УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 6 КЛАС

 








30.11.2023                                             Четвер

Добрий день! 

Сьогодні ми познайомимося із творчістю досить цікавого письменника. Отож, розпочинаємо. Розгорніть ваші зошити та запишіть:

Тридцяте листопала

Класна робота

Дмитро Кремінь. «Літа мої і зими…»

Відразу розпочнемо з підручника. Це ст. 82 - 83.

А зараз перегляньте відео.


Ви пам''ятаєте, що вам потрібно було вивчити напам'ять поезію Михайла Ткача "Моя Україна". Якщо ні, то я всеодно пам'ятаю.

Тому домашнє залишається довчити вірш Михайла Ткача "Моя Україна" ст. 89.







09.05.2023                                     Вівторок

Павло Глазовий. «Найважча роль». 
Іронічно-пародійна спрямованість гумористичних і сатиричних творів

Доброго дня, діти.

Від часу Степана Руданського, мабуть, не було в Україні поета- гумориста, який у своїх творах так широко використовував би народну творчість. Це секрет успіху митця. Павло Прокопович Глазовий — одна з найкращих сторінок в історії сатирично-гумористичного слова України. Він належить до когорти тих, хто створював наш сміх.

Відкрийте зошити запишіть число,тему уроку.

Дванадцяте травня

Павло Глазовий. Іронічно - пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.

Гумореска — це плідний розвиток традиції народного гумору, тільки вже на новому, вищому щаблі літературного процесу. Часом здається що всі гуморески та фейлетони таких відомих майстрів, як Остап Вишня, Павло Глазовий, Степан Руданський, Степан Олійник — то не плід їхньої художньої уяви, а звичайні малюнки з натури. Для своїх гуморесок вони вишукують цікаві історії, оригінальні комічні ситуації. Тому їх гуморески сприймаються як аргументовані, розважливі слова про непросте життя народу і, зрештою, як слова, що поетизують привабливість, людяний зміст великої справи виховання в нього ідейно-моральної краси .

Ім’я Павла Глазового – це символ сучасного українського гумору. Дотепно, у чудовій поетичній формі письменник підсміюється над лінькуватими й недолугими, над заздрісниками й хвальками, над пихатими й нерозумними. Та найбільшою турботою гумориста є дуже болюча тема – захист рідної мови від «безбатченків».

  1. Теорія літератури.

Іронія ( від гр. удавання) – це прихована насмішка над явищем чи особою, про які говорять у позитивному чи навіть у захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне з метою насмішки над цим (явищем чи особою).

Сатира (від лат. satira, від satura – суміш, усяка всячина) – різновид смішного, комічного; особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в осудливому осміянні негативного – суспільних явищ, людських вад тощо. На відміну від гумору сатира має гострий, непримиренний характер.

  • Прослухайте гуморески " Еволюція", " Найважча роль" та записати «Паспорти творів». (в зошити)

  • Еволюція — природне явище зміни популяцій, видів рослинного і тваринного світу і ознак у часі в ході історії землі.

    Наукова теорія походження людини на землі грунтується на вченні, що доводить походження людини від мавпи у процесі еволюції. Основою релігійної теорії є біблія, де прямо вказано про творіння людей богом.

    Тема: зображення допитливого хлопчика, якого цікавить питання, чому мавпи досі не стали справжніми людьми.

    Ідея: засудження тих, хто ганьбить ім’я людини.

    Основна думка: людина повинна завжди бути справжньою людиною, де б і в якій ситуації вона не опинилася.

  • Тема: вихваляння матір’ю свого синочка за «талант», який він врешті-решт виявив «на сцені в третій дії».

    Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.

    Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.

    1. Домашнє завдання.

      --Опрацювати біографію П. Глазового у підручнику (стор. 229-230).

      --Вивчити одну з гуморесок напам’ять.( стор.230--231)

27.04.2023                                           Четвер

Леонід Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл». Алегоричні образи

  1. Байка “Муха і Бджола”.
  • Прочитайте байку.

Підручник, с. 220 – 221.

2. Літературний паспорт. (Записати у зошит)

Леонід Глібов “Муха і Бджола”

Тема: розкриття характерів представників різних соціальних верств.

Ідея: засудження ледарів, хизування своїм нікчемним життям. Возвеличення трудового народу.

Основна думка: кожен із нас може стати мухою, якщо буде жити за гаслом: “Не можна в двері – я в кватирку або пролізу в іншу дірку – і зась усім!”

Мораль байки “Муха й Бджола”: засудження нероб та ледарів.

3. Аналіз змісту байки. (Запам'ятай!)

Кажуть, що нахабство — друге щастя. Про тих, хто користується таким девізом у житті, в алегоричній формі говорить Л. Глібов у байці “Муха й Бджола”. Бджола — трудяща людина, яка не може без праці. хоче жити чесно заробленим. Муха — це та людина, що живиться чужою працею, нахабно забирає придбане, зроблене іншими, ще й хизується при цьому. Таких людей-нероб зневажали раніше й зневажають тепер.

4. Байка “Жаба і Віл”

  • Прочитайте байку.

Підручник, с. 221- 222.

5. Літературний паспорт. (Записати у зошит)

Леонід Глібов. “Жаба і Віл” (1908р.)

Тема:  зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».

Ідея: чого не дано природою, є недосяжним і непотрібним.

Основна думка: “Найлучче жити, як милосердний Бог дає”.

6. Аналіз змісту байки. (Запам'ятай)

Байка Л. Глібова розповідає про Жабу, яка, побачивши Вола, захотіла ти такою великою, як він. Заздрість примусила її надиматися, поки ! луснула, хоч подруга й застерігає її про небезпеку. Це алегорична картина, яка висміює людей, що прагнуть досягти того, що виходить межі їхніх можливостей. Причому йдеться не про щось необхідне, суспільно корисне, а про звичайні забаганки. Автор у кінці виводить мораль: треба жити так, “як милосердний Бог дає”, тобто відповідно до своїх можливостей та здібностей. Байка побудована у формі динамічного діалогу, з емоційно забарвленою лексикою (голубонька, одубіла та ін.).

Перегляньте відео до уроку 



7. Домашнє завдання.

  • Виразно читати байки.
  • Напишіть, чи реальні ці байки сьогодні. Наведіть приклади ситуацій.

25.04.2023                                           Вівторок

Леонід Глібов - визначний український байкар, поет. Побудова байки. Байка " Щука"

Здається, байка просто бреше,

А справді - правду ясну чеше.

Нікого в світі не мине,

Читайте, згадуйте мене!

Л.Глібов

Українці завжди вирізнялись дотепністю, почуттям гумору. Це допомагало пережити важкі часи, які часто випадали на долю нашого народу. Як відзначив Р. Колісник, український гумор, як і український народ, не мають собі рівних, бо українці мають найкраще почуття гумору – один з одного сміються за будь-яких обставин.
Тому не випадково на черговому уроці з української літератури ми розглянемо творчість видатного українського письменника-байкаря Леоніда Івановича Глібова.

Відкрийте зошити запишіть число, тему уроку.

Двадцять п'яте квітня

Дистанційна робота

Леонід Глібов - визначний український байкар, поет. Побудова байки. Байка " Щука"

  • Чи пам'ятаєте ви, що таке   байка? Запишіть у зошит її визначення та ознаки, переглянувши відео

  • Перегляньте відео: Леонід Глібов - відомий український байкар

  • Також прочитайте статтю підручника с. 216-219

  • Послухайте байку Л. Глібова "Щука", переглянувши відео:

  •  Перегляньте та дізнайтеся, що означають  незрозумілі слова

  • Бомагу — скаргу;

    буцімто — нібито;

    ставок — штучне озеро;

    шаплиці — дерев'яна посудина на зразок відра, тазу, діжечки;

    стряпчий — чиновник, який наглядав за ходом справ по судових установах;

    завсігди — завжди;

    щупачок — маленька щука (самець щуки);

    катюга — кат, той, хто виконує присуди, вироки; тут: жорстока людина.

  • Тема “Щука”: зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів ) над Щукою, яка здійснювала різноманітну шкоду в ставку  його жителям і отримала вирок повернутися знову в річку.

    Ідея “Щука”: засудження дій судочинства, їхня легковажність,безглуздість, а через образ Лисиці – підступності, хитрості, хабарництва.

    Основна думка: «Як не мудрують, а правди ніде Кінців не можна поховати …».

    Мораль “Щука”: Судді зобов’язані діяти відповідно до законодавства, а не підтримувати зацікавлену особу ( Лисицю). Глібов засуджує хабарництво, несправедливість, лицемірство.

    Герої байки “Щука”: судді — два Осли, Шкапа, два Цапи; Щука, Лисичка, автор.

  • Сюжет “Щука” Хижій Щуці в суді пред’явлено звинувачення. Вона настільки завинила («того заїла в смерть, другого обідрала»), що її злочин вже не можна буде прикрити – «кінців не можна поховати». І все ж Лисиця, як адвокат,  щоб допомогти хижакові , запропонувала суддям «ворожу Щуку утопити».  Прихильність Лисиці визначена не тільки становою солідарністю:

    А чутка у гаю була така,

    Що нiби Щука та частенько,

    Як тiльки зробиться темненько,

    Лисицi й шле то щупачка,

    То сотеньку карасикiв живеньких

    Або линiв гарненьких…

    Судді прислухалися до пропозиції Лисиці і винесли відповідний вирок.

    Композиція “Щука” Введення. За злочинну діяльність Щуку силоміць представили до суду. Опис суддів. Таємний зв’язок Щуки і Лисиці.

    Основна частина. Судовий процес над Щукою. Винесено вирок, дія якого припинена. Закінчення. Новий вирок суддів за пропозицією Лисички: «У річці ворожу Щуку утопити!» Що й було виконано. Усі образи в цій байці є алегоричними. За масками криються типові персонажі з реального життя. Письменник бачив навколо себе суспільну несправедливість і не міг з нею змиритися, тому засудив її у своєму творі. Бо кожному українцеві по-справжньому болять негаразди та  нечесність у своїй рідній землі. Леонід Глібов у байці «Щука» зображує сучасну йому систему судочинства, і змальовуючи узагальнені образи суддів та працівників судової системи.  Автор наголошує на проблемах нерозумності деяких державних працівників.

  • Домашнє завдання

  • Вивчити напам'ять байку "Щука" (Часу у вас досталь.) Здавати бкдете на наступний вівторок!!!!!



16.03.2023                                       Четвер

Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом 







Запишіть у зошит









А на сьогоднішньому уроці розпочнемо знайомство із ще одним цікавим пригодницьким твором: 
«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

Буктрейлер за книгою “Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера”



Завдання:

Читати ст.  179 - 185


09.03.2023                                              Четвер

Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки».  Проблеми у творі


     Ява та Павлуша – веселі непосидючі хлопці, які постійно вигадують «штуки-закаблуки», потрапляють у різні непередбачувані історії та пригоди. Ці бешкетники завдають клопоту дорослим. Але все це від того, що вони хочуть краще пізнати світ, мріють бути корисними, допомагати оточуючим. Ми захоплюємося їхніми вигадками, сміємося разом з ними, стаємо оптимістичнішими. 

Спостерігаючи за цікавим, пригодницьким життям двох друзів автор – В. Нестайко порушив проблеми у творі “Тореадори з Васюківки”:

1. повага до ближнього, вміння розуміти його; 

2. турбота про власне здоров'я як одну з людських цінностей.



Домашнє завдання

Читати ст. 164 - 170



16.02.2023                                     Четвер

Емма Андієвська. «Говорюща риба».  Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом

Перегляньте презентацію до уроку та виконайте завдання, які я у ній запропонувала  Емма Андієвська «Говорюща риба»





14.02.2023                                         Вівторок

Емма Андієвська. «Говорюща риба». Прихований повчальний зміст творів 

На попередньому уроці ми розпочали знайомитись з творчістю Емми Андієвської, розкрили основні віхи життя та творчості письменниці та  проаналізували «Казку про яян». Тема сьогоднішнього уроку: ««Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом».
          Сьогодні ми продовжуємо знайомитись із творчим доробком Е.Андієвської, зокрема із казкою-притчею «Говорюща риба». Цей твір входить до збірки казок, де крім зазначеної оповіді є ще 18 інших казкових творів.
          Емма Андієвська, як уже відомо, є неперевершеним майстром казок, які є різними, жодна не повторює попередньої. Вони захоплюють і дивують своєю красою і внутрішньою напругою. Про те, що навіть риба може стати приятелем для людини, розповідає нам казка «Говорюща риба».
          Відкрийте робочі зошити, запишіть число, класна робота та тему нашого уроку.

Перегляньте презентацію до уроку та виконайте домашнє завдання, запропоноване вкінці презентації Емма Андієвська Говорюща риба


02.02.2023                                             Четвер

Ігор Калинець. Талановитий український поет, автор віршів для дітей. «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка» зі збірки «Дивосвіт»

Сьогодні на уроці ми продовжуємо захоплюючу мандрівку в чарівний світ художнього слова, ми завітаємо до творчої лабораторії двох сучасного українського митця, спробуємо подивитись на навколишній світ очима поетів, побачити і зрозуміти красу й небуденність цього світу.


Його називають «чарівним казкарем зі Львова». Письменник, громадський діяч, автор багатьох книг для дорослих, лауреат Шевченківської премії. Відзначений преміями ім. Івана Франка, ім. В. Стуса, Міжнародною премією родини Антоновичів, Міжнародною поетичною премією у Франції. Світ визнав Ігоря Калинця одним із кращих поетів нашого часу. Його вірші перекладено дванадцятьма мовами.

Коли Ігор Калинець 1973 року опинився у таборі на Північному Уралі, він і в таких важких умовах продовжував писати вірші. І не тільки для себе (для дорослих), але й для дітей.

    «Моя дочка, — як розповідав згодом письменник, — закінчувала саме другу клясу. І мені (з туги також) хотілося щось і від себе вкласти в душу маленької школярки. Хотілося й собі бути причетним до її виховання, до формування і світогляду, і смаків».

Найперше були віршики про явища природи, про все прекрасне, що є навколо нас, хотілося, щоб донька подивилася на світ з подивуванням. Так з’явився поетичний цикл «Дивосвіт, або Книжечка для Дзвінки». Сьогодні ми ознайомимося з фрагментами цього циклу.

Опрацювання творів з поетичного циклу І. Калинця «Дивосвіт»

                                                «Стежечка»

Завдання: Уважно перечитайте поезії







Домашнє завдання.

Вивчити напам'ять одну із поезій.



31.02.2023                                          Вівторок

Ірина Жиленко. «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ

Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство з творчістю Ірини Жиленко і спробуємо визначити її символи щастя. А ще розглянемо два твори, які належать перу Ірини Жиленко.

Перший твір із яким ми познайомимося - це "Підкова"

Здавна існує повір'я, що знайдена на дорозі кінська підкова приносить щастя.

                                                  А чи знаєте ви, що?...

   Підковування коней - небезпечна операція, і її виконує фахівець, який підбирає потрібну підкову, готує копита коня, й прибиває, а іноді приклеює, підкову. В деяких країнах, наприклад, Сполученому Королівстві, для цього потрібна спеціальна ліцензія, в інших країнах за сертифікацією фахівців слідкують відповідні професійні організації.

   Символ підкови зустрічається здавна,  люди вважають підкову символом успіху, але точно не знає ніхто, чому саме кінський атрибут є  талісманом.

   Здавна підкова на щастя вважалася оберегом. Вона, за народним повір’ям, приносила в будинок багатство і успіх. Вважалося, що знайдена на дорозі стара підкова здатна принести удачу. Власник отримував допомогу вищих сил, міг залучити любов, здоров’я, повернути злагода і мир у взаєминах. Вона могла допомогти досягти процвітання і побачити магічні сни.

Читаємо поезію ст. 107 (прочитайте самостійно поезію)

Прослухайте аудіозапис 

Рубрика «Чи знаєш ти, що...»

    Колір теж може бути образом, може щось означати. Наприклад, зелений — це колір молодості, природи, надії, символ життя. Рожевий означає чистоту, ніжність, красу, любов. Жовтий уособлює тепло, радість. Отже, кольором автор видає себе, розкриває свої емоції, почуття.

                           «Паспорт» твору (записати у зошит те, що виділено червоним)

Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту під­кову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.

Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.

Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.

                       

    Отже, ліричною героїнею твору є дівчина (можливо, сама поетеса в дитин­стві). Дівчина знайшла дивовижну (золоту) підкову, яку загубив кінь Діда Мороза. Ця чарівна річ всіх здивувала, навіть «розгубились в небі літа­ки», «зійшлися … сімсот роззяв». Героїня звертається до підкови, щоб та допомогла їй у здійсненні мрій і бажань. Але враховуючи те, що під­кова не її, а коня Діда Мороза, дівчина вирішує купити шубу і поїхати до нього в Лапландію, щоб повернути загублену річ.


Наступна поезія - «Гном у буфеті»

    Чи знаєш ти, що....

Гноми - духи землі і гір. У міфології народів Європи маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горах або в лісі. Зростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі гноми зберігають скарби — коштовні камені і метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівні персні, зброю й інші чарівні предмети.           

Робота з підручником. Прочитайте поезію ст. 108 - 109.

Прослухайте аудіозапис поезії


Вам будуть зустрічатися незрозумілі слова. Ось їх пояснення

Буфет - шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.

Сервіз – набір посуду, призначений для подання обіду, розрахований на певну кількість осіб.

Маркіз - західно-європейский дворянський титул; його дружина – маркіза.

Франт – чоловік, що модно одягається.

Петлиця - 1) обкидана нитками або нашивна петелька на вилогах пальта, піджака і т. ін. 2) кольорова нашивка на комірі, грудях або рукавах форменого одягу військовослужбовців, працівників деяких установ, учнів окремих навчальних закладів.

Реліквія - шанована річ, яку свято зберігають, пов'язану з історичними або релігійними подіями минулого, сімейними традиціями.

                          «Паспорт» твору ( записати у зошит те, що червоним кольором)

Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома, який у всі століття живе в реальній дитячій уяві.

Ідея: возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії.

Основна думка: дитинство — це чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптує … казки».

Домашнє завдання. 

Навчитися виразно читати поезії ст. 107 - 109.

26.01.2023                                                                    Четвер

Ірина Жиленко. «Жар-Птиця». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу

Сьогодні  на уроці ми маємо гарну нагоду звірити свої уявлення про чарівного птаха із тим, як зображували його письменники у своїх творах. Отож, українська письменниця Ірина Жиленко дарує вам свою «Жар-птицю». 

Перегляньте відео урок



Жар-птиìця –
у східнослов HYPERLINK http://uk.wikipedia.org/wiki/Східні_слов'яни"'HYPERLINK "http://uk.wikipedia.org/wiki/Східні_слов'яни"янській народній творчостіказковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір'ям (тому птаха називають ще золотою птицею); одного його пера досить, щоб освітити ввесь казковий сад; чародій краде Жар-птицю, але не вбиває її, бо не можна вбити сили природи, що постійно відроджується; Жар-птиця встигає знести яйце, і саме сонце постає яйцем, що його поклала Жар-птиця; символ щастя, чогось величного, ідеального; чарівне перо Жар-птиці завжди приносить удачу, щасливу долю, кохання.

Домашнє завдання.

1.   Опрацювати біографію Ірини Жиленко (стор. 104 - 105).

2.   Навчитися виразно  читати поезію «Жар-Птиця»( стор. 105 - 106) та намалювати ілюстрації до неї.

3.   Навчитися виразно читати поезії «Гном у буфеті» та «Підкова» (стор. 107-109).



Немає коментарів:

Дописати коментар