Зарубіжна література 9 клас 2023 н.р.

 

Вітаю, дев'ятикласники! Розпочинаємо дистанційне навчання.








01.12.2023                          П'ятниця


Запишіть дату і тему уроку

Перше грудня

Класна робота 

Система образів роману «Гордість і упередження»


Робота зі змістом твору. Прочитайте і знайдіть відповіді на питання: Про що йдеться в романі? Хто його головні герої? Які події ми спостерігаємо на початку роману?

  • Трохи про роман

    Роман Джейн Остін “Гордість і упередження” написаний одним з найзнаменитіших англійських класиків ще в 1813 році. Під час написання роману автору було всього 21 рік. Спочатку рукопис письменниці не прийняли. Вона була видана тільки через п’ятнадцять років, після того, як набула популярності інша книга — «розум і почуття».

    Зараз найбільшою популярністю серед творів користується “Гордість і упередження”. Авторка створила приголомшливу історію, яка має численні екранізації.

    Знайомство з головною героїнею

    Перша глава починається з опису дій, які розгортаються в Англії в першій половині 19 століття. Якщо коротко, головна героїня-Елізабет Беннет – одна з п’яти дочок містера і місіс Беннет. Вони одне з багатьох провінційних сімейств того часу, не надто бідні, але і не багаті. Маючи цілих п’ять дочок, батьки хочуть вдало прилаштувати їх у хороші і багаті сім’ї. Імена дочок по старшинству:

    Джейн-найстарша дочка, вона займе другу за значенням жіночу роль в книзі;

    • Елізабет – головна героїня роману;

    • Мері;

    • Кітті;

    • Лідія – це три молодші дочки сімейства Беннет.

    Їх невеликий будинок знаходиться в англійській провінції, недалеко від міста Мерітон графства Хартфордшир. Батько сімейства дуже іронічний, він стійко сприймає все, що відбувається з деякою приреченістю. Містер Беннет трохи посміхається над своєю дружиною, бачачи всі її недоліки. А їх дійсно чимало:

    • вона неосвічена;

    • у неї відсутнє почуття такту;

    • вона має занадто роздутим почуттям власної гідності;

    • та й походженням вона не вирізняється.

    Можна сказати, що вона абсолютна протилежність свого чоловіка. За законами того часу маєток має перейти старшому чоловікові в сім’ї. Оскільки у Беннетів народилося п’ять дочок, то володіння після смерті містера успадкує їх далекий родич — єдиний представник найсильнішої статі — Коллінз. Він священик, періодично відвідує маєток.

    Початок історії

    Роман починається з того, що весь округ Незерфілд – парк більше не буде пустувати. Один багатий і молодий аристократ взяв в оренду маєток в цьому районі. Новина прокочується бурею по всіх будинках. Її передають з вуст в уста. Адже кожна дівчина в провінції мріє вийти заміж за красивого і багатого чоловіка, а їх матінки не менш горять бажанням отримати такого підходящого зятя.

    Містер Бінглі – це і є той самий багач-молодий, красивий, простодушний, романтичний. Ніхто не очікує, що ця людина з такими можливостями така проста. Він приїжджає не один. Разом з ним його найкращий друг – містер Дарсі. Товариш з абсолютно протилежним характером, він гордий, мовчазний, зарозумілий. Дарсі відчуває, що належить до іншого кола, ніж всі місцеві жителі. Він не вважає їх рівнею собі. Друг так само багатий, або навіть багатший. Але матінки не зможуть так просто одружити його на своїх дочках.

    Разом з молодими людьми приїжджають сестри містера Бінглі. Місіс Беннет, як і інші матері, активно підтримувала ідею, як можна швидше познайомитися з містером. Її старші дочки – Джейн і Елізабет — вже були у віці, відповідному для одруження.

    В окрузі збиралися влаштовувати бал, і, звичайно, Містер Бінглі був запрошений. На тій вечері завидний наречений зацікавився Джейн. Дійсно, вона була дуже красива на тлі інших дівчат округу Незерфілда. Додатково до цього вона також скромна і мила.

    Намагаючись звести містера Дарсі і Елізабет, Бінглі затіває з ним розмову. В якому з’ясовується, що чоловік не має наміру звертати увагу на дівчину. Він упускає фразу, що краще на цьому балу вже відхопив Містер Бінглі, а інші одноманітні, і Елізабет в їх числі. Дівчина випадково чує цю фразу. Вона починає відчувати справжню неприязнь до зухвалого і зарозумілого аристократа.

  • Робота в зошиті

    Запишіть героїв твору у зошит

  • Герої роману

    Містер Беннет і Місіс Беннет (Гардінер) (батьки)

    Дочки (вік на початок дії роману)

    Джейн (22р.)

    Елізабет (20р)

    Мері (18 р.)

    Кітті (17 р.)

    Лідія (15 р)

    Родичі містера Беннета

    Родичі місіс Беннет

    Містер Коллінз

    (племінник і спадкоємець)

    Містер Філіпс (адвокат),

    місіс Філіпс (сестра)

    щ

    Містер Гардінер (брат),

    місіс Гардінер

    Чоловіч

    і образи

    Містер Бінглі - орендує маєток Незерфілд

    Містер Дарсі- друг містера Бінглі

    Містер Вікхем- офіцер

    Інші герої

    Подруга Елізабет

    Сестра, тітка і кузина Дарсі

    Сестри містера Бінглі

    Шарлотта Лукас

    Джорджіана, Леді Кетрін де Бург та Анна де Бург

    Керолайн,

    місіс Херст



    Домашнє завдання.


    Виконайте вікторину

    https://learningapps.org/display?v=pytpvbkza20






















































    08.05.2023                                              Понеділок


    Шолом-Алейхем «Тев'є-молочар». Образна система твору «Тев'є-молочар»

    Характеристика персонажів твору «Тев'є-молочар».

     



    Автор (Шолом-Алейхем)

     Мудрий, співчутливий, спостережливий, має почуття гумору .

     

    Голда

    Дружина Тев'є. Турботлива, любляча, вважає за щастя заможне життя, а чи не шлюб у любові; дуже релігійна, тому не може простити Хаві її зраду вірі. Голда помирає, так і не змирившись із загибеллю Шпринці .

    Цейтл

    Старша донька. Не захотів пов'язати свою долю зі старим заможним м'ясником Лейзером-Волфом, наполягає на шлюбі і одружується з бідним кравцем Мотлом. Не хоче багатства: вона готова їсти раз на три дні, але вийти за коханого. Жінка щаслива з чоловіком, хоча живуть вони злиденно. Після смерті чоловіка від сухот Цейтл разом із дітьми повертається до батька .

    Рідл

    Закохалася в бідного студента, що навчав грамоти дітей Тев'є. Молоді справляють тихе весілля, після чого Перчик одразу їде. Незабаром і Годл вирушає за чоловіком: він перебуває на засланні до Сибіру за революційну діяльність .

    Хава

    Хава закохалася у представника іншої віри. Вона порушує заповіді батьків і виходитиме заміж за неєврея – писаря Федька, приймаючи християнство. За традиційними іудейськими уявленнями за такою донькою необхідно було справляти траур. Батько попереджає доньку, щоб вона трималася від православного писаря подалі, бо ж у Святому Письмі сказано, що кожен повинен шукати собі рівню. Хава не згодна: люди самі поділили собі на євреїв та неєвреїв, багатих та жебраків.

    Але на самоті Тев'є спадає думка: «А що таке єврей і неєврей? І навіщо Бог створив євреїв та неєвреїв? ?.."

    Шпринця

    Шпринця закохується у нікчемного і самозакоханого сина багатої вдови Арончика. Рідні хлопця роблять все, щоб розлучити молодих, підштовхнувши нещасну дівчину до самогубства (втопилася, вражена віроломством коханого).

    Бейлка

    П'ята, найкрасивіша, донька Тев'є, вибирає багатого нареченого, підрядника, хоча не любити його. Тев'є намагається відмовити доньку виходити заміж за розрахунком, але Бейлка говорити, що зараз інші часи і треба думати про себе , забезпечити батькаві старість Проте дівчина дуже нещаслива у шлюбі, льє сльози і до, і після весілля .




    Тема «маленької людини» — зневаженої та знедоленої — стала провідною у творчості Шолом-Алейхема, зрештою — як і у всієї світової літератури ХІХ ст. Образ Тев'є-молочара — найяскравіший, найоптимістичніший у галереї типів, змальованих сумно-радісним талантом єврейського письменника. Тев'є – напрочуд цільна особистість. Він простодушний і шляхетний, розуміє людей і тонко відчуває красу рідної української природи, завжди ведеться згідно зі своєю натурою і ніколи не грішить проти совісті. Звик “у поті чола свого” добувати хліб, і саме праця укріпивши його дух, допоміг не схилятися перед труднощами, кривдами, злигоднями, несправедливістю та випробуваннями.

    Тев'є любити жартувати. Його воістину народний гумор, що часто-густо допомагає вистояти в трагічні моменти життя, вміщує в собі і перелицьовані цитати зі Священного Писання, і єврейський побутовий жарт та приказку, і українську сміховинку. Гумор Тев'є – це вираження народного оптимізму, свідчення життєздатності багатостраждального єврейського народу.

              Наш герой – турботливий батько п'ятьох дівчат. Діти для нього – усі. Але вони зростають у світі, що змінюється, і їх погляди на життя, на шлюб також відрізняються від поглядів старшого покоління поїхати шукати кращого місця у світі Історія кожної з дорослих доньок — це ще одна грань життя всього єврейського народу, яку автор розкриває з великою майстерністю.

               Тев'є з радістю працює на землі, міцно стоїть на ній, він фізично і морально здоровий, життєлюбний. Скільки лиха падає на його голову, особливо останнє — вигнання з села за царським наказом, що забороняючи євреям працювати на землі,— але він гордо тримає голову, залишається непокореним... Він звертається сам до себе "У дорогу, Тев'є. ." Герой  вірить у життя, слухаючи пісню, яку співали Годл і Перчик перед відправкою на каторгу, і гордо вигукує: "Дочки Тев'є - ...так, це сила!" Сильний і сам Тев'є. 
    Це сила велетня з народу, якого ніщо не може зламати.


    Перегляньте експрес урок «Шолом Алейхем «Світ вам!». 


    Домашнє завдання
    Заповнити анкету головного героя  (Зошити у мене, тому виконужмо на листочках)




    01.05.2022                                           Понеділок


    Шолом - Алейхем "Тев'є – молочар". Тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини та народу на межі ХІХ – ХХст.

    Рецензію, яку ви писали на попередньому уроці, не забудьте переписати у робочий зошит!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    1. Перегляньте відеоурок




    Вплив фольклору та представників української культури

    на формування світогляду письменника

    З дитинства  Шолом-Алейхем захоплювався українською народною творчістю. Глибоке вплив на чуттєву уяву хлопчика справили казки та легенди про Мазепу та Богдана Хмельницького. Брат письменника Вольф Рабинович писав, що молодий Шолом-Алейхем «виявивши великий інтерес до українського фольклору та української поезії». Сам Шолом-Алейхем розповідав: «Коли я писав свої вірші, я шукав Кобзаря, цю пісню пісень Шевченка. Я ладен був віддати за нього що завгодно і скільки завгодно.

    Без сумніву, можна встановити близькість між гумором Шолом-Алейхема та українською класичною літературою, безпосередньо таких відомих на той час драматургів та комедіографів як М.Старицький, М.Садовський, М.Кропивницький, І.Карпенко-Карій та інші.


    Перегляньте буктрейлер за твором «Тев'є-молочар» 


    Прочитайте твір 
    https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=1279

    Розгадати кросворд https://learningapps.org/display?v=pi39vo86k19


    22.03.2023                                                      Середа

    Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом». Тема знецінення культури. Провідні мотиви

    твору - книги (читання)



    Дехто вважає, що прочитати художню книжку або подивитися кінофільм за

    її мотивами — це те саме. Насправді, читаючи книжку, людина активно

    використовує процеси мислення, замислюється над прочитаним, домальовує

    в уяві картини, що виникли зі словесних образів. Перегляд кінофільму,

    телепередачі дозволяє лише пасивно спостерігати, споживати готовий

    продукт — як його уявили режисери-постановники, артисти, оператори й

    навіть політики. Тому таке інфантильне споживання поступово спричиняє

    бездуховність, пасивність, байдужість і, зрештою, залежність від усіх тих,

    хто замовляє подібну продукцію. Прозріння, як у творі Рея Дуґласа

    Бредбері «451° за Фаренгейтом», буває гірким, а інколи має навіть дуже сумні

    наслідки для особистості та суспільства.

    Екскурс до сприйняття твору, ключ до розуміння змісту




    Одного разу в дитинстві, повертаючись із бібліотеки, Рей ішов повз пожежну станцію. Так виник задум роману "451 градус за Фаренгейтом", у якому пожежна служба займалася спаленням книжок. Про цей факт автор написав у передмові до роману. Таку назву було вигадано тому, що, нібито за цієї температури самозаймається папір. Насправді папір самозаймається за температури трохи вищій за 450 градусів за Цельсієм. Бредбері зізнався, що під час вибору назви він консультувався з фахівцем із пожежної служби, який переплутав температурні шкали.


    Художній час роману – майбутнє, у якому технічний прогрес може все. Побутові
    прилади принесли людині дуже багато зручностей, звільнили час, зробили її
    життя комфортним. Але комп’ютери, телефони, теле-і радіоапаратура не можуть замінити
    звичайного спілкування між людьми, воно стає проблемою: люди
    перестають розуміти одне одного.
     Вони втрачають людські почуття: любов, дружбу, взаємовиручку, стають

    байдужими до природи, до книг. У цьому світі тепер кожен живе сам по собі.


    Такий стан речей підтримується державою, а людьми в ній маніпулюють.

    Головним ворогом такої держави стають книги, які розповідають про

    реальне життя. І з ними починають справжнісіньку боротьбу: за наказом влади їх спалюють.

    А тих, хто їх рятує, переховує оголошують теж ворогами: їх переслідують і

    знищують!

    Таку нещадну боротьбу, за іронією долі, ведуть пожежники, які колись сміливо

    рятували духовне надбання людства.

    Аналітична робота (запис до зошитів)

    * За висловлюваннями письменника складіть його психологічний портрет.

    Словникова робота (запис до зошитів)

    Науково-фантастична література — художні твори, у яких автори під впливом науково-технічного прогресу намагаються

    в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства.

    Утопія (у перекладі з грец. — місце, якого немає) — фантазія, вимисел, мрія, що не збудеться,

    не справдиться. Поняття утопія вперше з’явилось у однойменному творі Томаса

    Мора (так у його творі називався острів, на якому було створено ідеальне

    суспільство). Сьогодні утопія — це літературний жанр, наближений до наукової

    фантастики. Для нього характерна неабияка переконаність автора в бездоганності

    проголошеної ним ідеї.

    Антиутопія — вигадане суспільство, яке є антитезою утопії. Зазвичай для нього характерний

    гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним

    урядом.

    Уперше термін антиутопія вжив британський філософ і економіст Джон Стюарт

    Мілль 1868 р. У жанрі антиутопії писали Дж. Орвелл, О. Гакслі, Р. Д. Бредбері та

    інші.

    Аналіз тексту літературного твору (запис до зошитів)


    За романом Рея Дуґласа Бредбері «451° за Фаренгейтом» розгляньте схему 

    Тематика

    Жанр

    Ознаки стилю

    Майбутнє. Взаємини в

    тоталітарному суспільстві.

    Ставлення до книг як до

    джерела

    духовності. Негативні

    наслідки

    технічного прогресу

    Фантастична проза.

    Роман-антиутопія

    Технічна достовірність.

    Фантастика, поєднана

    з казковістю, містикою,

    страшними легендами,

    романтикою

    Висновки. Автор добре розуміє значення технічних досягнень для життя

    людства,

    але застерігає: майбутнє може нести лихо. Потрібно протистояти небезпеці.

    Байдужість до прекрасного — шлях деградації суспільства. Наше майбутнє

    залежить від нас. Бредбері також добре бачить і майбутнє технократичної

    цивілізації — її позитивні й негативні сторони


    Завдання:


    Для всіх: дочитати роман Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом» до кінця; уміти аналізувати твір, характеризувати його героїв.

    Індивідуальне (творче): створити ілюстрації або буктрейлери (за можливості) до твору Р. Д. Бредбері.


    20.03.2023                            Понеділок

    Рей Дуглас Бредбері "451º за Фаренгейтом"


    Працюємо разом! Думаємо та аналізуємо! 

    Прошу ознайомитися з теоретичними та навчальними матеріалами за творчістю Рея Бредбері та його романом-антиутопією "451 градус за Фаренгейтом".

    "На слух час, як вода, що тече в темній печері, як шарудіння землі. Що

    сиплеться на кришку порожнього ящика, як голоси, що кличуть, як дощ.

    Якщо ви прислухаєтеся, ви теж почуєте це".



    До всього, про що говорить автор у своєму романі "451º за Фаренгейтом", слід прислухатись нам, нині живущим, бо завтра може бути запізно. Фантастика може стати реальністю. Роман має глибокий повчальний зміст, і тому вартий уваги. Як і саме життя американського письменника-фантаста Рея Дугласа Бредбері (1920-2017).

    Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з майстром фантастики і

    основоположником багатьох традицій цього жанру Реєм Дугласом Бредбері,

    який прожив майже 92 роки, а також зупинимося на його фантастичній

    антиутопії "451º за Фаренгейтом".



    Рей Бредбері народився 22 серпня 1920 року в місті Вокіґан (Вокіґен), штат Іллінойс, США. Друге ім’я — Дуґлас — він отримав на честь знаменитого актора того часу Дуґласа Фербенкса. Батьком майбутнього письменника був Леонард Сполдінґ Бредбері, нащадок англійців-першопоселенців, матір’ю — Марі Естер Моберґ, шведка за походженням.

    Невдовзі після народження хлопчика родина Бредбері переїхала до Каліфорнії

    з метою знайти роботу. Саме там, на околиці величезного Лос-Анджелеса,

    юний Рей закінчив школу. Далі вчитися хлопець не мав змоги, адже змушений

    був заробляти на життя. Його університетом стали книги, які він любив і яких

    багато читав.

    «Мене виростили бібліотеки. Я не вірю у коледжі та університети. Я вірю у

    бібліотеки, тому що більшість студентів не мають достатньо грошей [на

    освіту]. Коли я завершив школу, тривала Велика депресія і грошей не було. Я

     не міг відвідувати коледж, а тому проводив у бібліотеці три дні щотижня

    впродовж 10 років»,— так згодом розповідатиме Бредбері про свою освіту.

    Чи не у 12 років Рей ухвалив рішення стати письменником і завзято дотримував

    цього рішення, ніколи не мріючи про інші професії. Замолоду він продавав газети,

    потім кілька років жив за рахунок дружини, поки 1950 р. зрештою не вийшов друком

    його перший великий твір — «Марсіанські хроніки». Перше оповідання Бредбері опублікували 1938 р., за 12 років до того, але успіху та

    слави він зажив лише тоді, коли побачили світ саме «Марсіанські хроніки».

    Згодом письменник зізнавався: «Після мільйонів слів наслідувань, у віці двадцяти двох років я раптом здійснив прорив,

    прорив у оригінальність «науково-фантастичною» історією, що була цілком «моєю».

    У Нью-Йорку стояла типова спекотна червнева ніч. Кондиціонування ще не існувало,

    воно було в майбутньому. Я друкував на машинці до третьої ночі, пітніючи у білизні

    й балансуючи своїми марсіанами в їхніх дивних містах за декілька годин до

    прибуття й відправлення астронавтів.

    Я почув стукіт, спустився до підвалу бібліотеки університету, і, чорт забирай,

    там була кімната із дванадцятьма друкарськими машинками, що їх можна було

    винайняти за десять центів за півгодини. І там сиділо восьмеро чи дев’ятеро

    студентів, які працювали, мов навіжені».

    Потім (у перших номерах журналу «Playboy»), 1953-го,— вийшов друком роман

    Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом», завдяки якому слава митця сягнула всесвітніх масштабів.

    Рея Бредбері часто називають метром фантастики, одним із кращих письменників-

    фантастів, основоположником багатьох традицій цього жанру. Фактично ж Бредбері не є фантастом, оскільки його творчість слід вважати великою

    позажанровою літературою, та й істинно фантастичних творів у нього лише мала частка. Однак Бредбері

    нагороджено кількома преміями в галузі фантастики (Неб’юла — 1988-го, Г’юґо —

    1954-го), не враховуючи безлічі загальнолітературних премій.

    Твори Бредбері — це переважно невеликі оповідання нерозважального характеру,

    що містять замальовки, зведені до гострих драматичних, психологічних

    моментів, побудовані здебільшого на діалогах, монологах, міркуваннях героїв,

    ніж на дії. 

    Рей Бредбері – людина, якій вдалося вільно...


    Літературознавці вважають Бредбері неперевершеним майстром стилю. Сам

    письменник стверджує, що стиль — це правда, а правда — це також біблійна

    простота. Як автор, він правдивий у своєму бажанні достукатися до людських

    сердець, змусити їх замислитися над життям, щоб прийти до загальної гармонії.

    Фантастичний світ Рея Бредбері: штрихи до портрету


    Невдовзі після виходу роману «451° за Фаренгейтом» для Бредбері почалась злива нагород і премій, що супроводжувала Рея до останніх років життя. 1954 року — нагорода Національного

    інституту мистецтв і письменства. Двічі йому присуджували премію О. Генрі. Він

    був лауреатом медалі Національної книжної фундації, лауреатом Еммі за адаптацію

    оповідання «Дерево Геловіну». Йому присвячено зірку на голлівудській Алеї Слави, усього ж на рахунку Бредбері 8 нагород і 2 номінації в галузі кіно. 2000 року Бредбері

    здобув медаль Національної книжкової премії за підсумком усієї прижиттєвої

    творчості, 2004-го — Національну медаль мистецтв президента Дж. Буша, 2007-го —

    Пулітцерівську премію «за визначну, плідну і глибоко впливову кар’єру як

    незрівнянного автора наукової фантастики і фентезі».


    «451° за Фаренгейтом» - це книга, що описує життя людей постіндустріального суспільства, де панує повний

    контроль суспільства урядом. Читання книг – це найбільший кримінальний злочин,

    який безпощадно карається державою, а пожежники, покликані розпалювати вогонь.

    451° за Фаренгейтом – температура, за якої горить папір – температура суспільного

    настрою та сердець мешканців антиінтелектуального світу. Саме таким постає життя

    людей майбутнього на сторінках роману Рея Бредбері. Думати, до речі, заборонено

    також. І, схоже, уряд країни досяг би своєї мети, змусивши націю відмовитися від

    усіх знань і почуттів, якби не пожежник, внутрішня свобода якого сягнула вище

    термометра за Фаренгейтом.

    Аудіокнига

    Із минулого звертаємо погляд до майбутнього. Над можливими розбіжностями

    розвитку людства у майбутньому замислювалося й замислюється багато людей.

    Одні письменники змальовували майбутнє як рай на землі, перемогу розуму,

    справедливості й технічного прогресу, інші — як загальну деградацію внаслідок

    надрозвитку техніки, глобальних катастроф, війн або втручання космічних

    прибульців. Письменник Рей Дуґлас Бредбері, з творчістю якого ви вперше

    ознайомилися в 6-му класі (за новелою «Усмішка»), належить до останніх.

    І не тому, що він песиміст: просто митець вважає своїм обов’язком застерегти

    людство від фатальних помилок, він подає надію, що кожне молоде покоління

    буде обачнішим, розумнішим, духовнішим за попереднє.

    Завдання:

    1. Прочитати твір Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом» (з інтернету)

    2. Дати відповідь на питання: Яким ви уявляєте майбутнє Землі через 100, 300, 1000 років?



    06.03.2023                                              Понеділок

    Динаміка образу Елізи Дулітл


    На думку Б. Шоу, людина, яка не знає літературної мови, не може

    грамотно висловлювати думки, ніколи не досягне успіху в житті та

    кар'єри .

    П'єса «Пігмаліон» показує читачеві, як завдяки освіті може кардинально

    змінитися життя людини. Втім, розпочавши проблеми фонетики, автор

    вививши читача на проблему особистості, її духовного розвитку. Він показавши,

    що навіть освічена, розумна людина навряд чи змогла б вийти за межі

    свого соціального стану. А якщо вона і знайшла б у собі сили для цього,

    то цей процес був би непростим і болісним. І в цьому ми переконаємося

    на сьогоднішньому уроці.



    «Еліза, вишукано вбрана, справляє, увійшовши до кімнати, враження такої
    непересічної шляхетності та вроди, що всі присутні мимоволі встають.
    Уловивши гіггінсові вказівки, вона із завченою грацією підходить до місіс
    Гіггінс. Еліза вимовляє слова з педантичною правильністю й дуже милою

    інтонацією».

    Мова Елізи:

    «Куди преш, Фредді! Візьми очі в руки! »

    «Хіба це справа? Розкидав у бідної всі квіти і змився, як миленький! »

    «... у мене знайдеться здачі».

    Чи не турбуйтеся, Кептен, купіть краще квіточку у бідної дівчини

    «Ні расстрайвтісь, Кептен; купити луччі квіточку у бідні дівчата »

    У-у-ааааа-у! (1дія)

    Професор Хіггінс характеризує її мову як «потворні і жалюгідні звуки».


    Еліза бажає брати уроки:

    «Фу-ти ну-ти, які ми горді! Подумаєш велика птиця - вчитель! »

    «Нема чого обзивати мене опудалом, раз я бажаю платити як всяка леді».

    «Досить вам дурня валяти».

    «Зовсім я не брудна: я милася, перед тим, як йти сюди, - так, і лице мила і

    руки!»

    «Я не яка-небудь, я чесна дівчина, а вашого брата я наскрізь бачу».

    «Подумаєш, потрібна мені ваша цукерка! Просто я добре вихована і знаю,

    що виймати з рота некрасиво ». (2 дія)

    Спосіб вираження думки = стиль поведінки



           Мова Елізи до зустрічі з Хіггінсом - характерний приклад мови

    представниці нижчого класу, її мова далека від літературної норми.

    Мова Елізи після занять з професором Хіггінсом

    Прийом у місіс Хіггінс:

            Ідеальна фонетика. Еліза говорить «приємним, музичним голосом,

    з педантичною ретельністю вимовляючи слова» (авторська ремарка),

    проте, виразу «укокошили стару», «померти», «сперли», «цього джину

    собі в глотку перелив» не відповідають стилю світського спілкування.


    Однієї фонетики для статусу леді недостатньо, потрібно засвоїти

    нову граматику і новий словник + нову культуру, новий стиль поведінки.




    Удосконалення Елізи:

    «... Крім тих речей, яким всякий може навчитися, - вміння добре одягатися,

    правильно говорити, і все таке - леді відрізняється від квіткарки не тим,

    як вона себе тримає, а як з нею тримають.»

    «Але саме від вас я навчилася хорошим манерам, адже це і відрізняє леді

    від вуличної дівчини, чи не так?»


    Виведення формули успіху Елізи-Галатеї

    Літературна мова + бездоганні манери + велике бажання змінитися +

    + наполегливість = справжня леді

     Робота з таблицею «Еволюція Елізи: від квіткарки до леді»

     

    Еліза-квіткарка

    Чарівна леді

    Що залишилося незмінним?

    Що було?

    Що стало?

    Бідна, неохайна, неосвічена,

    її вимова далека

    від літературної, вона робить

    помилки у

    вимові звуків, використовує

    просторіччя,

    має вульгарні манери

    Уміння спілкуватися,

    грамотно говорити,

    елегантність та чарівність

    зовнішнього

    вигляду, вишуканість та

    невимушеність

    манер, познайомилася з

    музикою,

    літературою, мистецтвом

    Почуття власної гідності,

    незалежність, рішуче бажання

    змінити своє життя, прагматичність,

    доброта

     

    Висновок. Б. Шоу показує еволюцію Елізи-Галатеї. Безграмотна квіткарка

    «майже леді»

    справжня леді. Хоча зовні головна героїня змінюється кардинально, проте

    вона зберігає позитивні людські якості.

     Виконати творчі завдання



    Домашнє завдання:

    Написати твір - мініатюру: "Урок, який дає Еліза професору"


    27.03.2023                                                      Понеділок

    Бернард Шоу "Пігмаліон"



    Послідовником новаторських ідей Г.Ібсена в галузі драматургії і театрального мистецтва був Джордж Бернард Шоу, відомий англійський письменник і драматург, один із засновників «нової драми». Зі спогадів сучасників, листів і статей про Б.Шоу постає образ надзвичайно талановитої, енергійної безкомпромісної людини, яка критично ставилася до дійсності та при цьому завжди зберігала присутність духу, життєвий оптимізм і відчуття гумору. «Ви говорите, що я змушую публіку сміятися навіть у найсерйозніші моменти, - відповідає Б.Шоу на зауваження Л.Толстого з приводу начебто недостатньої серйозності його п’єси «Людина і надлюдина». – А чому б і ні? Навіщо нам виганяти, забороняти гумор і сміх? Припустимо, що світ усього-на-всього один із жартів Господа, хіба ви станете працювати менше, для того щоб перетворити його з поганого жарту на добрий?»

        Понад сімдесят років Б.Шоу віддав мистецтву, прагнучи звільнити

    драматургію від влади авторитетів і примітивної розважальності, обстоюючи

    дискусійну драму, яка пробуджує думки і громадянську позицію глядачів. Щоб

    відповісти на запитання, що живило талант письменника і чим його творчість

    збагатила світову драматургію, маємо дослідити основні етапи життєвого і

    творчого шляхів Б.Шоу, з’ясувати основні естетичні погляди митця на сутність

    драми і театрального мистецтва, що стали підґрунтям теорії «інтелектуального

    театру».  

    Переглянути відеопрезентацію "Життя Б. Шоу"         Цікаве про Б. Шоу







    Історія створення п’єси «Пігмаліон».

    Б.Шоу замислив п’єсу «Пігмаліон» як реалізацію

    своїх естетичних принципів, за які боровся в

    театрі. У передмові до п’єси, задуманої як

    осучаснена інтерпретація міфологічного сюжету,

    Б.Шоу пише про видатного лінгвіста Генрі Суїта

    (Генрі Гіггінс у творі), а також акцентує на

    виховному спрямуванні свого твору і доходить

    висновку, що ознакою справжнього мистецтва є

    дидактизм». Твір настільки дидактичний, а

    сюжет його настільки неупереджений, що я радо

    тикаю «Пігмаліона» під ніс усім розумникам,

    які, мов папуги, правлять, що мистецтво в

    жодному разі не може бути дидактичним. П’єса підтверджує моє переконання

    у тому, що справжнє високе мистецтво бути іншим просто не має права»

    (Б.Шоу).

    З образом Пігмаліона ми уже знайомі. 


    Пригадайте «Міф про Пігмаліона та Галатею»


    У давньогрецькому міфі про Пігмаліона йдеться про те, як скульптор

    Пігмаліон вирізьбив зі слонової кістки статую чарівної Галатеї. Її краса

    була такою довершеною, що він закохався. За одним варіантом міфу,

    Галатея ожила від такого щирого кохання. За іншим – її оживила богиня

    Афродіта, побачивши, як палко кохає чарівне створіння Пігмаліон.



    Чому саме Пігмаліон і яке відношення до цього має проста квітникарка?

    Це ми з'ясуємо на наступному уроці.





    Завдання:


    Прочитати п'єсу "Пігмаліон"


    Підготувати характеристику образу Елізи Дулітл.



    22.02.2023                            Середа

    Суперечливий образ Нори – головної героїні п'єси. Неоднозначність її

    вчинків


      Драма «Ляльковий дім» мала ще й іншу назву – «Нора». Отже, в центрі уваги

    драматурга Нора, дружина адвоката Хельмера. Оскільки це «п'єса про людську

    душу», можна говорити про її прояви — зовнішні та приховані, внутрішні.

    Розглянемо таблицю.

    Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори


    Зовнішні, відкриті

    Вияви

    Внутрішні, таємні

    Молода, енергійна, весела, безтурботна

    У зовнішньому вигляді

    Серйозна, відповідальна,

    економна, змучена

    серйозними проблемами

    (зокрема боргу)

    Думає про задоволення, про те, як

    розважити свого чоловіка, довести

    йому свою любов

    У поведінці

    Думає про те, як зберегти

    таємницю, багато працює,

    щоб покрити витрати грошей

    на погашення боргу

    Дбає про своє «родинне гніздечко»,

    грається з дітьми

    У поступках

    Підробляє вексель, щоб

    урятувати чоловіка;

    розповідає подрузі, бо не

    відчуває підтримки чоловіка,

    дуже одинока; рішуче

    пориває з чоловіком,

    зрозумівши, що вона для

    нього лише «кукла»

    Любити, догоджає, інколи через силу

    У ставленні до чоловіка

    Очікує на «диво»

    Любити над усе, дбає про їхнє виховання,

    розвиток

    Ц ставленні до дітей

    Боїться, що її «злочин»

    впливає на них, поважає собі

    негідною їх виховувати

    Доброзичлива, добра, співчутлива

    У ставленні до інших

    Доброзичлива, готова

    допомогти


      В образі Нори є цілком реальний прототип. Це дансько-норвезька письменниця Лаура Кілер (1849–1932). Під впливом ібсенівської п'єси "Бранд" 19-річна дівчина написала книжку "Дочки Бранда", яка вийшла 1869 року під псевдонімом. Ібсен познайомився з Лаурою і порадивши їй зайнятися літературою; між ними зав'язалася дружба Лаура одружилася з любові, але її неврівноважений чоловік болісно сприймав нестачу грошей. Дружина намагалася захистити його від матеріальних проблем і, коли він захворів, звернулася за допомогою до свого багатого батька, однак той відмовив дочці. Тоді        вона, таємно від усіх, позичила гроші в одному з норвезьких банків, а поручився за неї впливовий друг. Коли не стало цих грошей, Лаура позичила знову, але не змогла повернути борг вчасно. У відчаї жінка хотіла бачити фальшивий вексель, та вчасно схаменулася. Згодом довідався чоловік, який спочатку співчував Лаурі, а потім під впливом родичів, друзів та знайомих різко змінив ставлення до дружини і почав вимагати розлучення. Дітей у неї відібрали, а її оголосили психічно хворою. (Пізніше, на прохання чоловіка, Лаура повернулася і до сім'ї, і до літератури.)   


    Нора і Лаура мають багато спільного, але є й істотна різниця: Нора сама йде з дому, сама протиставляє собі суспільству — це її свідоме рішення.  


    Завдання:

    Робота у тетрадях.


    1)  Виконати письмову роботу  (дати письмово у зошиті відповіді на запитання)

    1 .  Як Хельмер називав свою дружину? 

    2. Який подарунок просила Нора у чоловіка на Різдво? 

    3. Хто така фру Лінне і чому Нора довіряє їй свою таємницю?  

    4. Чому раділа сім'я Хельмерів напередодні Різдва? 

    5. Що просити Крогстад ​​у Норі? 

    6. Чому Крогстад ​​шантажує Нору? 

    7. Чому Нора так зробила? 

    8. Чому Нора не допускає до себе дітей? 

    9. Як відповів Хельмер на наполегливе прохання щодо Крогстада? 

    10. Що надумала Нора у безвихідній, на її думку, ситуації і чому не здійснила? 

    11. Що запропонувала фру Лінне Крогстаду й чому? 

    12. На яке «диво» чекала Нора? 

    Завдання 2. (письмовий відповідь, декількома реченнями)

    Чи згодні ви з тим, що Нора — «страшна мати», адже покинула трьох дітей заради утвердження свого «Я»?

    Домашнє завдання

    Характеризувати образи Хельмера.


    20.02.2023 Понеділок
      Г. Ібсен "Ляльковий дім". Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії. Композиція п'єси

    На минулому уроці ми розглянули творчий шлях видатного письменника Г.Ібсена та його роль у становленні європейської реалістичної драмі. Його новаторство полягало в оригінальності тематики (на перший план висувалися гострі громадські проблеми на тлі буденності), у постановці низки болючих проблем про особистість та її стосунки з обществом. Ви познайомилися з п'єсою «Ляльковий дім», яка створена у 1879 році, саме у реалістичний період творчості письменника. Драматург змушує шукати відповіді на порушені ним питання, залишаючи фінал п'єси відкритим.

    Визначення проблематики п'єси. Запис до зошитів.

    Проблеми, поставлені у творі:

    - моральна відповідальність людини за її дії,         

    - «втрата ілюзій»,         

    - справжні та фальшиві цінності,         

    - свобода людської особистості,         

    несправедливі закони буржуазного світу.         


     Конфлікт драми Ібсена  зав'язується ще до того, як починається власне її дія, бо Нора підписала фіктивний вексель ще до початку дії «Лялькового дому».

     Робота над схемою (колективна) «Особливості драматичного конфлікту»



                                                             Конфлікт


    соціальний Зовнішній (сюжетний)  – таємниця Нори, її « кримінальний» поступок як несвідомий виклик

    Внутрішній (психологічний) – «пробудження» Нори, бажання по – справжньому розібратись у житті та його законах як один із методів показу внутрішньої гнилизни буржуазної сім’ї й суспільства




                   зіткнення природних людських прагнень із застиглими, рутинними догмами суспільства

    Композиція твору 


     Основний принцип ібсенівської драми – аналітична композиція. У «Ляльковому домі» надзвичайно сильні елементи аналітичної структури. Вона полягає в осягненні внутрішньої суті сімейного життя адвоката Хельмера, на перший погляд, доволі щасливого, але такого, що ґрунтується на обмані та егоїзмі. При цьому розкривається справжній характер як самого Хельмера, так і його дружини. До аналітичної структури п’єси належить і широке використання передісторії, послідовне розкриття сюжетних таємниць як важливої рушійної сили в розвитку дії. На початку твору Ібсен зображує благополучну, зразкову сім’ю, а потім переконливо доводить її повну неспроможність. Фінал – крах тих фальшивих цінностей, яких дотримувався герой. Драматург розвінчує міф про зразковість буржуазних сімей та розкриває суперечності сучасного йому суспільства.


    Завдання:

    1. Дочитати твір "Ляльковий дім"

    2. Аудіокнига "Ляльковий дім"



    3. Виконати тестові завдання. ( виконані завдання сфотографувати і скинути мені у електронному вигляді як вам буде зручно)



    Генрік Ібсен. «Ляльковий дім» (тести)

    1.З якою пташкою порівнюється Нора?

    А) З солов’єм; б) з журавлем; в) з жайворонком; г) з канарейкою

    2. В якій країні лікувався Хельмер після звільнення з міністерства?

    А) У Франції; б) в Італії; в) у Німеччині; г) в Англії

    3. Нора не довірила чоловікові свою таємницю таку його рису, як…

    А) егоїзм; б) гординю; в) задерикуватість; г) самолюбство

    4. Чиї «підгнили корені характеру»?

    А) Нори; б) Хельмера; в) Крогстада; г) фру Лінне

    5. Що повинна була отримати Нора назад від Крогстада?

    А) боргове зобов’язання; б) заповіт; в) листа; г) розписку

    6. Хельмер вважав, що не має права під впливом дружини змінювати…

    А) своє рішення; б) свій костюм; в) свою поведінку; г) складений заповіт

    7. Кого просила Нора вийняти небажаного листа з ящика?

    А) Крогстада; б) доктора Ранка; в) служницю; г) фру Лінне

    8. Який танок готувала на вечір Нора, мов несамовита?

    А) Самбу; б) тарантелу; в) вальс; г) танго

    9. Скільки років, за словами Хельмера, Нора була для нього «лицеміркою, брехухою … злочинницею»?

    А) десять; б) п’ять; в) вісім; г) дванадцять

    10. Торвальд вважав, що врятував свою дружину з пазурів…

    А) лева; б) яструба; в) орла; г) тигра

    11. Хельмер не готовий був пожертвувати для коханої людини…

    А) своїм благополуччям; б) своєю гординею; в) своїм багатством; г) своєю честю

    12. Нора йде з дому, щоб пізнати…

    А) себе; б) світ; в) чоловіка; г) суспільство



    08.02.2023                                            Середа

    Кінороман  Хосе Рівера, Тім Саліван "Листи до Джельєтти"

    Існує легенда, хто напише листа до Джульєтти, 

    буде щасливим в коханні все життя.

     А якщо напише закохана пара, то до віку не розлучиться.

     Біля 30 років пишуть закохані всього світу в Італію, в Верону Джульєтті.

    Ми розпочинаємо знайомство із чудовим кінороманом.

    «Листи до Джульєтти» — американська романтична драма 2010 року. В головних ролях фільму Аманда Сейфрід, Кріс Іган, Ванесса Редгрейв, Гаель Гарсія Берналь, і Франко Неро. Це був останній фільм режисера Гері Вініка. Фільм з'явився в прокаті в Північній Америці та інших країнах 14 травня 2010 року. Ідея фільму була навіяна науково- популярною книгою «Листи до Джульєтти» Лізи та Сіл Фрідман, в якій розповідається про явище листування до найвідомішої романтичної героїнї Шекспіра.

     Я пропоную вам його додивитися (у кого є інтернет). Ось посилання https://uakino.club/filmy/genre_comedy/2132-listi-do-dzhulyeti.html



    06.02.2023                                              Понеділок

    Розвиток мовлення.
     Дискусія: «Гобсек - філософ чи скнара?» за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»




    Образ скнари – це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра та інші. Образ скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака ? Про це йтиметься сьогодні на уроці.
    Отже, темою сьогоднішнього уроку є  О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.
             Ми продовжимо роботу над творчістю О. де Бальзака та його повістю «Гобсек». І сьогодні ви попрацюєте над твором.
     Тема твору: «Гобсек - філософ чи скнара?» за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»

    Під час очних уроків ми детально розібрали образ Гобсека, тому для вас не буде проблемою написати твір. На просторах інтернету дуже багато творів саме на цю тему, не списуйте. ВИ Ж МЕНЕ ЗНАЄТЕ!!!!!
    ОБСЯГ 1,5 - 2 СТОРІНКИ. ПИШЕТЕ У РОБОЧОМУ ЗОШИТІ.

    25.01.2023                                              Середа

    Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»)

    Добрий день! Розпочнемо урок із перевірки вашого домашнього завдання. Перейдіть за посиланням та виконайте тест. Тест буде відкритий до 20:00. Потім повернутися до завдань ви не зможете.


    Оноре де Бальзаку вдалося створити надзвичайно цікавий образ лихваря, який відрізняється від інших скнар у світовій літературі. На уроках української літератури ви вже знайомилися з творами, у яких змальовано образ скупого. Назвіть ці твори.

    Гобсек-лихвар – це породження самого життя, основ сучасного йому суспільства, де скрізь точиться боротьба між бідняками й багатіями. І саме життя навчило його, що перемегає той, хто має гроші, а гроші дають владу над людьми.

    ü «Творча історія повісті»

    Перший варіант повісті, написаний 1830 р., мав назву «Небезпеки безпутнього життя». Того ж року цей нарис з’явився у першому томі збірки «Сцени приватного життя». У першому варіантіповість майже повністю була присвячена Анастазі де Ресто. Її особистому життю, відзначалися позитивні риси лихваря Гобсека, котрий допоміг адвокату Дервілю, пробачив борг бідній дівчині Фанні Мальво, врятував сім’ю де Ресто від розорення, а у фіналі навіть став депутатом.

    Другий варіант твору, написаний 1835 року, мав назву «Батечко Гобсек». На перший план виходить образ Гобсека і розташовується повість у «Сценах паризького життя». Тут автор позбавив лихваря багатьох позитивних рис, змінив фінал, зосередивши увагу на маніакальній пристрасті героя до збагачення.

    В 1848 року повість під назвою «Гобсек» увійшла до «Сцен приватного життя» «Людської комедії». Це вже твір про «живоїда», який набув широкого, узагальненого значення.

    ü «Так чи ні?» (письмово у зошиті дати відповідь так чи ні)

    1.  Свою філософію про владу золота Гобсек сам не вигадав, вона сформувалася з самого життя, де скрізь відбувалася боротьба між бідняками й багатіями, де він спостерігав боротьбу за виживання. (Так чи ні?)

    2.  У кімнаті Гобсека був певний хаос. Розкрита зібгана постіль свідчила про тривожний сон. По всій кімнаті були розкидані речі, одяг, папір. Усюди була розкіш і безлад, краса, позбавлена гармонії. (Так чи ні?)

    3.  Гобсек запровадив цілу систему самовиховання і в такий спосіб став одним із справжніх володарів Парижа. (так чи ні?)

    4.  Лихвар Гобсек вважав усі цінності відносними, залежними від обставин, визнавав, що «умовності - свої для кожного клімату». (так чи ні?)

    5.  У Гобсека романтична біографія, вона овіяна таємницею «життєвих випробувань, раптових жахливих подій, романтичних пригод, голодних днів, розтоптаного кохання, нажитого, втраченого і віднайденого багатства» (так чи ні?)

    6. Зворушений простотою та працьовитістю Фанні Мальво, Гобсек простив їй борг на 100 тис. франків, розірвав вексель і, навіть, позичив їй гроші, аби допомогти купити яке-небудь прибуткове діло. (так чи ні?)

    7.  У філософії Гобсека неважко помітити і позицію самого автора: гроші оголюють і уособлюють основний людський інстинкт – принцип егоїзму.(так чи ні?)

    8. Гобсек, як і його жертви, врешті-решт сам є заручником власної жадоби до золота і розігрує ще одну трагікомедію у виставі життя. (так чи ні?)

    Особливості

    композиції

    «Оповідання в оповіданні». Повість має три частини: історія оповідача, адвоката Дервіля; історія старого лихваря Гобсека; трагічна історія родини де Ресто


    Домашнє завдання

    Обидва завдання виконуємо письмово у зошиті. Не потрібно писати твір, просто випишіть цитати із твору. Їх там дуже багато. Ви ж випишіть по 3 до кожного завдання

    1. Знайти та виписати з повісті «Гобсек» цитати-висловлювання про владу золота. 2. Підібрати цитати для характеристики Гобсека.




    23.01.2023                                             Понеділок

    Оноре де Бальзак  «Гобсек». «Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи

    Неможливо назвати всі теми творів Оноре де Бальзака. Автор часто звертається, здавалося б, до антихудожніх, неестетичних тем: збагачення й банкрутство торговця, історія занепаду маєтку, спекуляція земельними наділами, фінансові афери, боротьба на­вколо заповіту. У романах саме ці головні події і визначають сто­сунки батьків та дітей, дружин та чоловіків, коханців та коханок. Для того щоб надати цілісності всій споруді «Людської комедії», Бальзак використовує різні прийоми, але найважливіший — «пере­хідні персонажі»: ті самі герої функціонують у різних романах і по­вістях то як головні, то як другорядні.


    Повість «Ґобсек»
     — це один із перших творів, які Бальзак сві­домо вбачав частиною епопеї «Людська комедія». Порушені у тво­рі проблеми були актуальними й настільки непокоїли Бальзака, що письменник не раз до них звертався та шліфував, удоскона­лював художній текст.

    За жанром «Ґобсек» — соціально­побутова, а ще більшою мі­рою — філософська повість, у якій переважають елементи реалі­стичного стилю. Але в ній, як і в решті творів «Людської коме­дії», відчутні романтичні впливи, її герой від самого початку не звичайна, а майже символічна постать. Він уособлює силу і владу грошей та руйнівний вплив багатства на людську душу.








    Відео, які допоможуть вам у вивченні творчості письменника та самого твору





    Працюємо над твором
    (хто вже прочитав, ВІТАЮ. у вас мінус одне завдання)

    І ось ще один варіант твору

    Домашнє завдання.

    1. Прочитати твір "Годсек" 
    2. Письмово у зошиті. (після виконання - скидаєте фото !!!






    Немає коментарів:

    Дописати коментар