаних пар слів випишіть словосполучення. Якою частиною мови виражене в них залежне слово? Надпишіть зверху. Позначте головне та залежне слово.

Білі троянди, до брата, приїхати до міста, з пагорба, на батька, схожий на батька, вдячний учителеві, грають весело, в підручнику, над деревами, за лісом.


Для третього завдання вам потрібний буде підручник. Розгорніть його на ст. 142, а потім 146 та пригадайте, основні правила. Повторили? А тепер можна переходити до виконання вправи!

Завдання 3. Перепишіть. Підкресліть підмет та присудок. Визначте вид кожного речення за метою висловлення.

1. Хто наш народ? Яка у нього доля? Куди його коріння проросло? (В. Симоненко). 2. Хто може випити Дніпро? (М. Рильський). 3. Чиї це долини? Чиї це луги? Чию це калину гойдають вітри? (Л. Пилип’юк).

Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи. Повторити ст. 138- 148.



14.03.2022                                        Понеділок

Пунктуаційна помилка та її умовне позначення

На попередньому уроці ми вивчали види речень.

Пригадаймо!

Речення бувають : розповідні, питальні, спонукальні. Якщо потрібно більше повторити - параграф 49.

А на сьогоднішньому уроці ми будемо розглядати пунктуаційні помилки.

ПОГЛЯНЬТЕ які взагалі помилки бувають!


Пунктуацією називається розділ мовознавства, що вивчає правильну розстановку розділових знаків на письмі.

Отже, пунктуаційна помилка - неправильно розставлені розділові знаки.


Завдання 

Прочитати  текст. Розставити розділові знаки ( поставити крапки, бо вони тут пропущені). Підкреслити  у реченнях підмет і присудок.

Озерна красуня

Над лісовим озерцем запалав рожевий ранок  на тихому плесі почали виринати зелені пуп'янки  минула година золоті промені перетворили смарагдові бруньки на білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця  розквітла водяна лілія.

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила, які ми розглядали протягом уроку.

2. Виконати вправу.

Завдання: переписати текст, вибрати із дужок потрібний розділовий знак.  Підкреслити в реченнях граматичні основи (підмет і присудок). Визначити вид кожного речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне)

Голка-риба

Усім нам добре відомо, навіщо існує голка(. або !) І тобі неважко уявити собі, як вона виглядає, але ж чому цю рибу назвали голкою(? або . ) Подивись на неї й одразу здогадаєшся, адже вона видовже­на точнісінько як голка (. або !)От здорово(!або ?) Голка – риба і голка шваць­ка, одна живе в морі, а друга оживає в руках кравця( . або ! )




24.02.2022                                     Четвер

Види речень за метою висловлювання

Ви вже знаєте, що речення – це осмислене, граматично та інтонаційно оформлене сполучення слів або окреме слово, що виражає відносно закінчену думку. Кожне речення виконує комунікативну функцію, тобто повідомляє інформацію та виражає емоції і виявлення волі мовця. Залежно від того, що мовець хоче сказати, розрізняють типи речень — розповідні, питальні та спонукальні. Про них — далі!

Завдання.

Опрацювати параграф 49.

Виконати вправу 392,394 (І,ІІ)



10.02.2022                                           Четвер

Головне й залежне слово в словосполученні. Тренувальні вправи

ПРИГАДАЙМО. Чим словосполучення відрізняється від слова?

     ВПРАВА 1. Прочитайте й порівняйте сполучення слів трьох колонок. У якій з них подано словосполучення? Для виконання завдання скористайтеся алгоритмом.

осінь                    золота осінь                                Настала золота осінь.

у лісі                    в  осінньому лісі                        Тихо в осінньому лісі.

 

ЗРАЗОК

  У першій колонці – слова, у другій – словосполучення, бо поєднано два повнозначних слова,від одного до другого можна поставити питання (осінь (яка?) золота; у лісі (якому?) осінньому);   у третій – речення, бо в ньому є граматична основа (підмет і присудок).

  

   ВПРАВА  2. З якими словами можна поєднати слово «мова»?

Мова     * ряба

              * мелодійна

              * милозвучна

-        Чи можна сказати  «ряба мова»?  Чому?   

-        Чи можна поєднати слова «мелодійна» і «мова»? Зробіть висновок

ЗРАЗОК-ПОЯСНЕННЯ

       Слово «мова» можна поєднати зі словами «мелодійна, милозвучна». А  сказати «ряба мова» не можна, бо це не має жодного смислу  (це лексична помилка).

 

 Отже, пригадуємо!!!

     Словосполучення – це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а друге – залежним. Н а п р и к л а д: осінній ліс,  чари природи, золота осінь, свіже повітря, читати книгу.

    Словосполучення точніше і повніше, ніж окреме слово, називає предмети, дії, ознаки. Порівняйте:

                   книжка – цікава книжка

                   читати -   читати газети 

Зверніть увагу!

                                                               

   Словосполучення не виражає думки, не має інтонаційного оформлення. Воно, як і слово, слугує матеріалом для побудови речень.

    Слова у словосполученні повязані за змістом  і граматично.

    Змістовий звязок встановлюємо за допомогою питання: руки (чиї?) мамині; живе (де?) у місті; осінь (яка?) золота; листя (яке?) жовте.

    Граматичний звязок здійснюється за допомогою закінчення (мамині руки, маминими руками) або закінчення і прийменника (жив у місті, переїхали до села) [2, 63].

 

    ВПРАВА 3. Які з поданих сполучень слів є словосполученнями? (усно)


 
    Тихого вечора. До осіннього лісу. Білосніжна зима. Заспівай мені колискову. Світає. Відгадати загадку. Прийшла весна. Ніч чудова. Побачити затемнення. Гасне світло. Вщухла буря. На зеленому лужку зайченя сховалось. Мамина любов.

ЗРАЗОК

     Словосполучення: тихого вечора; до осіннього лісу; білосніжна зима; відгадати загадку; побачити затемнення; мамина любов.

    Речення: Заспівай мені колискову. Світає. Прийшла весна. Ніч чудова. Гасне світло. Вщухла буря. На зеленому лужку зайченя сховалось.

   Отже, Словосполучення не виражає думки, інтонаційно не оформлене. Речення має граматичну основу (підмет і присудок), виражає закінчену думку.

Тепер давайте розглянемо новий матеріал:

    За будовою словосполучення бувають непоширені та поширені.

    Непоширені складаються з двох слів, які є самостійними частинами мови. Н а п р и к л а д: жовте листя, осіннє листя, бігти швидко, читати книжку, полити квіти.

     Поширене словосполучення складається з трьох і більше слів.

Н а п р и к л а д: згрібати жовте листя, осіннє листя на деревах, бігти швидко додому, довго читати книгу, полити сьогодні квіти.

    ВПРАВА 4. Запишіть спочатку непоширені словосполучення, потім – поширені.

     Мелодійна пісня, віночок українських пісень, прогулюватися гаєм, вирушити на прогулянку до гаю, вірно дружити, мати кількох друзів серед однокласників, щира приязнь, дотримати даного товаришеві слова.

ВПРАВА 5. До малюнка дібрати словосполучення. Скласти 2 речення.

Зразок: Осінній пейзаж, опале листя. За вікном красивий осінній пейзаж. Землю закрило опале листя.


Домашнє завдання.

У наданих словосполученнях визначте головне і залежне слово. До яких частин мови належать головні слова?
Зразок:
 



Творча праця, ранкова зарядка, екскурсія в музей, готуватися до екзамену, міст через Дніпро, приїзд делегації, герой твору, працювати добре, відпочивати в селі, далеко від берега, засохлий на сонці, співаючи пісню.


08.02.2022                                                       Вівторок

Головне й залежне слово в словосполученні

Словосполучення – це сполучення двох і більше слів. Але сполучення слів це ширше поняття, ніж словосполучення. Щоб сполучення слів стало словосполученням потрібно:

1)    поєднання як мінімум двох повнозначних слів, тому навколо школи, біля Дніпра – не словосполучення;

2)    слова повинні пов'язуватися за змістом, підходити одне до одного своїми значеннями, тому їм тетрадь   – не словосполучення;

3)    потрібен граматичний зв'язок, отже їм булка – не словосполучення. 

Словосполучення – це смислове та граматичне поєднання двох або кількох повнозначних слів, що означає повну, розгорнуту, поширену назву предмета, ознаки, дії тощо.

Ось як виглядає схема

Завдання №1.

Визначити головне і залежне слова у словосполученні

Зразок: 


Шкільна бібліотека, написати твір, розмовляти тихо, навчатися у школі, читати поважно, бабусина усмішка.


Пройти тестування

Для цього перейдіть за посиланням  https://vseosvita.ua/test/start/zhm724

Домашнє завдання.
Повторити правила ст. 138, виконати управу 369.

Немає коментарів:

Дописати коментар