Українська мова 6 клас


Вітаю вас на уроці української мови.






08.05.2023                                              Вівторок

Питальні й відносні займенники, їх відмінювання

Доброго дня, діти. Ми продовжуємо вивчати займенник. Відкрийте зошити запишіть число, тему уроку.

Дав'яте травня

Питальні та відносні займенники,їх відмінювання.

На цьому уроці нас чекає знайомство з відносними і питальними займенниками. Ми дізнаємося, якими бувають ці займенники і як вони відмінюються. А також навчимося відрізняти відносні займенники від питальних.

  • Питальні займенники виражають питання про особу, предмет, ознаку чи кількість предметів: Що найбільше вам запам’яталося з подорожі до Києва? Яка подорож тобі сподобалась найбільше?

    Якщо ж займенники хто, що, який, чий, котрий, скільки зв’язують підрядне речення з головним, то вони є відносимиГоре тому, хто на печі. Я вже й не пам'ятаю, скільки міст відвідав за два роки.

    Відносні та питальні займенники часто об'єднують в одну групу: питально-відносні.

  • Питальні та відносні займенники хто, що у відмінкових формах мають різні основи; форм множини вони не мають. Питальний та відносний займенник чий у давальному і місцевому відмінках однини має паралельні форми (чийому і чиєму; на чиєму і на чиїм). Питальний та відносний займенник скільки, як і кількісні числівники, не має граматичного числа. Питальні та відносні займенники який і котрий відмінюються, як прикметник твердої групи: якого, котрого; якому, котрому; яким, котрим; на якому, на котрому.

  • 0300q2um-d647-612x347.jpg

  • Зверни увагу! Займенники хтощо у відмінкових формах мають різні основи та не мають форми множини. Займенник чий у Давальному й Місцевому відмінках однини має паралельні форми: чийому//на чиєму і чиєму//на чиїм. Займенник скільки не має граматичного числа. Займенники якийкотрий відмінюються, як прикметники твердої групи: якого, котрого; якому, котрому; яким, котрим; на якому, на котрому.

  • Перегляньте відеоурок

  • Завдання 1.

  • Вставити подані в дужках займенники у потрібному відмінку. Підкреслити питальні займенники однією лінією, а відносні двома. А) Того, (кому) не осягнув науки добра, всяка інша наука приносить лише шкоду (Мішель де Монтень). Б) Доброта — це єдине вбрання, (якому) ніколи не старіє (Генрі Дейвід Торо). В) (Чому) може бути солодше за те, коли любить і прагне добра душа (Григорій Сковорода)? Г) Бо суд немилосердний для того, (кого) не чинить милосердя (Послання Апостола якова 2:13).

    Ґ) Милосердя сильних миру цього найчастіше лише хитра політика, ціль (яка) — завоювати любов народу (Франсуа де Ларошфуко).

  • Завдання 2. 

  • Випишіть спочатку речення з питальними займенниками, потім – із відносними займенниками.

    1. Пропав і той, хто всім верховодив (Т. Шевченко). 2. Скільки літ, скільки зим ми не бачились, друже, з тобою? (Д. Луценко). 3. А хто садив города з вами, нивку засівав? (Леся Українка). 4. Ви й не уявляєте, скільки таємниць уже знає Мирон (І. Франко). 5. Чий це голосочок, мов срібний дзвіночок, в садочку лунає? (Л. Боровиковський). 6. Мисливець одразу зрозумів, чиї це сліди залишилися на снігу (І. Багряний).

  • Домашнє завдання.

  • Спишіть речення, ставлячи подані в дужках займенники у потрібному відмінку. Підкресліть питальні займенники однією лінією, а відносні – двома.

    1. Згадай, до (яка) країни нас погойдує степ-корабель (В. Марсюк). 2. Про (хто) згадає цей воїн у найтяжчі хвилини бою? (С. Скляренко). 3. Мати вже й не знала, (хто) дякувати (М. Стельмах). 4. (Які) словами передати свій біль і відчай? (О. Гончар). 5. Уже й не згадаю, (який) вітром занесло мене в ті краї (Є. Гуцало). 6. Гляньте, (скільки) відтінками виблискує ця росинка вранці (Б. Сухомлинський).

27.04.2023                                                            Четвер

Присвійні займенники, їх відмінювання

Доброго дня, діти. Ми з вами вивчаємо займенник. Пригадайте. (усно)

  1. Що таке займенник?

  2. На які питання відповідає займенник?

  3. Які граматичні категорії має займенник (3)?

  4. Яка синтаксична роль займенника?

  5. Скільки розрядів має займенник? Назвіть їх.

  6. Що ви знаєте про особові займенники?

  7. Що ви знаєте про зворотний займенники?

    Відкрийте зошити запишіть число, тему уроку.

    Двадцять сьоме квітня

    Дистанційна робота

    Присвійні займенники, їх відмінювання.

    Присвійні займенники вказують на приналежність предмета першій (мій, наш), другій (твій, ваш), третій (його, її, їхній ) чи будь-якій (свій) особі.

     Присвійні займенники (крім його, її) змінюються за родами, числами і відмінками, як прикметники. Займенники його, її - незмінні.
    Їх легко утворити від особових + свій: я — мій, ми — наш, ти — твій, ви — ваш, він, воно — його, вона — її, вони — їхній. Присвійні займенники відмінюються за родами, числами, відмінками.

    Присвійні займенники (таблиця №1)

    Особові

    займенники

    Чий?

    Чия?

    Чиє?

    Чиї?

    Я

    мій

    моя

    моє

    мої

    Ти

    твій

    твоя

    твоє

    твої

    Він

    його

    його

    його

    його

    Вона

    її

    її

    її

    її

    Ми

    наш

    наша

    наше

    наші

    Ви

    ваш

    ваша

    ваше

    ваші

    Вони

    їх(-ній)

    їх(-ня)

    їх(-нє)

    їх(-ні)

  • Перегляньте таблицю відмінювання присвійних займенників у своєму підручнику, сторінка- 218.

  • Відео урок дивитися до 7хв.31с

  • Виконайте завдання в зошитах

  • Завдання 1.

  • Замість крапок впишіть присвійні займенники дивиться таблицю №1

    Зразок: Це він. Це … (його) ручка. Це … (його) підручник.

    1. Це я. Це... друг. Це... подруга. Це... вікно. Це... ручки.

    2. Це ти. Це... пенал? Це... книга? Це... село? Це... друзі?

    3. Це ми. Це ... університет. Це ... аудиторія. Це ... життя. Це ... батьки.

    4. Це ви. Це ... син? Це ... сестра? Це ... прізвище? Це ... діти?

    5. Це вони. Це ... малюнки. Це ... книги. Це ... фрукти. Це ... гроші.

  • Завдання 2.

  • Перепишіть, подані в дужках присвійні займенники поставте  у потрібній формі. Визначте їхні відмінки.

    1. Люблю легенди (наша) родини. (Л. Костенко). 2. Про журбу (моя) співати доручив я солов'ю. (Олександр Олесь). 3. Люблю пісні (мій) краю. (М.Рильський). 4. Я принесу тобі (своя) надію. (В. Симоненко). 5. Пасуться коні під курганом, чекають вершників (свої). (Л. Костенко). 

Домашнє завдання.
1. Вивчити правила
ст.205 







ст.219 (табличка) 







2. Виконати завдання

 Користуючись довідкою, відновіть вислови. 

Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що… Забудеш рідний край — коріння всохне. Дзвін… шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна. Тобі, Україно, і перший …,подих, і подих останній тобі. Мій, рідний краю, до твого порогу припадаю! … серце в Україні і душа… 

Довідка: наша,твоє, наших, моя. мій, твого,наше,моя.



26.04.2023                                      Середа

Зворотний займенник себе, його відмінювання

Мої вітання. Запишіть у зошити число та тему уроку.

Двадцять шосте квітня

Дистанційна робота

Зворотній займенник себе, його відмінювання.

Зворотним називається займенник себе, який вказує на того, хто виконує дію. Він не має роду, числа і називного відмінка; за іншими відмінками він змінюється, у реченні буває додатком, інколи обставиною.

Відмінювання зворотного займенника себе

Н.    —   
Р
.    себе (до себе )   
Д.    собі                                           Зверніть увагу на правильне наголошення
Зн.    себе                                            займенника себе у родовому відмінку!
Ор.    собою   
М.    (на) собі  

  • У ваших підручниках на сторінці 

  • 196 є правило,перегляньте його. 

  • ст 218 табличка


  • Завдання 1.

  • Спишіть речення, вставляючи на місці пропусків займенник себе в потрібній формі. Надпишіть його відмінок та підкресліть як член речення.

    1. Бери ношу по ..., щоб не впасти при ходьбі. 2. Гречана каша сама ... хвалить. 3. Дає ... на носі грати. 4. Хто пізно ходить, той сам ... шкодить. 5. Живуть між ..., як риба з водою. 6. Вище ... не підскочиш (Нар. творчість).

  • Перегляньте відео, починайте дивитисяз 0.44 секунди, та виконайте вправу.( підказка є у відеоуроці)

  • Завдання 2. 

  • Перепишіть речення, на місці крапок уставте займенник себе в потрібній формі. Визначте його відмінок у кожному реченні.
    1. Брехун ... ворог і людям зло робить. (Г. Квітка-Основ'яненко). 2. Мені хочеться показати ... веселим і цікавим. (Ю.Яновський). 3. Тут кожен сам ... пан, живе за своїм законом. (Л. Костенко). 4. Він пам'ятав ... ще від часів потопу. (Б. Олійник).

  • Домашнє завдання.

  • Складіть невеличку розповідь на тему "Будьте схожі самі на себе". використавши дані фразеологізми. (тобто ці фразеологізми ви маєте використати у своїй розповіді. Ви обираєте не всі, а 2 - 3 , які підходять до вашої розповіді. Всього має бути 5 - 6 речень)

    Показати себе на ділі; володіти собою; бути вірним собі; узяти себе в руки; рвати на собі волосся; викликати вогонь на себе; тішити себе думкою; брати собі в голову.

25.04.2023                                      Вівторок

Особові займенники, їх відмінювання.Приставний –н- у формах особових займенників

Доброго ранку, шестикласники. Ми знову працюємо. 

 А сьогодні тема уроку "Особові займенники, їх відмінювання".  Відкрийте зошити запишіть число, тему уроку.

Двадцять п'яте квітня

Дистанційна робота

Особові займенники, їх відмінювання.Приставний –н- у формах особових займенників.

  • Особові займенники вказують на осіб, інших істот, предмети, явища і поняття (я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони). Особові займенники змінюються за числами і відмінками; займенник він змінюється також за родами.

Особовий займенник я вказує на розповідача (я це повинен сказати).

Займенник ти вказує на особу, до якої звертається розповідач (а ти не брав моїх зошитів?)

Займенник ми вказує на те, що розповідач об’єднує себе ще з кимось, напр., розповідає про себе і своїх друзів чи знайомих (ми вчора були у лісі).

Займенник ви вказує на осіб, до яких звертається розповідач (ви хіба про це не чули?).

Займенники він, вона, воно вказує на особу, яка не приймає участі у розмові або на предмет, про який іде мова (вона добре підготувалася до уроку; воно було дуже смачне).

Займенник вони вказує на деяку кількість осіб, що також не беруть участі у розмові або на предмети, про які розповідає оповідач (вони довго ще будуть над цим думати; вони зовсім не коштовні).

Займенник він співвідноситься з іменниками чоловічого роду, вона- з іменниками жіночого роду, воно - з іменниками середнього роду, займенник вони співвідноситься з іменниками всіх чотирьох родів у множині (він піднявся; вона підійшла; воно стрибнуло; всі вони - гарні люди).

Зверніть увагу на те, як змінюються займенники за особами в однині та множині!!!!

Особа

Однина

Множина

1 особа

я

ми

2 особа

ти

ви

3 особа

він, вона, воно

вони

Особові займенники ( вивчіть)

Н.в. хто?

Я

ми

ти

ви

він

воно

вона

вони

Р.в. кого?

мене

нас

тебе

вас

Його (у нього)

її

(у неї)

їх

(у них)

Д.в. кому?

мені

нам

тобі

вам

йому

їй

їм

З.в. кого?

мене

нас

тебе

вас

його

її

їх

О.в. ким?

мною

нами

тобою

вами

ним

нею

ними

М.в. на кому?

на мені

на нас

на тобі

на вас

на ньому

на ній

на них

1.у непрямих відмінках займенників 3 особи після прийменника з’являється приставний Н: у нього, до неї, у них;

  • Перегляньте відеоурок.

  • Виконайте завдання 1. 

  • Запишіть прислів’я та приказки, поставте особові займенники у потрібній формі. Зверніть увагу, коли в особових займенниках 3 особи з’являється приставний Н.

    1.Про (він) вже сови гудуть. 2.Ти (він) борони від собак, а він (ти) покаже кулак. 3. Говорити до (він) – як горохом об стіну. 4.Сердиться, ніби (він) пес ковбасу з’їв. 5. Риба ще в річці, а він до (вона) петрушку кришить. 6. Ти (він) “стрижене”, а він (ти) “голене”.7. Син мій, а розум в (він) свій.

  • Домашнє завдання.

  • 1. Вивчити правила


  •  ст. 193 - 194


  • ст. 217 - 218

    • Завдання.

    • Перепишіть. Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку (завдання на Всеосвіту)

      Зразок: Іти до (він) – іти до нього.

      Запитав у (він), переказав через (вони), подивився на (вона), після (він), поважаю (вони), вчитися з (вони), цікавився (вони), розбудив (вона), розповів про (він), надіявся на (вони), скажу (вона), розмова з (вони), усміхнувся до (він), викликали (він), передав через (вона).


22.03.2023                                      Середа

Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Числівник — самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий? За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на кількісні та порядкові

Перегляньте відео до уроку 




Завдання


Робота з підручником.

Перечитайте правила 

Сторінка 164.





Сторінка 192





Домашнє завдання

Вивчити правила ст. 164




Вивчити правила ст. 192





2. Виконати письмово    у зошиті завдання


09.03.2023                                              Четвер

Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів

РОЗГЛЯНЬТЕ УВАЖНО КАРТИНУ



Отже, переходимо до роботи. Як ви вже зрозуміли, вам потрібно описати те, що ви бачите на картині. До того ж маєте оформити це у цілий твір. (Обсяг 1 - 1,5 сторінки).

Будьте уважні ! 

Нижче подаю підказки до написання твору. 

Погляньте на картину і дайте відповідь:

О

1.     1.Що зображено на картині?


3.    2.  Що зобразив художник на першому плані картини, на що звертає увагу на другому плані?

4.   3.   Яка кольорова гама картини? Чому?

5.   4.   Яку пору року зобразив Сергій Васильківський на полотні? Чи можна визначити час доби?

6.    5.  Хто зображений на полотні окрім природи?

7.   6.   Описуючи цю картину, що б ви хотіли написати, які почуття передати, які емоції викликає зображення?

Ось додаткові слова, які допоможуть вам у написанні твору

Синоніми до об'єктів, зображени х на картині

Стежки – вузькі, широкі, звивисті, витоптані, місцями порослі, як стрічечка та ін..

Дерева – високі, стрункі, низенькі, розлогі, посохлі, буйнолисті, поодинокі.

Трава – пишна, суха, густа, польова, висока, низькоросла, зелена, пожовкла, як килим.

Кущі – низенькі, придорожні, темно-зелені, густі.

Квіти – польові, маленькі, білуваті, високорослі, невибагливі.

Небо – блакитне, ясне, сонячне, низьке.

Хмари – білі, густі, навислі, низькі.

Тінь – густа, чітка, вказує на час доби.

Воли – втомлені далекою дорогою, білий віл, гнідий віл.

Поле  – як жовтий килим, широке, пшеничне, щедре.


Ось тепер можемо переходити до написання твору. Спочатку на чорновику, а потім перевірте і аж тоді переписуйте у зошит.


23.02.2023                                                 Четвер

Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-,       -цьк-, -зьк-

Добрий день! Ця тема не є для вас новенькою, адже ми її вивчали, коли розглядали іменники. А ви ж пам'ятаєте, що прикметник утворюється від іменника і правила написання суфіксів теж ті ж самі.

Пригадай!


Завдання 1.

Попрацюйте із текстом. Перепишіть та вставте потрібні за змістом слова із довідки.


Перегляньте навчальне відео до уроку 

Домашнє завдання

Виконати завдання.

Утворіть прикметники, використовуючи суфікси -ськ-, - зьк-, -цьк-

Зразок: Україна - український. 

Україна, Київ, Львів, Запоріжжя, козак, чех, місто, студент, піонер, товариш, село, коваль, Харків, Кавказ, француз, Париж, Прага, Запоріжжя, Волга,, словак, Гадяч, узбек, Греція, більшовик, Чернівці, Кременчук.


16.02.2023                                        Четвер

Есе світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Кого можна назвати патріотом рідної землі», «У чому полягає життєвий успіх»)

Доброго ранку. Сьогодні на уроці ми пишемо есе.

  1. Повторення вивченого про есе.

– Отож, на початку пригадаємо, що ж таке есе?

Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.

Характеристика есе.

Створюючи есе учень (учениця):

– вільно висловлює свою думку;

– показує своє ставлення до того, про кого говорить;

– не дотримується обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);

– не всебічно описує предмет чи подію;

  • може лише частково, як у розмові торкатися якихось питань;

  • може висловлювати опірні міркування;

– використовує образні вислови, порівняння;

– на початку може сказати про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості події, може подати вислів, що виражає думку або викликає різне ставлення, можна почати прислів’ям, приказкою чи мудрим висловом;

– продовження може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають особливі відчуття й напрошується важливий висновок;

– останній абзац має завершувати думку;

– речення можуть бути короткі й, навіть, незавершені, питальні й окличні.

  • Перегляньте відео.Есе. Особливості написання, види, структура.


  • Завдання

    • Написати есе світоглядного змісту на одну із запропонованих тем:

      ---Кого можна назвати патріотом рідної землі.

      --У чому полягає життєвий успіх.

    • Обсяг 0,5 - 1 сторінка

    • Отож пам’ятаємо:

      – у своєму есе висловлюємо власну думку;

      – будете міркувати, запитувати, порівнювати, вживати прислів’я, доводити свою думку. 

    •  - з інтернету не списувати !!!!!!!!!!

    • Після того як ви виконали роботу на чорновику - можете скинути мені щоб переглянула (якщо у чомусь ви сумніваєтесь). А ні, то переписуємо у зошит.


14.02.2023                                       Вівторок

Прикметники твердої і м’якої груп


За характером кінцевого приголосного основи та відмінкових закінчень прикметники поділяються на дві групи  тверду й м’яку.

До твердої групи належать:
  • прикметники з основою на твердий приголосний, в початковій формі мають закінчення -ий:
    зелен-ий (олівець);
  • прикметники із суфіксами -ів (-їв) , -ин (-їн), в початковій формі мають нульове закінченняЮлі-їн, мам-ин, 
До м'якої групи належать:

  • відносні прикметники з основою на м’який приголосний -н-,  в називному відмінку однини чол. роду закінчення -ій:
    крайній, житній
  • прикметники на -жній, -шній, що походять від прислівників:
    бли́жній, вну́трішній, вчора́шній; 
  • відносні прикметники з основою на -й:
    безкра́їй, довгові́їй, короткоши́їй;
  • відносні прикметники з відтінком присвійності:
    бра́тній; 
  • якісний прикметникси́ній.

Завдання 1. 

Записати словосполучення в орудному відмінку однини, визначити закінчення та над кожним прикметником написати групу. Скласти 2—3 речення, використовуючи подані сполучення слів.

Вужча кімната, більша площа, нижча круча, домашня локшина, порожня скриня, старожитній звичай, хатній посуд, зовнішній вигляд
Навчальне редагування

Завдання 2.

Розподільний диктант. Прикметники твердої та м’якої груп записати в дві колонки. 

Білчин, ближній, братній, верхній, високосний, внутрішній, дивен, директорів, дрібен, зелен, кришталевий, неньчин, потрійний, синій. 

Домашнє завдання.

1. Вивчити правила, які я подала вище;

2. Виконати завдання.

Провідміняти словосполучення, виділити закінчення прикметників.

Широкий степ, рання пора

08.02.2023                                            Середа

Відмінювання прикметників

Вітаю вас! Ми завершили вивчення ступенів порівняння прикметників, а сьогодні розпочинаємо вивчення відмінювання прикметників. 

Запам'ятай!!!!

Зміна закінчень прикметників за питаннями на­зивається відмінюванням, або змінюванням за відмінками.

Відмінювання допомагає прикметнику узгоджуватися з іменником.
Приклад:
Золоті ворота — на золотих воротах.
Прикметники, змінюючись за родами, відмінками й числами, відповідають на такі питання:
Зверни увагу на питання відмінків саме у відмінюванні прикметників. Запишіть їх у зошит.
називний — який? яка? яке? які?;
родовий — якого? якої? якого? яких?;
давальний — якому? якій? якому? яким?;
знахідний — який? або якого? яку? яке? які? або яких?;
орудний — яким? якою? яким? якими? ;
місцевий — (на) якому? якій? якому? яких?
Усі прикметники в однині відмінюються за таким зразком.
 
5.png
Зверни увагу!
Закінчення прикметника при відмінюванні залежить від кінцевого приголосного основи:
  • прикметники з основою на твердий приголосний у називному відмінку однини мають закінчення -ий (ч.р.), -а (ж.р.), -е (с.р.);
  • прикметники з основою на м'який приголосний у називному відмінку однини мають закінчення -ій (ч.р.), -я (ж.р.), -є (с.р.).
Особливості відмінювання прикметників можна узагальнити в таблиці.
 
6.png
Відмінок прикметника, як і його число та рід, слід визначати за відмінком іменника, з яким цей прикметник пов'язаний.

Приклад:
На широкій лаві
(на чому?) на лаві — М.в.
Отже, прикметник «широкій» теж стоїть і місцевому відмінку.

Пропоную переглянути цікавий відеоурок до теми (не дивуйтеся, спочатку він буде йти як казка)

Завдання:

Провідміняти подані словосполучення, виділити закінчення прикметників.

 

       Н.в. – темний колір, синій вечір                 тепла ніч, білолиця молодиця

Р.в. –

Д.в. –

З.в. –

О.в. –

М.в. –


Домашнє завдання.

1. Виконати завдання (письмово)

Прочитайте речення. Поставте подані в дужках прикметники в потрібному роді, числі й відмінку.

Поділля швидко розімліло від (щедрий, сонячний) купелі, ліси принишкли під зливою (золотий, сонячний) стріл, стріпувалась (ситий) риба в (глибокий) ставку серед села, басували (молодий) лошата на вигоні (В.Яворівський).

Ще так недавно бігла по (дніпровський) кручах (рудий) лисицею осінь, бігла барвисто, (холодний) повівом несло від її(прудкий, безповоротний) бігу (Є.Гуцало).


02.02.2023                                              Четвер

Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх 

Якісні прикметники можуть утворювати вищий та найвищий ступені порівняння.

Найвищий ступінь порівняння також можна утворити за допомогою додавання до простої форми вищого ступеня порівняння прикметника слів від усіх, за всіх, над усекращий за всіх, миліший над усе.
Частки як, що можуть підсилювати форми найвищого ступеня порівняння: щонайкращий, якнайгучніший.
При творенні форм вищого ступеня порівняння із суфіксом -ш- основа прикметника може зазнавати таких змін:
  • суфікси -к-, -ок-, -ен- випадають: тонкий — тонший, широкий — ширший;

  • с + ш = щ (шч): високий — вищий, товстий — товщий;

  • г, ж, з + ш = жчблизький — ближчий, важкий — важчий (АЛЕ  довгий — довший, легкий — легший).
Зверни увагу!
Деякі прикметники утворюють форми вищого ступеня порівняння від іншої основи: великий — більший, малий — менший, поганий — гірший.

Переглянь відео до уроку 


Завдання 1.

Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку форми з суфіксом -ш-, а в другу — з суфіксом -іш-.

  Розумний, широкий, дешевий, новий, старий, гіркий, гладкий, глибокий, мілкий, зелений, тихий, вигідний.


Домашнє завдання

1. Вивчити правила ст. 134 - 135 (оранжевий підручник), ст. 158 (блакитний підручник)

2. Виконати завдання

Утворіть вищий та найвищий ступінь порівняння (проста та складена форми) прикметників (де це можливо).

Глибокий, дужий, дорогий, близький, слабкий, легкий, високий,

молодий, багатий, тонкий, тяжкий, далекий, короткий, швидкий,

низький, товстий, поганий, рідкий.


31.01.2023                                        Вівторок

Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні (тренувальні вправи)

1.    Вправа 1  «Перевір себе»

Заповни пропуски. Записуєте у зошит, а на місці пропуску вписуєте те, що я пропустила. Хто не довчив правила - підручник обов'язково допоможе.

Прикметник – ________________ частина мови, що виражає ____________предмета. Він відповідає на питання _______?_______? ________,_________,_______,_____,______,_______.Прикметники змінюються за __________, _______________, ____________. У реченні прикметник частіше виступає ____________, а рідше –_____________. За значенням прикметники поділяються на такі групи: ___________,____________, ____________. 

Отже, продовжуємо нашу роботу.





Завдання 2. 

Визначити, до якої групи належить кожен із прикметників у словосполученнях. Запишіть їх й три колонки: якісні, відносні, присвійні.

Лебединий пух, лебедина вірність; ведмежа шкура, ведмежа послуга; оксамитова стрічка, оксамитова шкіра;  механічний пристрій, механічні рухи; ослина вуздечка, ослина впертість; солов’їне гніздо, солов’їний голос.

Завдання 3. 

Домашнє завдання.

1. Повторити правила

У кого такий підручник ст.  131


У кого такий підручник ст. 153 - 154


2. Виконати завдання 1. 




23.01.2023                                                      Четвер

Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні

    «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».

  1. ü Прикметник - це службова частина мови? 
  2. ü Прикметник відповідає на питання який? чий? 
  3. ü Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь? 
  4. ü Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками? 
  5. ü Початкова форма прикметника -  називний відмінок однини жіночого роду? 
  6. ü У реченні прикметник є означенням, рідше присудком?
  7. ü Слова теплішає, радісно –прикметники? 
  8. ü Прикметник найчастіше використовується художньому  стилі? 
За характером ознаки, яку вони виражають, морфологічними і словотворчими особливостями прикметники поділяються на якісні, відносні й присвійні.

Працюємо з підручником.

Розгорніть ваші підручники на ст. 131 перечитайте правила.

Перегляньте відео урок 


Домашнє завдання

1. Вивчити правила ст. 131.

2. Виконати вправу 346.

Немає коментарів:

Дописати коментар