Українська література 5 клас

 


Вітаю вас на сторінці мого блогу. Розпочинаємо дистанційне навчання. Ми впораємося і все чудово пройде! Головне, будьте уважними, виконуйте уроки вчасно, та не проспіть.




02.06.2022          Четвер

Повторення вивченого за рік

Перегляньте презентацію та усно виконайте завдання

https://docs.google.com/presentation/d/1_DAIMubpxm5-r1F8q13HXSjkFMWsr5oW/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true 

30.05.2022 Понеділок

Галерея улюблених персонажів. Підсумковий урок


Розпочинаються підсумкові уроки. Сьогодні ми пригадаємо героїв творів, з якими ми познайомилися протягом 5 класу.

Перейдіть за посиланням та перегляньте презентацію  https://docs.google.com/presentation/d/1Fe5FXneZPtiKfm69kjRsIe5fPrzhn1Db/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&



26.05.2022 Четвер

Розвиток мовлення. Усний твір – характеристика літературного героя на основі складеного плану

Епіграфом нашого уроку став уривок з вірша В. Симоненка "Людина":

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

- Кожна людина є індивідуальною, яка не повторює життя іншої.

Образ Олеся умовно складається з двох частин: відомостей про його зовнішність та характеристики його вдачі.

Обговорення образу Олеся:

I. Перечитайте подані портретні деталі Олеся:

1. Зріст: «малий, головою ледь до клямки дістає».

2. Очі: «чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути весь світ».

3. Взуття: чобітки.

4. Одяг: «пальтечко в нього товсте», рукавички.

5. Статура: «сам тонкий».

6. Сила: слабосилий, бо «важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка».

II. Охарактеризуйте риси вдачі та вчинки Олеся.:

Риси вдачі: добрий, милосердний

Вчинки:

■ зрозумівши, що сосна помирає, він хоче їй допомогти;

■ жаль Олесеві льоду, який ламають хлопці;

■ боляче йому, коли щука пліточку впіймала;

■ жаліє коней, коли дід б'є їх батогом;

■ подарував Федькові ремезяче гніздо;

Риси вдачі : спостережливий і допитливий

Вчинки:

■ цікавиться всіма дрібничками, що трапляються йому на шляху до школи;

■ допитується, чому дятел шишки їсть, щука — пліточок;

Риси вдачі: вразливий, чуттєвий

Вчинки:

■ важко переживає жорстокість світу дорослих, де „не бити не можна”, бо „не то так тебе одрепають, ще й плакать не дадуть”;

■ засмучується, якщо не може допомогти;

Риси вдачі: рішучий

Вчинки:

■ уміє відстоювати власну думку;

■ протестує проти вчительки, яка не хоче його зрозуміти і дозволити виконувати інше завдання.

III.Складання плану характеристики Олеся

1. Зовнішність Олеся

2. Внутрішні, душевні якості хлопчика. Учинки, що свідчать про його добре серце

3. Захоплення природою

4. Олесь — художньо обдарована особистість. Уподобання та творча уява хлопчика

5. Оцінка поведінки Олеся дорослими та дітьми

6. Моє сприйняття образу хлопчика

Домашня робота : 

1. усно підготувати зв'язну розповідь „Чим запам'ятався мені образ Олеся з твору «Дивак» Г.Тютюнника” (за складеним планом і матеріалом, запропонованим на уроці);

2. підготуватися до контрольної роботи.

23.05.2022                                     Понеділок

Микола  Вінграновський «Сіроманець». Гармонія природи і людини

Вітаю вас, мої п'ятикласники! Я гадаю, що ви прочитали на сьогодні повість Миколи Вінграновського "Сіроманець" і вам вона дуже сподобалась. Тож запишіть у свої робочі зошити сьогоднішнє число, дистанційне навчання та тему уроку "Повість  "Сіроманець" - захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи."


Щоб краще вам зрозуміти твір, пропоную переглянути відео до уроку. Слухайте уважно.


     Ви щойно проаналізували повість "Сіроманець". Зараз пропоную записати сонечко асоціацій до одного із персонажів, які є протилежними між собою: або Сашко, або Чепіжний (самостійно визначте кому належать наведені нижче якості)


Читати повість ст. 239 - 243
Щоб перевірити чи уважно ви читали, пропоную дуже цікаве завдання: вам потрібно буде перейти за посиланням, з'єднати олівчиком початок речення з кінцем. Після виконання завдання нажати знизу слово "Кінець". Після чого ви побачите свою оцінку (вгорі, біля теми), цю оцінку ви поставте собі в зошиті на полях. Успіхів!         З'єднай правильно https://www.liveworksheets.com/c?a=c&l=nr&i=ccoufz&r=br

19.05.2022                                Четвер

Микола  Вінграновський «Сіроманець». Гуманізм повісті


1. Добротворці — це люди, що творять добро. Добротворцем ми можемо назвати головного героя повісті – Сашка.  Він подружився з Сіроманцем, переживав за нього, допоміг йому вирватись на волю. Саме в дружбі та співчутті хлопчика до вовка розкривається ГУМАНІЗМ повісті.
Гуманізм – ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності, людяність.

2. Тема повісті: зображення конфлікту цивілізації та природи.
Ідея: уславлення дружби, співчуття, хоробрості та самовіддачі у взаємодії людини з твариною; засудження жорстокого поводження з тваринами.

3. Поміркуйте над темою «Моє ставлення до вчинків Сашка»
- Якими словами Сашко називає вовка? (Запишіть ці слова 📗 в зошит )

4. Читати ст. 231 - 238

6. Чи  хотіли б ви мати такого друга, як Сашко, тому що ...💭 

«Сіроманець» - це повість про дружбу хлопчика та вовка, а добро — тло, на якому краще видно характери персонажів. 


16.05.2022                                     Понеділок

Микола  Вінграновський «Сіроманець».Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки,особливо у відстоюванні  своєї позиції

Кажуть, що діти й тварини добре розуміють одне одного. Мабуть, тому що дитина має світлу, чисту, нехитру душу. Сашко, головний герой повісті М.Вінграновського, усім серцем сприйняв скрутне становище Сіроманця, поставив його в один ряд зі старими людьми, які потребують допомоги, незрячими, що їх потрібно лікувати в найкращих клініках, у знаменитих лікарів. Хлопчик дав урок моральності дорослим, які прагнуть задовольнити власні амбіції та не шкодують зусиль для здійснення своїх злостивих замірів.

Персонажі твору й категорія добра

Василь Чепіжний

Йому не притаманне почуття доброти взагалі: він не жаліє власного старого коня, бо привів його як приманку для вовка; у нього бурякові кулаки й огнедишне око; він убив усю вовчу зграю, навіть вовченят; хоче вбити Сіроманця; спати не може, жити не може, тільки про це й думає; обманює,злодій, не дбає про інших, лише про себе.

Петро Лях, льотчики

Петро врятував вовка, підібравши знесиленого звіра на зимовій дорозі, привіз Сіроманця додому; він, льотчики, їх діти піклувалися про вовка, годували,любили, ставилися до Сіроманця добре, по-людськи, після того як

Сіроманець урятував сина Андрійка, Петро Лях ставився до вовка як до

члена власної родини.

Батьки Сашка

Мати наче й жаліла вовка, називала «бідненьким», але дратувалася, коли хлопець починав розмову про Сіроманця, мовляв, вовк є вовк, навіщо про нього думати. Вона не виявляла бажання вислухати сина, бути доброю й зрозуміти , допомогти йому, хоча бачила та знала, що Сашко хворобливо сумує, страждає, переживає. Мати нічим не сприяла Сашкові, щоб врятувати вовка, хоча могла б. Батько Сашка — голова колгоспу. Він мав багато можливостей порятувати самотнього сліпого звіра, але натомість нічого не зробив: то він у відрядженні, то відсутній удома, бо на роботі. Сашко лише мріяв про розмову з татом, але вона так і не відбулася. Видно,що батьки Сашка зовсім не переймалися долею зацькованого людьми вовка Сіроманця, хоча в них була можливість проявити себе милосердними, але вони не скористалися нею. Чи можна їх вважати добрими?

Сашко

Доброта й милосердя як найвищі моральні якості найяскравіше проявляються в Сашкові. Хлопчик любить ліс, звірів. Він не просто милується природою, а захищає її, стає рятувальником вовка Сіроманця, сліпого, одинокого, старого. Сашко ставиться до вовка як до рівного собі, ласкаво його називає лизунчиком, вовчиком, розумненьким. Хлопець переймається хворобою вовка, хоче допомогти звіру стати зрячим, для цього веде його до Одеси в клініку очних хвороб ім. Філатова. Сашко добре ставиться до батьків, до друзів, уміє відстояти свою думку, уміє боротися зі злом, яке несуть у світ дорослі. Але хлопчик один, йому треба допомагати, усім належить творити добро разом із ним. І тоді світ стане кращим, добрішим.

Завдання 1. 

Читати твір ст. 228 - 231.

Завдання 2. 

Попрацюйте над завданням « Найуважніший читач твору»

https://learningapps.org/display?v=p5i8tjnka20

Завдання 3. 

Доберіть до образів Сашка та  Василя Чепіжного  риси характеру. Завдання «Літературне досьє».

https://learningapps.org/display?v=pmvmtc2ea20



12.05.2022                                   Четвер

Микола Вінграновський. « Сіроманець» Захоплива і драматична історія про хлопчика і вовка як приклад гармонії людини і природи



Відчуття прекрасного світу природи дано не кожному, а лише тим людям, які наділені здібностями помічати навколо себе деталі, 
що непомітні   іншим.  Таким талантом, яскравим та непомітним, володів Микола Вінграновський. Народився письменник 7 листопада 1936 року на півдні України – Миколаївщині, де переплітається небо зі степом, а степ – Південним Бугом. Ріс самостійним, допитливим, здібним хлопчиком. Писати почав ще змалку.

          У 1962 році Вінграновський побачив першу збірку віршів «Атомні прелюди». Книга вражала масштабністю поетичної думки і бентежною силою уяви.

           Майже  одночасно з поезією письменник почав писати прозу. І в поезіях, і в прозових творах світ людини поєднує зі світом звірів, птиц, рослин, із життям усього живого і неживого.   Причому, зображуючи «персонажів» із фауні, він показавши собі не лише художником, а й вигадливим «зоопсихологом».

          Справжньою теплотою наповнені твори Миколи Вінграновського, у яких він розповідає про дружбу дітей зі звірами та птахами. Такою є повість «Сіроманець». ЇЇ герой Сашко допомагає врятувати від смерті старого вовка, хоче вилікувати його від сліпоти. Скільки зворушливості та взаєморозуміння в цих відносинах!

Паспорт твору «Сіроманець»

Жанр – повість.

Тема – зображення неймовірної дружби Сашка зі сліпим волком Сіроманцем.

Ідея – уславлення дружби хлопчика і вовка як приклад гармонії людини та природи.

Головна думка – людина повинна дбайливо, з повагою ставитися до матінки - природи, цінувати вірних друзів, завжди приходити на допомогу тим, хто цього вимагає.

Проблематика людина і природа, добро і зло, здатність на самостійні поступки у відстоюванні своєї позиції.

Герої твору – Сіроманець, Сашко, Василь Чепіжний, Галя Грушецька, льотчик Петро Лях та його син Андрійко, вчителька Надія Петрівна.

Словник . Гармонія – поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей.

Композиція повісті

Твір можна поділити на три частини.

Перша  – Знайомство Сашка із Сіроманцем.

Друга –   Вовк серед льотчиків.

Третя – Подорож Сашка й Сіроманця до клініки, яка лікує очі

Перегляньте відеоматеріал про життя вовків у різні пори року 

Перегляньте   буктрейлер до повісті М. Вінграновського «Сіроманець»


Домашнє завдання.

Читати твір "Сіроманець" ст. 223 - 227. 

09.05.2022 Понеділок

Позакласне читання. Сучасні твори про історичне минуле. Оксана Сенатович "Малій віз"

Багато хто з письменників звертався до історичної тематики. Приваблювали їхню мужність і звитяга наших предків, прагнення до волі й лицарський дух. І наші сучасники часто переплітають реальні події з давно минулими. Як і Оксана Сенатович, казку «Малій Віз» якої ми сьогодні вивчатимемо  .

Цього твору немає у ваших підручниках, але прочитати ви можете його тут  https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2524

Давайте дізнаємося більше про авторку цього твору

 


Оксана Сенатович народилася 1941 року у містечку Бережані на Тернопільщині. Мама і тато працювали вчителями, а донечка понад усе любила вчитися. Іноді батьки дозволяли їй сидіти на уроках, і для малої Оксани це було найбільшою радістю.

Після закінчення школи Оксана навчалася у Львівському політехнічному інституті на механіко-технологічному факультеті. При інституті діяла літературна студія, яку дівчина із задоволенням відвідувала. Керував студією Микола Петренко, серед товаришів якого був Володимир Лучук, який згодом став другом і чоловіком Оксани.

Оксана Павлівна працювала на заводі, а згодом – інженером у науково-дослідному інституті. Та письменницької роботи не полишала. У її доробку – твори для дорослих і дітей. Дитячі твори виходили в письменниці особливо добре, адже писала їх наче для своїх синів. З-під її пера вийшли такі збірки для дітей: «Вісім сотень колобків», «Вчиться вересень читати», «Сніговик», «Живемо в одному домі», «Шпаки на колесах», «Соловейку, тьох-мажор», «Не виростуть хлопці без дощу», «Вуйко Пампулько і пані Будьласка» та інші.

Окрім власних творів, займалася ще й перекладами із сербської мови. Лауреат премії імені Олени Пчілки.

Оксана Сенатович – мати двох синів: Іван – цікавий поет, а Тарас – перекладач.


А щоб більше дізнатися про твір - перегляньте презентацію https://docs.google.com/presentation/d/1Qy3d1bzH0r2uDws9FYrhgCRbf7wNJB7p/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true


05.05.2022                                           Четвер

Григір Тютюнник «Дивак». Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи

Сьогодні ми починаємо докладніше знайомитись із твором Гр. Тютюнника «Дивак». Минулого уроку ми зрозуміли, що автор зображує світ навколишньої природи таким, яким його бачить маленький хлопчик Олесь, саме тому у творі можна знайти чудер­нацькі порівняння, які зрозумілі лише дітям. Саме це допоможе нам краще зрозуміти, що саме хотів донести до читачів автор.


Перегляньте відеоурок (Домашнє із відеоуроку не виконувати)


Зверніть увагу, як сам автор описує Олеся. Цитатна характеристика.
 Зріст: «малий, головою ледь до клямки дістає».2. Очі: «чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути весь світ».3. Взуття: чобітки.4. Одяг: «пальтечко в нього товсте», рукавички.5. Статура: «сам тонкий».6. Сила: слабосилий, бо «важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка».

  Прочитайте характеристику Олеся. 
Найбільше Олесь любить малювати.  Через те йому й зима до вподоби, бо на снігу зручно малювати всяку всячину. А вміє він це робити, бо уважний до всього: помічає зелені чубчики трави крізь порошу, низенькі пеньки з жовтуватою смілкою, йому цікаво, як дятел порається та який підводний світ замерзлої річки. Допитливість і спостережливість пробуджують його творчу уяву: «ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже». Тому й вдалим виявився малюнок дятла, і навпаки — не цікавим був йому той гирунчик. Справді, яке натхнення викликає в художника перегнійний горщечок? Учителька б сама могла подбати про гідний предмет для малювання й не ставити себе в незручне становище. До того ж, хлопчик іще дуже малий, щоб слухняно виконувати будь-які забаганки старших. Тому й вийшов із класу. Можна сказати й про те, що в хлопчика природне чуття краси і свободи, не притьмарене путами штучних заборон. Як, очевидно, заздрив Олесеві автор, всіляко утискуваний у своїй творчості!
Розповідаючи про те, як Олесь підтримав сосну, трамбуючи її коріння, або не захотів «подушки на льоду гнути», як він переживав, коли щука проковтнула рибку або дід бив коней, щоб швидше дістатися домівки (добру вдачу хлопчика, його милосєрдність). Та найбільше його вразили дідові слова про жорстокість світу дорослих, де «не бити не можна», бо «не ти, так тебе одрепають, ще й плакать не дадуть».

Однак сон, який приснився вночі хлопчикові, засвідчує, що в душі малого зріють добрі почуття, з якими він увіходить в новий день, у нове життя.
Домашнє завдання.
Складіть анкету головного героя. 

1. Ім’я.
2. Портрет.
3. Уподобання.
4. Ставлення до природи.
5. Вчинки й поведінка.
6. Думки і переживання.
7. Оцінка з боку дорослих.

Зразок ( відповіді на два перших пункти)
1. Олесь.
2. Худорлявий маленький хлопчик, слабосилий. Спостережний і допитливий.
3. Любить ...

02.05.2022                                              Понеділок

Григір Тютюнник «Дивак». Паралельність двох світів -  природи і людини, зображених в оповіданні

Друзі! Сьогодні на уроці нас очікує цікава робота-дослідження тексту оповідання Григора Тютюнника «Дивак». спостереження за світом природи і світом людей. Розглянемо також особливості функціювання художнього слова у творі.


Паралельність і єдність двох світів — природи і людини — це головний мотив оповідання. Людина повинна усвідомлювати себе невід'ємною органічною часточкою природи. Потрібно вчитися «читати і розуміти книгу природи». Уміймо розгледіти дивовижну красу і неповторність оточуючого світу, уміймо радіти і захоплюватися.

Сьогодні весь матеріал та завдання знаходяться у презентації. 

Перейдіть за посиланням та виконайте завдання https://docs.google.com/presentation/d/1TZCwp9U80WOUh8BpZxvmpyqnJkXK4rIS/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true





28.04.2022                                       Четвер

Григір Тютюнник «Дивак». Цікаві сторінки з життя письменника. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини 

Найясніше зірка давнього, талановитого роду Тютюнників спалахувала двічі — коли з'явилися в українській літературі два неповторні, обдаровані письменники Григорій і Григір Тютюнники. Власне, називали їх так, щоб розрізняти, не плутати. Були вони, безперечно, різними, хоч і мали спільне коріння. На кожного наклав відбиток саме його час.

Дійсність і мрія одночасно співіснували в душі письменника: перша змушувала думати, страждати, друга постійно вабила, кликала за собою...

Сьогодні ми з вами помандруємо до світу творчості Григора Тютюнника і з’ясувавши основні віхи життєвого і творчого шляху, ґрунтовно проаналізуємо його оповідання «Дивак».

Давайте ознайомимось із біографією письменника


1 жовтня 1963 року в газеті «Літературна Україна» було надруковано перший твір молодого письменника українською мовою – оповідання «Дивак». 

Завдання:

Чому ж твір має назву "Дивак" - ви дізнаєтесь, прочитавши твір . 

Читати ст. 215 - 218

25.04.2022                                            Понеділок

Позакласне читання. Євген Гуцало. «Сім'я дикої качки»

Сьогодні у нас урок позакласного читання. Це означає, що у підручнику цього твору у вас немає.
Прочитати (скорочено) твір можна тут https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=4434



21.04.2022                                    Четвер

Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям у віршах  М.Т. Рильськиого «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

Мені хотілося б здійснити з вами невеликий екскурс сторінками творчості прекрасного лірика, природолюба, естета, чудового поета М.Т.Рильського, щоб ви черговий раз змогли переконатися  у його майстерності описувати природу за допомогою слова. Вслухайтесь у ці рядки


Словникова робота.

Палітра-дощечка або пластинка, на якій живописець змішує і розтирає фарби.перен. сукупність кольорів, кольорова гама, характерна для картини або творчості художника.

Маляр- той,хто займається живописом, малюванням.

Маляр-робітник, який фарбує стіни, будівлі загалом

Шати-багате, розкішне святкове вбрання, металева оправа на образах.


Отже, кожен сприймає осінь по- різному. Якою постає перед нами осінь із рядків поезії?

Особливою у творі є колористика. Прислухайтеся:
            Фарби рожеві, злотисті,  червоні,
Срібно-блакитне повітря…
Ніжні осінні пісні тиходзвонні!

Пошуки у вірші  художніх засобів  і заповнення таблиці.

Художні засоби виразності,
які автор використав у вірші «Люби природу…»

Метафори
Епітети
Протиставлення










Шпаргалка для тих, хто забуває!

















Домашнє завдання.

1.     Вивчити напам'ять один із віршів М.Рильського

2.    Розфарбувати осінь в тих кольорах, які переважають у поезії (намалювати ілюстрацію)


18.04.2022                                                    Понеділок

Максим Рильський.  Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови.  «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»)

  Мені хотілося б здійснити з вами невеликий екскурс сторінками творчості прекрасного лірика, чудового поета М.Т.Рильського. Вслухайтесь у ці рядки.
Прослухайте  аудіозапис  «Люблю пісні мойого краю» у виконанні автора https://www.youtube.com/watch?v=AcuYrWeihwU

Сьогодні мова піде про майстра слова, любителя рідної природи, патріота Максима Рильського. Цей вірш прозвучав у виконанні автора.
Ви уже знайомі із деякими творами М. Рильського.
Відкрийте підручник на ст. 212. Прочитайте біографію Максима Рильського або перегляньте відео:

Природа рідного краю — головний образ ліричних поезій книжки «Під осінніми зорями» (1918) та ідилії «На узліссі» (1918).
Дощ  таке явище природи, яке нікого не залишає байдужим. Для одних він  надокучлива перешкода прогулянкам та іграм або якійсь роботі на вулиці, для інших – благодатна, довгоочікувана небесна волога, на котру чекає кожна квіточка, травинка, деревце. Недаремно діти бігали під теплим літнім дощиком і співали:
Дощику, дощику, припусти
Та на бабині капусти…
Коли довго не було дощу й міг постраждати врожай, виходили в поле з хресним ходом і молебнями, просили в Бога життєдайної небесної води. Про дощ складено багато художніх творів, і з одним із них ви ознайомимося сьогодні
2. Відкрийте підручник на ст. 213. Прочитайте поезію «Дощ» або перегляньте відео:

У поезії Максима Рильського найголовніше місце посідає тема людини і природи. У кожному рядку ніби відбувається їхнє єднання. Автор доводить, що людина і природа нероздільні. У роздумах про життя поет доходить висновку, що людина не може існувати без природи, особливо наголошує на людському відчутті краси. Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Він вплітає в рядки поезії надзвичайно яскраві спостереження. Читаючи ці рядки, мимоволі переймаєшся поетовими емоціями, переживаєш разом з ним радість бачення прекрасного.
 Вправа «Кольорова образність». Напиши колір або перемалюй та розфарбуй праву колонку тим кольором, який в тебе асоціюється з цими словами.
КАРТКА «КОЛЬОРОВА ОБРАЗНІСТЬ»
БЛАГОДАТНИЙ, ДОВГОЖДАНИЙ,

ДИВНИМ СЯЙВОМ ОСІЯННИЙ,

ЗОЛОТИЙ ВЕЧІРНІЙ ГІСТЬ

ВПАВ БАДБОРО, СВІЖО, ДЗВІНКО

НА ЗАКУРЕНІ БУДИНКИ

ЗГОЛОДНІЛИХ ПЕРЕДМІСТЬ.

ВІДКРИВАЙ ГАРЯЧІ ГРУДИ,

МАТИ-ЗЕМЛЕ! ДОЩ ОСТУДИТЬ,

ОЖИВИТЬ І ЗАПЛІДНИТЬ, -

І ПШЕНИЦЕЮ Й ЯЧМЕНЕМ

БУЙНИМ ПОВІВОМ ЗЕЛЕНИМ

БІЛІ СЕЛА ЗВЕСЕЛИТЬ.

Домашнє завдання.

Відкрий підручник на ст. 214. Виконай завдання № 3-5, 12


14.04.2022                                    Четвер

Контрольна робота. Рідна Україна. Світ природи

Добрий день! Сьогодні у нас контрольна робота. Ви у мене все знаєте, тому легко впораєтеся із завданнями. Контрольна у вигляді тестів. 

Перейдіть за посиланням https://vseosvita.ua/test/start/gzt103

Успіхів!

11.04.2022                                               Понеділок

Розвиток зв'язного мовлення. Складання портрета літературного героя за твором Є. Гуцало "Лось"

Сьогодні на уроці ми навчимося, як правильно описати зовнішність персонажу, а для цього нам потрібно з’ясувати, що таке портрет героя.

Портрет у літературі — один із засобів художньої характеристики, письменник розкриває типовий характер своїх героїв і висловлює своє ідейне ставлення до них через зображення зовнішності героїв: їхні фігури, обличчя, одягу, рухів, жестів і манер.

Отже, існують не тільки фарби, олівці та інші знаряддя для малювання, а й слова, за допомогою яких автор описує зовнішність, вік героя, риси характеру. Якщо ці слова вживаються для опису зовнішності, то вони належать до портретної лексики.

Завдання:

Вибрати одного з героїв оповідання Є. Гуцало «Лось»  який найбільше тобі сподобався та описати його (7-10 речень) .

Тобі допоможе:

План (орієнтовний)

1.  Зовнішній вигляд.

2. Вік героя.(якщо знаєте) 

3.Риси характеру.

4.  Моє ставлення до літературного героя.



07.04.2022                                        Четвер

Євген Гуцало "Лось". Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра

Любі п'ятикласники, сьогодні ми будемо опрацьовувати твір „Лось”. Написане Є.Гуцалом оповідання, розкриває розмаїття зовнішнього світу, болючі суперечності чорного і білого, правди і кривди.

Давайте зіграємо у Гру "Чи спостережливий ти читач?" (письмово). Запишіть у зошит «НІ» — якщо твердження неправильне, та «Так» — якщо твердження правильне.
1. Роги лося нагадували осінній кущ, із якого обнесло листя.

2. Лось хотів повернутись на свою батьківщину, у тайгу.

3. До річки він прийшов, щоб збити вовків зі сліду.

4. Лось не передбачив, що лід на річці затонкий для нього.

5. Хлопчаки приїхали до лісу по хмиз.

6. Брати покликали дядька на допомогу.
Дійовими особами твору є:
- Лось (головний персонаж);
-брати-підберезовики,
-дядько Шпичак (другорядні персонажі). 

Людина може творити добро, але на жаль, і зло творить людина:


Пам'ятайте, любі діти, що доброта - це єдине вбрання, яке ніколи не псується. Отож, будьмо добрішими до всього живого!!!


Домашнє завдання.

1. Дочитати оповідання "Лось"

2. Уявіть, що ви можете змінити кінцівку оповідання «Лось». Якою б вона була? Запишіть її у вигляді міні-твору(6 речень).



04.04.2022                                              Понеділок

Євген Гуцало "Лось". Вічне протистояння добра і зла - наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповідання "Лось"

Майже все його творчість Є. Гуцала була присвячена природі, закликала дбайливо ставитися до всього, що є на землі. Ще з дитинства майбутній письменник звертав увагу на найтонші, найніжніші відтінки і рідного слова, і шовковистих трав. Друзі жартуючи розповідали, що коли Євген Пилипович проходив уранішніми вулицями Києва, то пташки завмирали, переставали співати, а потім спурхували йому на плечі — природа тонко відчувала і його прекрасну душу доброго людини, і талант справжнього митця.

Сьогодні ми будемо опрацьовувати твір „Лось”. Воно розкриває різноманітність зовнішнього світу, болючі суперечності чорного і білого, правди та кривди. Це оповідання вчити співпереживати, бути чутливим до чужої біди, спонукає боротися зі злом, гартувати свій характер.

Перед нами — непросте твір, завершується він зовсім не так, як би нам хотілося. Але ж природа беззахисна перед жорстокістю людини, і ми маємо не просто знати про це, а й відчувати і пам'ятати. Розуміти і бачити кожне слово – це не легко, але потрібно. До того ж цей твір за жанром – оповідання.

Запис у зошит.

Оповідання  — це невеликий епічний твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку години.


Що вам відомо про лося як тварину? 

Лось належить до Роду ссавців, найбільшого представника батьківщини оленевих. Довжина тіла самця до 3 м, висота до 2,3 м, довжина хвоста 12-13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось змушень заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.


У самців є величезні роги, нерідко лопатоподібні за формою, їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг.
Роги лось скидає щорічно у листопаді — грудні і ходити без них до квітня — травня. Всього на Землі — близько півтора мільйона цих тварин. Приблизно половина загальної кількості живе у Росії. У період з кінця 19 до середини 20 ст. лосів в Україні не було Вид з'явився в Україні завдяки розселенню з території Білорусі і до кінця XX століття заселивши всю лісову та лісостепову смугу на південь до Карпат

самих Карпатських горах відсутній). На сьогодні цей вид потребує захисту, тому що відбувається зменшення кількості цих тварин як через потепління клімату, так і через діяльність людини.

Події у творі розпочинаються у заповіднику. 

Заповідник – це територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс, тобто рослинний і тваринний світ. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії та культури, живої та неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Поліський, Чорноморський, Український степовий, Ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження рослинного та тваринного світу території та їх вивчення.

Якщо буде цікаво - можете переглянути відео про заповідники України https://www.youtube.com/watch?v=_TtdA40y0js

Домашнє завдання.

Читати ст. 206 208. 



01.04.2022                              П'ятниця 

Євген Гуцало "Лось". Основні відомості про письменника.

Увага! Щось не можу завантажити презентацію. Тому перенесемо на наступний урок. А сьогодні познайомтесь із біографією Є. Гуцало ст. 203. А також ми починаємо вивчення дуже цікавого твору "Лось", тому на домашнє завдання у вас буде читати ст. 203 – 205.


31.03.2022 Четвер

Павло Тичина "Гай шумлять", "Блакити мою душу обвіяла...". Майстерні відтворення краси природи

Добрий день, діти! За вікном сьогодні-чудовий весняний день,прозоре повітря, блакитне небо, світить сонечко. Коли спілкуєшся з природою, душа переповнюється якоюсь таємничістю, загадковістю. Уява малює розмову квітів, дерев, птахів. Справжнім поетам вдається підслухати мову природи і за допомогою поетичного слова передати всю її красу. Таким є П.Г.Тичина, з творчістю якого ми продовжуємо знайомитись.

П. Тичина надзвичайно любив свою землю. Ця любов у нього була помножена на дане природою велике вміння бачити світ у всіх його відтінках кольорів і звуків, як це бачать і чують лише найвидатніші художники і музиканти. Щоб збагнути, наскільки багатим був внутрішній світ поета, наскільки зачаровано дивився П .Тичина на красу рідного краю, послухаймо одну з перших його поезій. https://www.youtube.com/watch?v=4h8elL0pimQ&t=11s 

А тепер самостійно прочитайте поезію ст. 200.

Ця поезія належить до пейзажної лірики.

Запишіть у зошит.

Пейзажна лірика-це вірші про природу,у яких передаються почуття,переживання,настрій ліричного героя під час спілкування з природою


Відкрийте ваші підручники ст. 201 та прочитайте поезію "Блакить мою душу обвіяла..."

Домашнє завдання.

Вивчити напам'ять вірш П. Тичини на вибір  

28.03.2022                                            Понеділок

Павло Тичина. Коротко про поета і край де він народився. "Не бував ти у наших краях"

Знову чекаю від вас відео з віршем Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати".

Сьогодні ми відкриємо для себе нову зірку на небосхилі нашої поезії. Познайомимося з однією визначною особистістю, про яку скажуть: 
„Поет, мабуть, світового масштабу... Дивний мрійник з очима дитини й розумом філософа.” (С.Єфремов)


Отже, давайте познайомимося із цим талановитим поетом. Перейдіть за посиланням та перегляньте відео 
https://www.youtube.com/watch?v=gicAkKfts5g

У всьому розмаїтті тем, настроїв, почуттів, які ословлював автор у своїх творах, чи не найвиразніше звучить тема рідного краю. Послухайте, з якою любов'ю розповідає про свою Батьківщину Павло Тичина у вірші https://www.youtube.com/watch?v=oSos4wQCLEQ

А зараз розгорніть ваші підручники на ст. 199 - 200 та самостійно прочитайте поезію "Не бував ти у наших краях"

Вірш побудований у формі незримого діалогу, суперечки, протиставлення. Поет захоплюється красою свого краю, його мужніми, працьовитими, співучими людьми і ставить їх як приклад своєму уявному співрозмовникові, песимісту, якого завжди бачить «в сльозах».


Домашнє завдання. 

Навчитися виразно читати поезію.

Намалювати малюнок до поезії "Не бував ти у наших краях"



24.03.2022                                       Четвер

Т. Шевченко "Садок вишневий коло хати". Художня деталь, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови

Вітаю вас! На сьогодні вам потрібно було вивчити вірш. Ви постійно запитували: "Як здавати?". Правду кажучи, я сама не знаю. Саме оптимальне, що я придумала - запишіть відео, як ви розповідаєте вірш і перешліть мені на Viber.

Чекаю на ваші відео. 

Повертаємось до теми нашого уроку. Сьогодні ми познайомимося ще з однією поезією Шевченка « Садок вишневий коло хати»,яка заслуговує на особливу увагу. Ця поезія-одна з найсонячніших струн Шевченкової кобзи. Вірш створений арештантом став шедевром світової пейзажної лірики.

Виникає питання як у жахливих казематних умовах міг бути створений такий сонячний твір? Т.Г.Шевченка за його діяльність арештували, ув’язнили в казематі Петропавловської фортеці м. Петербурга. Там він згадував і свою хатину, і родину, і бур’яни… Спомини виливалися у поетичні рядки. Так був створений у 1847 році вірш «Садок вишневий коло хати…». 

 Коли ув’язнених виводили з камери на прогулянку,Тарас вдихав на повні груди повітря,яке пахло весною,особливо тут вловив він запах дитинства,запах набубнявілого вишняку.  І ось ця до щему мила картина постала перед його очима. Пливла ,рівномірно погойдуючись безкрая ніч ,а в камері буяла весна,і пошерхлі вуста натхненно шепотіли слова про садок вишневий коло хати…

Прослухайте аудіозапис «Садок вишневий коло хати…» https://www.youtube.com/watch?v=Di1iramkzGc


А зараз розгорніть ваші підручники на ст. 197 та самостійно прочитайте поезію.


Перегляньте презентацію  https://docs.google.com/presentation/d/1f3ZxYV9lBZsu4kCjtulmCKvMZ8Y9r2Q5/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true

Домашнє завдання




  •  Вивчити вірш напам'ять;

  • Намалювати ілюстрацію до поезії “Садок вишневий коло хати”


21.03.2022 Понеділок

Тарас Шевченко "За сонцем хмаронька пливе...". Картині навколишнього світу природи у поезіях Т. Шевченка


Поле, ліс, річка; стукіт дятла, спів жайворонка, лелечий клекіт; веселе сонечко, хмаринка в небі… – це природа мого рідного краю. Протягом двох уроків ми спостерігатимемо за нею очима Тараса Шевченка.

Закинутий долею далеко від Батьківщини, Т. Шевченко дуже сумував за вишневими садами, біленькими хатками, українськими народними піснями, своїми рідними. Мабуть, тому в його поезіях природа оживає, набирає нових кольорів і барв, промовляє до нас. Сьогодні в нас є можливість переконатися в цьому.

Відкрийте ваші підручники на ст. 195. Читаємо спочатку що таке ліричний твір, потім переходимо до поезії "За сонцем хмаронька пливе..."

Перегляньте презентацію до уроку https://docs.google.com/presentation/d/17h5xGdP8Y3JAFYLs3Lj4hMob6uQtXEEb/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true

Домашнє завдання

Вивчити напам'ять вірш "За сонцем хмаронька пливе..." 

17.03.2022                                         Четвер

Україна часів Т.Шевченка. Оповідання С. Васильченка “В бур'янах”

На попередньому уроці ми розпочали знайомство із твором С. Васильченка "В бур'янах" . Тому зараз давайте зіграємо у гру  «Правда чи неправда» ( У зошиті пишете тільки номер питання та + якщо правда і - якщо неправда)

 

Правда +

Неправда -

1. Шевченко народився 10 березня 1814 року?

 

 

 

2. Батька Шевченка звали Іваном?

 

 

 

3. Тарас народися у селі Моринці?

 

 

 

4. Його доглядала сестра Катерина?

 

 

 

5. Вона не любила брата?

 

 

 

6. Кріпаки – це вільні люди?

 

 

 

7. Прізвище пана, чиїми кріпаками була родина Шевченків, було

Енгельгардт?

 

 

 

8. Шевченко прожив 57 років?

 

 

9. Перша його збірка називалась «Кобзар»

 


 

Давайте розглянемо як побудовано твір, тобто композиція твору.

Композиція має  три частини.

I частина: передбачення долі поета «Виросте твій син неабиякою людиною — буде змагатися з панами та царями». 

II частина: Шевченко — немовля. 

III частина: пригоди маленького Тараса. Жага до свободи.

Героїв у творі не так багато: Мати, батько, чумаки, Катря, Тарас, Баба. 

Коли ви читаєте твір, вам трапляється дуже багато незрозумілих слів. Це нормально, адже мова йде про далекі час. Тому я підготувала вам словничок щоб ви розібралися із цими словами.

Словник

 Старий стиль — календар, яким користувалися за часів Шевченка.

Кріпацтво – це система правових, які встановлюють залежність селянина від землевласника й право останнього володіти селянином-кріпвком як власністю.

Чумаки  це категорія населення в Україні, що в XVI – XIX ст. займалася торгово-візницьким промислом.

Панщина – обов’язкова праця на панів за часів кріпацтва

Свавілля – уседозволеність, безкарність панів.

Рута – чар-зілля, трава.

Десятник – людина, яка служить у пана та зганяє кріпаків на панщину.

Породілля – жінка, яка народила дитину.

Талан – доля людини.

Талант – обдарування, здібності людини.

Домашнє завдання.

Дочитати твір ст. 191- 194.


14.03.2022                                                Понеділок

Т. Шевченко. Розповідь про поета, його дитинство ( на основі повісті С. Васильченка "У бур'янах")

Пропоную переглянути відео - урок https://www.youtube.com/watch?v=HAWXyXvx2Cw

Домашнє завдання.

Читати сторінка 187 - 191.



24.02.2022                                        Четвер

КОНТРОЛЬНА РОБОТА «ІСТОРИЧНЕ   МИНУЛЕ   НАШОГО   НАРОДУ»

І (правильна відповідь — 1 бал)

1. Твори, що описують важливі історичні події, розташовані в хронологічному порядку, називаються...

А мемуарами; Б нарисами;

В літописами; Г оповіданням.

2. Найвідомішим літописцем був...

А князь Олег; Б Нестор Літописець;

В князь Ярослав Мудрий; Г Володимир.

3. За віросповідуванням до 988 року русичі були...

А язичниками; Б мусульманами;

В християнами; Г невіруючими.

4. З руських князів заповідав перед смертю синам, щоб вони жили в мирі...

А Ігор; Б Володимир;

В Святослав; Г Ярослав.

5. Київ став другим Царгородом при...

А Ігореві; Б Ярославові;

В Володимирові; Г Святославові.

II (правильна відповідь — 1 бал)

1. Літопис — це...

2. Дізнайтесь за описом історичну особу Князь, який крестив Русь. Він повалив ідолів, а на місцях, де вони стояли, звелів будувати церкви.

III (шкірна правильна відповідь - 0,5 бала)

Установіть послідовність подій казки-драмі «Микита Кожум'яка».

А

Нарада князя з воєводами

Б

Микита перемагає Змія

В

До князя приходити посланець від Змія

Г

Змій краде князівну

ІV (повний відповідь – 3 бали)

8. Драматичним називається твір, який... Чим ще він особливий?

9. Яку пригодницьку повість Зірки Мензатюк ми вивчали?

10. Хто був «патріотично налаштованим» і яка його роль у повісті?

11. Напишіть, які міста, замки, фортеці тощо відвідувала сім'я Руснаків?

12. Напишіть головних героїв повісті «Таємниця козацької шаблі» та ким вони були.


Немає коментарів:

Дописати коментар