Українська література 7 клас


Добрий день! 

Вітаю вас на сторінці мого блогу. Працюємо разом, будьмо уважні і тоді все вдасться!




30.05.2022 Понеділок

Підсумковий урок "Літературна гра"

Шановні учні! От і перегорнули ми останню сторінку підручника. Позаду залишилися подорожі з майже казковим Котигорошком Павлусем, героєм повісті А. Чайковського «За сестрою», переживання за долю Климка, який так хотів принести додому звичайнісінької солі, яка в часи воєнного лихоліття була на вагу золота, казкові мандри за допомогою шафи з Софійкою, яка завдяки наполегливим зусиллям зуміла зняти прокляття з роду Кулаківських, звичайне сільське життя Михайлика, героя повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять» з його родиною та багато інших цікавих творів.

     Сьогодні ми спробуємо відтворити в нашій пам’яті події з окремих вивчених

творів

Перегляньте відео та усно виконайте завдання



25.05.2022 Середа

Контрольна робота з теми "Ми-українці"

Ось посилання для контрольної роботи https://vseosvita.ua/test/start/hyw159


23.05.2022 Понеділок

Володимир Івасюк. Пісенна творчість

Перегляньте презентацію та виконайте запропоновані у ній

завдання.

https://docs.google.com/presentation/d/103kCi877MDTDuAT4ZVgK_jjxvzMLrU05/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true



18.05.2022 Середа

Андрій Малишко "Стежина". Патріотичні почуття, найвищі духовні

цінності у них

Ми подовжуємо з вам знайомитися із творчістю А. Малишка.

Сьогодні розглянемо ще одну поезію.

Історія написання твору. Поезія А. Малишка

«Чому, сказати, й сам не знаю…»

Історія написання твору. Поезія А. Малишка «Чому, ска­зати, й сам не знаю…» живе в народі також як пісня під назвою «Стежина» (музика П.Майбороди). «Стежина» створена 8 лютого 1970 року за вісім днів до кончини поета. Це останній відомий твір Андрія Малишка, його лебедина пісня.

У цьому творі Малишко вдається до використання народнопісенного образу стежки як символу жит­тя людини. У кожного своя стежка, кожний вибирає сам, якою вона буде і де проляже.

Прослухайте поезію, покладену на музику



Ідейно-художній зміст пісні.

Тема

Згадка поета про стежину в рідному краї, сум за рідною домівкою.

Ідея

уславлення любові, чуйності, щирості до місця, де народився, зробив перші кроки і вирушив стежиною життя.

Основна думка

кожна людина завжди пам’ятатиме батьків­ську хату і ніколи не забуде стежину до неї.

 

Жанр

пісня

Ліричний герой цієї пісні роздумує над людським життям, його духовними цінностями, підбиває певні підсумки, бо нема вже вороття до днів юності.

Неперевершена краса природи і повінь людських почуттів, освя­чених коханням, ліричні спогади про батьківський дім і філософ­ські міркування про сенс людського життя така тематика пісні А. Малишка. Її образність у простоті й довершеності. Внутрішній світ ліричного героя розкривається через окремі пейзажні деталі (стежина «дощами мита-перемита, дощами знесена у даль»).

У вірші змальовано персоніфікований образ стежини. Образ, який несе на собі основне смислове навантаження твору, наскріз­ний: про нього йдеться в кожній строфі.

Завдання:

*    Проведення тестового опитування А. Малишко «Стежина»

1. Стежина А. Малишка до рідної домівки живе у його:

а) серці; б) думках; в) душі.

2. Рідною стежиною поет вважає стежину:

а) біля воріт батьківської хати; б) вздовж широких ланів;в) ту, якою він ходив до школи.

3. Скільки років живе у серці А. Малишка стежина?

а) Тридцять п’ять; б) з самого дитинства; в) скільки він її пам’ятає.

4. Де обрій землю обніма?

а) За смерековим лісом; б) на вечоровім видноколі; в) на заході.

5. Біля серця поета стежина стеле:

а) сонячний шлях; б) цвіт; в) щастя і радість.

6. Рядок поезії, який повторюється двічі:

а) «Кудись пішла, не повертає»; б) «Дощами знесена у даль»; в) «Одним одна біля воріт».

7. Чим «мита-перемита» стежина?

а) Річковою водою; б) дощами; в) талою водою.

8. Яка сільськогосподарська культура згадується у пісні?

а) Кукурудза; б) жито; в) соняшник.

9. Стежина для А. Малишка — це:

а) його зв’язок з рідним краєм, батьківщиною; б) символ добра і краси; в) любов до краси природи.

10. Згадуючи свою стежину, поет відчуває:

а) піднесення і радість; б) розчарування; в) біль і жаль.

11. Як висловлюється А. Малишко у творі з приводу того, через що він згадує стежину? Бо він:

а) хоче побачити її «...в темнім лузі»; б) сам не знає; в) повсякчас згадує її.

12. Пісня А. Малишка «Стежина» («Чому, сказати, й сам не знаю»), як і багато інших, стала:

а) ліричною; б) народною; в) музичною.

13. «Стежину» поет написав:

а) 8 лютого 1970 року; б) 18 травня 1965 року; в) 28 квітня 1956 року.

14. Стежина, на думку А. Малишка,— безперечнеа індивідуальна, як людське:

а) щастя; б) життя; в) прагнення стати кращим.


16.05.2022 Понеділок

Андрій Малишко – відомий український поет і його пісні, що стали народними. Ліризм поезій А. Малишка. «Пісня про рушник»

Віршує він не нишком-тишком

У нього як вогонь слова.

Тому й народ пісні Малишка

Душевно залюбки співа.

З «Літературної газети»

Андрій Малишко поет-лірик від Бога. Його голос, то ніжний і схвильований, як перші слова кохання, то гнівний, сповнений пристрасті вибухової сили, не можна сплутати з чиїмось іншим

Андрій Самійлович Малишко народився в селі Обухів (нині місто) на Київщині 14 листопада 1912 року. Вечорами в хаті Малишків бриніла то весела, то сумовита неньчина пісня. Від матері в Малишка любов до народних мелодій і рідного слова. «Той незабутній вогник отчого дому, пи­сав поет, де вперше почув я думи Великого Кобзаря, материнська пісня, ласкава й сувора, напої­ли й вигодували мене, дали мені душевний гарт і радість на все життя».

Закінчив семирічку в рідному селі, навчався в медичному технікумі, потім  на літературному факультеті Київського інституту народної освіти. В 1932 році закінчив інститут, учителював в Овручі.

Під час Другої світової війни був військовим кореспондентом у фронтових газетах «Красная Армия», «За честь Батьківщини», і в партизанській газеті «За Радянську Україну».

Після війни працював відповідальним редактором журналу «Дніпро» (1944-1947).

Пісня як провідний жанр творчості А. Малишка виразно оформлюється уже в повоєнні роки. За свідченнями сучасників, А. Малишко любив народну пісню, сам добре співав. Основними композиторами, з якими співпрацював А. Малишко, були брати Платон і Григорій Майбороди. «Ми легко працювали. Я розумів з півслова його, а він розумів з півслова мене», згадує П. Майборода.

Немало знайдеться в художній літературі творів, які розкривають світлий материнський образ. Але найбільш ніжно й трепетно співає гімн материнству Андрій Малишко, складаючи у своїх віршах пошану й вдячність не тільки своїй неньці, а й усім матерям. Тому його твори такі близькі кожній людині.

Після демобілізації переїхав до Харкова й працював журналістом у газеті «Комсомолець України», у «Літературній газеті» та журналі «Молодий більшовик».

Мешкав у Києві в будинку письменників Роліті на вулиці Б.Хмельницького, 68. Помер 17 лютого 1970 року. Похований у Києві на Байковому кладовищі.

Переглянути відеофільм про життя і творчість А. С. Малишка.


Малишко-пісняр

Найбільшу популярність Андрій Малишко здобув як поет-пісняр. Як ви думаєте, хто такий поет-пісняр? (Людина, яка пише слова для пісень).

"...Багато Малишкових пісень стали воістину народними в найповнішому розумінні цього слова.  І насамперед це - "Пісня про рушник",  яку  народ  усе-таки називає по-своєму ,  любовно "Рідна мати моя..." або «Рушничок», - сказав Всеволод Неділько. Андрія Малишка в народі називали солов’їним серцем.

Що ж це за диво-пісня, якою так усі захоплюються?  Послухаймо твір «Пісня про рушник» та історію її створення у виконанні арт-групи LARGO

Особливістю поезії А. Малишка є її музикальність. Ідучи від джерел народної пісні, він відтворює свої думки, почуття, пережи­вання у прозових творах, здебільшого у формі струнких римованих чотиривіршів (катренів), як це характерно для української пісні.

Пісні писати він почав уже в період ранньої творчості. Зокрема, на пропозицію О. Довженка, з яким вони товаришували, Малишко написав кілька пісень для кінофільму «Щорс».

У роки Великої Вітчизняної війни на фронті, і особливо в пар­тизанських загонах, співали його пісні «Ми не маємо поля й хати», «Як збирались хлопці до загону», «Партизанська» та ін.

Проте на повну силу зазвучала Малишкова пісня в повоєнний час, особливо коли він почав творчо працювати з видатним українським композитором-піснярем Платоном Майбородою.

Історія написання «Пісні про рушник»

Найпопулярнішою піснею, якій судилися довгі роки життя, є «Пісня про рушник». Цей твір уперше пролунав у кінофільмі «Літа молодої» у 1959 році й приніс композитору Платонові Майбороді та  поетові Андрію Малишку велику славу. У  народі пісню перейменували називали просто "Рушничок", але суфікс здрібнілості свідчив про велике замилування нації цим твором. Пісня відразу ж стала народною, бо в її центрі був предковічний оберіг вишитий рушник, з яким, як знаємо з етнографії, зустрічають найдорожчих гостей, який стелять під ноги молодятам, яким прикрашають ікони та портрети дорогих людей, Пісня перекладена тридцятьма п’ятьма мовами світу. Вірш «Пісня про рушник» уміщений у збірці «Серце моєї матері» (1959).

Характеристика художніх образів поезії

Мати

Працьовита, турботлива. («Рідна мати моя, ти ночей не доспала…»). Майстриня, чутлива до краси. («І рушник вишиваний на щастя, на долю дала»).Красива, вірна, вразлива, добра, ласкава. («І твоя незрадлива, материнська ласкава усмішка, засмучені очі хороші блакитні твої»).

Ліричний герой

Люблячий, уважний син. («І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов», «Рідна мати моя»).

Рушник

Символ долі, щастя, материнської любові. («… на ньому цвіте росяниста доріжка, І зелені луги, й солов’їні гаї»).

Художні засоби творення образів

Звертання, епітети, метафори («цвіте доріжка»), порівняння, символи.

Домашнє завдання.

Вивчити напам'ять вірш "Пісня про рушник" (вивчений вірш знімаєте

на відео та пересилаєте мені) так я вас оціню.

11.05.2022 Середа

Література рідного краю. Гайворонщина поетична вчора і

сьогодні

Як добре, що ми має змогу знайомитися з творами українських письменників, які жили у різні епохи. І так приємно читати сучасних авторів, які живуть поряд із нами, радіють тим подіям, що відбуваються, і переймаються тими ж проблемами, що й ми. Мені здається, що потрібно вивчати творчість сучасників, адже вона проголосить нашій життю і легше сприймається читачами.


Гайворонська земля щедра талантами. Вона дарує світові відомих співаків, театральних діячів, науковців, письменників тощо. Знання в районі та за його межами імені прекрасної письменниці Марини Дмитрівни Джус.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з Мариною Дмитрівною Джус, її біографією, творчістю, заглибимося в духовний світ її поезій, повправляємось у виразному читанні віршів, подискутуємо з приводу порушених у них проблем.




Поетеса Марина Дмитрівна Джус, чимало ліричних і патріотичних віршів якої покладено на музику, народилася у сім'ї гайворонських залізничників 23 червня 1950 року.
Має прозаїчну професію - бухгалтер, працювала на Гайворонському державному підприємстві "Водоканал", виховала двох синів.

За турботами знаходити годину, щоб поривання душі викласти у відточених строфах.
Вірші члена обласного літоб`єднання "Степ" Маріні Джус часто друкуються в районній газеті, збірка її творів вийшла нещодавно у світ у Центрально-Українському видавництві.
                          За свою творчу життя Марина Джус створила безліч поезій; та на жаль, світ побачила поки що тільки одна збірка “І слів буденних незбагненні чари”.
Поетична палітра поетеси дуже багатогранна і розмаїта: інтимна лірика, публіцистика, епічні та філософські твори, балади з драматичним сюжетом, гуморески та дитячі вірші.
Тож давайте разом розгорнемо томик віршів Маріні Джус, відкриємо для себе світ її поезій!
3 . Відкриває збірку поезія “Гімн Кіровоградщини”, яку покладено на музику В. Вакуленка,  місцевого композитора. Прочитайте її
 “Гімн Кіровоградщини”
                        Квітуй наш рідний Гайворон -
Земля батьків священна,
Родюча і гарна,
У віках благословенна.
Хай минають літа,
Ти завжди молодієш.
Ти – колиска свята,
Наша доля й надія!
                    Нехай прямують потяги
Твоєю залізницею.
Тисячоліття протягом
Дає Господь сторицею.
Хай лихий буревій
Не захопити зненацька
Рідний Гайворон мій,
Славне місто козацьке.
                        У твоїх обіймах виросли,
Живемо всі як годиться.
Ми присягаємо вірності
Святим твоїм традиціям.
Хай минають літа,
Ти завжди молодієш.
Ти колиска свята,
Наша доля й надія!
Такі ж мотиви звучатимуть у поезії “Пісня про Гайворон”. Поетеса називає своє місто наймілішим у світі, найдорожчим куточком земним.  Бажає йому  жити у віках, у віках молодіти.

Пісня про Гайворон

Весь у садах яблуневих і вишень 
У годині розлуки ти приходиш уві сні. 
Рідне місто над Бугом, наймиліший у світі, 
Найдорожчий для мене куточок земний.

Злетіти над Бугом вітер колисковий, 
Навіє смуток журавлина зграя, 
Озветься в серці незрадливим словом 
До рідних місць душею прикипаєш.

Перевесло БугГЕСу, осяяне у блакиті,
 У вінках із рум'янку береги запашні, 
Вікна білих будинків, мов росою промиті, 
Наче чайок ячання, материнські пісні.

У буденних турботах і в дні урочисті 
Кожен штрих у пейзажі твоїм наповнений красою. 
З залізничних майстерень починалося місто,
 А тепер височіють заводські корпуси.

Люди тут роботящі і душею відчинені,
Тут щасливо лунає сміх дітей голосний.
Рідне місто над Бугом, у віках тобі жити, 
У віках молодіти, рідний Гайворон мій.

1989

З більшою кількістю творів поетеси ви можете ознайомитися на сайті Гайворонської бібліотеки https://sites.google.com/site/hayvoron/marina-dzus


09.05.2022 Понеділок

РМ. Власне закінчення повісті "Неймовірні пригоди Івана Сілі

- найсильнішої людини світу" О. Гавроша

Сьогодні у вас творча робота. Вам потрібно написати власне закінчення

повісті. Саме ваше, а не з Інтернету.

Обсяг - 0,5 - 1 сторінка

Пам'ятайте! Будь-який твір має чітку структуру: Вступ, основна частина,

висновок.

Отже домашнє завдання: Написати власне продовження повісті.

Виникнути питання - пишіть, телефонуйте.


04.05.2022 Середа

Олександр Гаврош.  Повість "Неймовірні пригоди Івана

Сили". Дискусія за змістом повісті про необхідність серйозного
ставлення до свого здоров'я на образі Івана Силі


Іван Сила виріс серед чудової карпатської природи у великій родині. Батько ви-рядив хлопця з дому, бо не міг прогодувати малолітнього богатиря, адже той їв за чотирьох. Шукаючи долі в місті, Іван ще з перших самостійних кроків зазнав не-приємних пригод: у поїзді «легенько потряс» нахабу, синка начальника, засту­пив-ся за Міху Голого, вокзального злодюжку, у місті знехотя переміг у вуличному бою знаного бійця. Звичайно ж, такий хлопчина не міг не звернути на себе увагу тренера Брякуса, який запросив хлопця до себе і вмовив тренуватися. Брякус за­боронив горянину за копійки тягати мішки на вокзалі, давав хлопцеві гроші, тре­нував, щоб той не зашкодив здоров’ю, виховував у ньому риси майбутнього чем­піона.


Всі ми знаємо, що рух це життя. З моменту, як народилася дитина, мама зай - мається з нею зарядкою та гімнастикою. Подорослішав ши , дитина сама обирає, займатися їй спортом чи ні. Добре, якщо батьки та дитина знайдуть спільну мову у цьому харчуванні. Можливо, саме цей дитина досягне великих успіхів у спорті і прославить країну на весь світ. Але, якщо людина не займається професійно спортом - все -таки кожен день вона виконує якісь певні рухові дії: йде пішки до школи , до роботи, підбігає до тролейбуса або бігає за друзями на перерві , присідає за олівцем, що впав тощо .

Але все це невеличке навантаження. Тому дуже корисно дітям і дорослим  ви-конувати ранкову зарядку, бігати вранці доріжками парку чи стадіону, виконувати вправи на розвиток таких якостей як сила, гнучкість, спритність. Недарма кажуть: «В здоровому тілі –здоровий дух!»  Бо якщо в нас нічого не болить, то нам і світ в радість, і ніщо не зможе нас зупинити в досягненні своєї мрії, мети. Але, якщо нас щось непокоїть, щось болить, то в нас немає бажання займатися улюбленою справою, просто радіти життю і сонечку. В цьому випадку на допомогу приходить фізкультура, але називається вона лікувально-оздоровча. Є багато прикладів , коли фізкультура допомогла людині в боротьбі з хворобою.

Завдання 1. Згадати прислів`я про здоров`я та записати 3-4 у зошит.

Виходячи з цього, можна сказати, що фізкультура і спорт - це велика, по-тужна сила, яка зближує людей, дарує радість спілкування, здоров’я. Не забу-ваймо, що Іван Сила після сильної травми знайшов у собі сили, щоб піднятись з лікарняного ліжка. І завдяки тренуванням продовжував дивувати глядачів своїми надзвичайними фізичними можливостями.

Тож, любі діти, займайтеся фізкультурою і спортом, щоб здоровя вистачило вам на 100 років вперед!

Домашнє завдання

Скласти сенкан на тему "Іван Сила" або

Скласти міні-твір "Чому я навчився у Івана Сили?" (10-12 речень)

02.05.2022 Вівторок


Олександр Гаврош. 
Повість "Неймовірні пригоди Івана
Сили". Робота над змістом твору






Широке і географічне охоплення. Події відбуваються в Україні, Чехословаччині, Англії, Німеччині, Америці, Японії.

У творі порушені важливі морально-етичні  проблеми.

Твір має цікаву будову:

  • 1.    Пісенька Веселого Цирку.
  • 2.    Передмова, Яку Обов’язково Слід Прочитати.
  • 3.    Сорок три розділи пригод головного героя та його друзів і ворогів.

Перегляньте проєкт «Гордість України. Найсильніша людина світу ХХ століття».


Виконайте вікторину «Чи уважний ти читач?» Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=paxdot85j22

Заповни таблицю «Характеристика героїв повісті Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили».

Ім’я героя

Характеристика

Іван Сила

Вуйко Микульця

Міха Голий

Фікса

Миколайчик

Бенцик

Аделія Бухенбах

Пандорський

Мілка

Піня

Довідка: красуня, щира; слідчий; справжній «фаховий» злодюжка, вірний друг; недолугий капітан; наївний, але напрочуд сильний, добрий та справжній у почуттях і вчинках; злостивий та заздрісний карлик; розважливий; власниця мандрівного цирку, користолюбна; імпозантний імпресаріо; злощасний агент.

Домашнє завдання.

1. Дочитати повість.

2. Розглянь кросворд.

Сформулюй питання до слів у заповненому кросворді.

1

п

о

в

і

с

т

ь

 

 

 

2

ц

и

р

к

 

3

а

д

е

л

і

я

4

ф

і

р

ц

а

к

 



27.04.2022 Середа

Олександр Гаврош.  Повість "Неймовірні пригоди Івана Сили".

Образ Івана Сили - утілення непереможного духу українського народу

Перегляньте презентацію та виконайте завдання, запропоновані у

презентації

https://docs.google.com/presentation/d/1NW1hlAxHkScpVmykEgESSMRY6jijfsiv/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true



25.04.2022 Понеділок

Олександр Гаврош.  Повість "Неймовірні пригоди Івана Сили".

Морально - етична проблематика твору: добро і зло, справжня

дружба і любов

«Пригоди Івана Сили» — звичайна історія про хлопця із незвичайними здібностями,

який опиняється в типовій ситуації людини, що приїхала підкорити столицю, а

підкорила майже весь світ. Навіть не віриться, що автор переказує реальні події із ж

иття відомого уродженця селища Білки, найсильнішої людини ХХ століття. До

реальних героїв — Івана Фірцака, його дружини — повітряної гімнастки, чемпіона-

суперважковаговика Джона Джексона, королеви Британії автор додав кумедних

вигаданих персонажів: слідчого агента Фіксу, обірванця Міху Голого. Письменник

так майстерно змалював портрети й характери своїх героїв, що, не знаючи справжньої

історії українського богатиря, ніколи не здогадаєшся, на кому саме відігралася

авторська фантазія.

Тому давайте детальніше розглянемо що у творі є реальним, а що вигадка

Реальність

Вигадка

Іван Сила

реалії життя: підступи

недоброзичливців і

справжню дружбу,

конкуренцію у

спорті і

упередженість

правоохоронних

органів,зажерливість

власників і чистоту

першого кохання

Вуличний хлопець Міха, Мілка

Агент  Фікса,  Карлик  Піні

Мадам  Бухенбах

Фандіго

міс Крокі

Пацака Макурі

Пандорський


Проблематика твору

Добро і зло

дружба

боротьба із зажерливістю та брехливістю

         «Неймовірні пригоди Івана Сили» — це вже не біографічна книжка, а

художній твір, у головного героя якого є реальний прототип, але вони не є тотожними.

Це вже узагальнена історія про сильного хлопця з глибинки, який завдяки характеру

й природним здібностям став найсильнішою людиною світу. Тому в  повісті всі

реальні імена змінені на кумедні, а обставини мають часом детективний, а часом —

дотепний характер.

 Запис у зошит : Прототип—конкретна  особа,факти з життя або риси

           характеру  якої  покладені     в   основу образу персонажа.

Отже,прототипом Івана Сили є реальний український силач Іван Фірцак(Кротон).

Домашнє завдання:

ТЕСТИ

1. Що відповів Іван вуйку Микульцю на запитання «То що, земляче, будеш

чинити

А) «піду десь на роботу найматися»;

Б) «буду працювати»;

В) «ще не визначився чим буду займатися».

2. Чим були здивовані Іван та Микульцьо?

А) побачили рух у столиці;

Б) німий заговорив;

В) кричали вуйки.

3. Іван влаштувався на роботу…

А) вантажником;

Б) водієм;

В) продавцем.

4. Велет, з яким Іван збирався битися, був:

А) сильним чоловіком;

Б) ровесник Івана;

В) середнього віку чоловік.

5. Панок з борідкою запросив Івана:

А) в гості;

Б) на екскурсію;

В) на роботу.

6. Доктор Брякус намагався розвивати у хлопця не тільки м’язи, а:

А) розмовляв, розповідав, пробуджував цікавість до всього;

Б) примушував працювати;

В) примушував читати.

7. Яку вагу підняв зі штангою І. Сила під час тренування?

А) 120 кг;

Б) 160 кг;

В) 100 кг.

8. Хто найбільше підтримував Івана на перших змаганнях?

А) Міха Голий;

Б) Мілка;

В)  поліцейські.

9. Що писав Брякус про Івана Силу в щоденнику?

А) «головний шанс у житті»;

Б) «друг»;

В) «золотий гаманець».

10. Скільки поліція просила за звільнення Івана?

А) 100 000;

Б) 50 000;

В) 5 000.

11. З ким підписав контракт І. Сила?

А) з Магдебурою;

Б) з мадам Бухенбах;

В) з Миколайчиком.

12. Фіналом твору є…

А) продовження блискучих виступів Івана;

Б) повернення Івана з Мілкою в його село;

В) весілля Івана й Мілки.


20.04.2022 Середа

Олександр Гаврош. Про письменника. Повість "Неймовірні пригоди

Івана Сили"

Вітаю вас, семикласники! Сьогодні ми розпочинаємо

знайомство із новим та цікавим твором. 

Хто він?


Ол   ександр Гаврош, як то у народі кажуть, постать знакова для Закарпаття.

 Відомий журналіст, поет, знаний письменник та драматург не бачить обмежень для життя

 чи творчості.

Народився 26 березня 1971 року в Ужгороді. Закінчивши факультет журналістики

Львівського Національного університету імені Франка. Працює в закарпатських

та всеукраїнських ЗМІ.

Має понад тисячу публікацій у пресі. 

Член Асоціації українських письменників. Переможець «Коронації слова» 

2007 року (ІІ місце) та лауреат 2008 року за п’єси «Ромео і Жасмин» і «В

Парижі красне літо…». Окремі твори перекладені білоруською, словацькою,

польською мовами. 

Засновник і співголова журналістського клубу «Не Таємна вечеря». Автор

багатьох творчих проектів. 

Захоплення – література, історія, культура.

Одним із цікавих , неймовірних творів є повість "Неймовірні пригоди Івана Сили"

Буктрейлер



Прототипом образу ІванаСили стала реальна людина — ІванФірцак

(сценічнеім’я — Кротон), якого на Закарпатті знають усі. Кротон довгі роки

виступав із цирком, і своїми силовими номерами дивував усіх.

Глядачідесятківкраїнаплодувалиатлетові, але, повернувшись на Україну,

він змушений був виживати і за мізерну плату влаштовувати імпровізовані

«гастролі» у дворах.


 «Неймовірні пригоди ІванаСили», попри казкову форму, — твір про реальнежиття, у якому поряді з благородством існує зажерливість і
брехливість.  О. Гавриш відтворив історію  незаслужено забутого українського
силача, але все-таки це художній твір, а тому в ньому діють придумані автором
герої.

 Історична довідка

  • Іван Фірцак народився у червні 1899 року в українському селі Білки на

  • Закарпатті. За неймовірну силу отримав прізвисько «Кротон».

  • Чемпіон Чехословаччини з важкої атлетики та боротьби.

  • Чемпіон Європи з культуризму.

  • Вісімнадцять років був артистом чехословацького цирку. Побував у

  • шістдесяти чотирьох країнах, дивуючи всіх неймовірною силою.

  • Виграв чимало поєдинків з відомими борцями світу.

  • З рук королеви Англії Іван Фірцак отримав шолом і пояс, оздоблені

  • золотом та діамантами.

  • Американська пресаназивалайогонайсильнішоюлюдиною XX століття.

  • Після одного з боїв переніс важку операцію, під час якої йому замінили

  • частину черепної кістки на золоту пластину.

  • Але Кротон і даліпродовжувавсвоїзнаменитівиступи.

  • На початку сорокових років повернувся на Закарпаття з дружиною

  • Руженою Зікл, повітряною гімнасткою «Герцферт цирку».

  • Подружжя мало восьмеро дітей. Старший син Іван став чемпіоном України

  • з боксу в середній вазі.

  • Помер знаменитий силач у 1970 році в рідному селі Білки. У народі його прозивали Іваном Силою.

Домашнє завдання: 

Прочитати твір О. Гавроша "Неймовірні пригоди Івана Сили"ст. 221 - 226


18.04.2022 Понеділок

Тема: Олена Теліга "Сучасникам". Романтичний максималізм,

сила духу, висловлені образним словом

У нашій історії чимало яскравих жінок, але мало в кого така біографія.

«Темно-бронзове волосся, відкрите обличчя… У полон погляду її  

зеленкуватих очей потрапляли навіть, здавалося б, невиліковно байдужі  

чоловіки», — так згадували Олену Телігу її сучасники. Серце Українки з  

великої літери, тієї, кого називатимуть Божим перстом, зупиниться  

на тридцять шостому році. Похоронять без останньої сповіді, без труни. 

А відтак згадуватимуть як про ту, яка, разом із Лесею Українкою, —  

«найвизначніша жіноча постать в українській літературі». Про це 

поговоримо на сьогоднішньому уроці.


Народилася Олена Теліга (дівоче прізвище Шовгенівукраїнська поетеса і літературний критик в інтелігентній напівбілоруській-напівукраїнскій родині 21 липня 1907 року в Іллінському під Москвою, де її батьки відпочивали влітку. Але й до сих пір не встановлено, в якому саме з декількох підмосковних населених пунктах під назвою «Іллінське» відбулася ця подія, так як свідоцтво про народження Олени Теліги було втрачено.

Мати Олени була дочкою православного священика, батько — гідротехніком, працював на Москві-річці, Волзі, Клязьмі, Сіверському Донці Молодший брат української поетеси також був поетом (писав російською мовою), але в порівнянні з Оленою Телігою він був майже невідомий.

Жила Олена Теліга в Москві. Та у 1911 році сім’я Шовгенів переїжджає до Санкт-Петербургу, а звідти у травні 1917 в українське місто Ізюм, де жили родичі Олени Теліги по батьківській лінії. З весни 1918 батько Олени працював у київському політехнікумі, тож і сім’я жила в Києві. Там Олена Теліга навчалася в жіночій гімназії Олександри Дучинської, де і вивчала українську мову разом з російською, німецькою та французькою. Судячи з табеля, навчалася вона в гімназії на середньому рівні. У 1919 приватна освіта на Україні припинилася і поетесі довелося перейти в народну школу.

У травні 1919 року батько Олени Теліги їде до Чехії. У травні 1922 він емігрує і мати Олени разом з нею і її братом Сергієм оселилися в м. Тарнові (Польща). Через два місяці вони переїхали до м. Подєбради (Чехія), де батько Олени Теліги викладав в Українській сільськогосподарській академії. У тому ж році Олена отримала атестат про середню освіту і вступила до історико-філологічного відділення Українського педагогічного інституту ім. Михайла Драгоманова у Празі. Тут вона познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком Михайлом Телігою, кубанським козаком і колишнім сотником Армії УНР. Вони одружилися 1 серпня 1926. У той же час Чехії вперше публікувалася поезія і праці з літературознавства Олени Теліги.

У грудні 1939 подружжя Теліг переїхало до Кракова, де Олена Теліга зустріла свого давнього знайомого, відомого діяча української емігрантської культури Олега Ольжича і вступила до Організації українських націоналістів (прихильників А. Мельника), членом правління (Проводу) якого Олег Ольжич і був.

9 лютого 1942 її заарештували. Разом з нею добровільно здався гестапо і її чоловік, який заради цього назвався письменником. На стіні камери вона намалювала тризуб і залишила напис: «Тут сидiла i звiдси йде на розстрiл Олена Телiга». Українська поетеса була розстріляна разом зі своїм чоловіком і колегами (Іван Рогач, Володимир Багазій тощо) у Бабиному Яру 21 лютого 1942.

Спадщина Олени Теліги невелика за обсягом, але вельми значна за своєю сутністю і публіцистичною спрямованістю, характерною для поетів «празької школи». Сьогодні на уроці ми познайомимося з поезією видатної поетеси.

     Виразне читання поезії О. Теліги «Сучасникам» (прочитайте уважно поезію  

у підручнику)

     Перегляд відеопоезії «Сучасникам»

Поетеса була переконана, що роль жінки в житті нації надзвичайно важлива. 

Вона сама була жінкою воїном, а тому очікувала, що поряд з нею стануть 

сучасники, а потім нащадки. Поза всяким сумнівом, поезія «Сучасникам» -  

поетичний маніфест, з яким О. Теліга звернулася не тільки до сучасників. 

Можна стверджувати, що рядки цього твору - моральний заповіт усім нащадкам,  

яких вона закликає не до словесних гасел, а до конкретних дій.

Записати у зошит.

Тема: Прагнення поетеси донести й показати співвітчизникам істинну любов до  

Батьківщини, наповнити їх серця бажанням присвятити своє життя Україні.

 Ідея твору: «Не треба слів! Хай буде тільки діло! Його роби - спокійний і суворий».

Лірична героїня вірша О. Теліги «Сучасникам» — сувора й спокійна, зі 

стоїчним характером. Вона живе повнокровним життям, у якому переплелися  

радість і горе, сміх і біль. Вона щедра, і що віддає — не міряє, її серце  

загартоване, вона поважає більше діло, ніж слово.

Діти, сьогодні на уроці ми дізнались про лицаря духу українського народу  

Олену Телігу, а також ознайомились із її творчістю. 

Олена Теліга пішла у вічність, щоб повернутися вже в незалежній Україні,  

яку так любила, за яку віддала своє юне й прекрасне життя.

Олена Теліга стала символом невмирущості української нації. Так було вже 

не раз, коли українська нація мала такі могутні постаті, що глибоко зросталися зі своєю землею, щоб у майбутньому прорости паростками духовної величі й продовжити їхню розпочату справу в наступних поколіннях. До таких постатей належить і Олена Теліга, творчість якої відкрилася читачеві після падіння радянської імперії, і тепер ми маємо змогу вчитися у неї патріотизму, любові до рідної землі, до України, черпати відповіді на складні питання життя: якою будувати свою державу, яким шляхом рухатися.

Домашнє завдання

1. Продовжте речення:

Чому, на вашу думку, поезія Олени Теліги не втратила своєї актуальності й 

сьогодні?

2. Вивчити напам'ять вірш

 

13.04.2022 Середа

Тема: Олег Ольжич. Про письменника, життя та творчість. Поезія "Захочеш - і будеш"

Доля українського народу дуже складна і водночас трагічна. Протягом XX 

століття мільйони українських сімей змушені були покинути рідні оселі і в

пошуках кращого життя поїхати на чужину.       
 Що ж примусило цих людей залишити рідні землі ? В основному - соціально-

економічні та політичні причини.     
    Емігранти, чужоземці, вигнанці, люди, хворі Україною… У них забрали рідну

землю, небо, могили предків, але не змогли лишити Любові, пам’яті, прагнення

жити Батьківщиною.

Друга хвиля еміграції була пов’язана з поразкою національно- визвольних

змагань. 

Тому поети-емігранти сформулювали  свою концепцію людини. Це — духовно

сильна й вольова особистість, національно свідомий українець, який з ідейних

переконань віддасть життя за незалежність України. Волелюбність, мужність,

почуття відповідальності перед поневоленою Батьківщиною, щирий патріотизм — основний пафос їхньої творчості. 

Запис у зошит

З'являється «Празька школа» — група українських письменників, які

після  Громадянської війни 1920-х років опинилися за кордоном,

переважно у Європі, і тривалий час мали своїм культурно-організаційним

центром Прагу.

Поет, з творчістю якого ми сьогодні познайомимося також був емігрантом.

Я пропоную вам ознайомитися із життям та творчість Олега Ольжича,

переглянувши відео.

Із життям та творчість ви ознайомилися. Пропоную просліхати поезію "Захочеш

- і будеш".

 Вірш «Захочеш — і будеш» входить у цикл «Незнаному Воякові», в якому

поет безпосередньо звертається до кожного з нас, переконуючи, що все в житті

залежить від нас самих, від нашого вольового рішення: «Захочеш — і будеш.

В людині, затям, Лежить невідгадана сила». В кожній особистості закладена

надзвичайної величі сила, яка допоможе зробити вольове рішення.

“Захочеш – і будеш” композиція вірша

Вірш можна поділити на 4 частини

І — Все в житті залежить від нас самих. ( Тільки доклавши власних зусиль,

людина може побудувати щасливе майбутнє, бо часто вона не усвідомлює,

наскільки багатим є її внутрішній світ, скільки фізичної сили приховує сила

людського духу).

II —Справжнє, наповнене боротьбою життяне для слабких.( Це не означає —

крокувати з високо піднятою головою, незважаючи ні на що, це значить

приймати виважені рішення, аби не помилитися й виконати свій обовязок).

III — Сумління -вічне мірило вчинків. (Автор називає сумління «невблаганним»,

адже ми можемо переконати оточуючих, що примусило нас порушити моральні

принципи життя, але ми ніколи не зможемо переконати в цьому сумління,

не зможемо примусити його замовкнути).


IV — Хвилини вибору і сумнівів. (Слід пам’ятати, що наші дії не можуть

керуватись вседозволеністю, ми не можемо діяти за принципом «Ціль

виправдовує засоби». Автор у наказовій формі переконує, що майже все в

житті залежить від нас самих Це не просто собі поезія. Ні! В ній істина, яка

допомагає повірити в себе. А віра у себе – то дуже важлива річ!).

“Захочеш – і будеш” художні засоби

Епітети: невідгадана сила, відважним життям, солодкий тягар, гостру петарду,

невблаганним сумлінням

Метафора: «в людині … лежить … сила», «Зрослась небезпека з … життям»,

«нести тягар … таємниць», «гостра петарда наказу», «надать блискавичність

думкам», «рішенням важкість каміння», «стать сам на сам з … сумлінням».

Порівняння: «як з тілом смертельника крила»

Повтори: «І …»

Домашнє завдання

Уміти розповідати про життя та творчість О. Ольжича, навчитися виразно

читати вірш "Захочеш - і будеш" ст. 214 - 215.



11.04.2022                                              Понеділок

Добрий день! Сьогодні у нас контрольна робота. Тому будьте уважні.

Оскільки ви пишете її у робочому зошиті, то записуємо так:

Одинадцяте квітня

Контрольна робота

Творчість В. Симоненка, М. Павленко, Л. Пономаренко

Отже, розпочинаємо!

КОНТРОЛЬНА РОБОТА.

ТВОРЧІСТЬ В. СИМОНЕНКА, М. ПАВЛЕНКО, Л. ПОНОМАРЕНКО 

Питання 1-10  мають одну правильну відповідь(0,5 б. за кожну правильну відповідь)

1.У вірші В. Симоненка «Лебеді материнства» якими очима заглядає в шибку казка?

А) синіми;     Б) зеленими;   В)  карими;   Г) сивими .

 2. До чого закликає В. Симоненко в поезії  «Ти знаєш, що ти   — людина?»

А) жити й кохати;  Б) працювати й творити;  В) мріяти й фантазувати.

 3. У якій поезії В. Симоненка ліричного героя у важку хвилину підтримають рідні верби і тополі?

А)  «Гей, нові Колумби й  Магеллани»;   Б) «Лебеді материнства»;

В)  «Перехожий»;                                       Г)  «Ти знаєш, що ти   — людина?»

 4. Як ставилися вдови до полонених німців? (Новела

«Гер переможений»)

 А)із співчуттям;  Б) зі зневагою;  В) із ненавистю;  Г) із байдужістю.

 5. Як поховали Фрідріха?

А) скромно;    Б) не по-людськи ;    В) із почестями.

 6. Що було в отворі на місці цеглини?

А) хустина;   Б) рукавиця;  В) стрічка;  Г) іграшка.

 7. Основні події повісті М. Павленко «Русалонька із 7-В…» відбуваються:

 А) у місті Вишнопіль;  Б) у місті Києві;  В) у селі Половинчик; 

 Г) у Миргороді.

 8. Кому з роду Кулаківських допомагає Софійка?

А) Васюні ;   Б) Фролу;   в); Якову;   г) Вадимові.

 9. Про що попереджає М. Павленко, зобразивши рід Кулаківських?

А) треба боятися привидів; 

б) не можна забувати про сімейні реліквії; 

в) не робити тяжких гріхів, щоб нащадки через них не страждали.

10. У поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани» автор звертається:

   а) до Колумба й Магеллана;      б) до людей, сповнених ентузіазму та оптимізму;

   в) до студентів, які щойно закінчили морські училища; г) до молодих науковців.

Рівень ІІ

11. Установіть відповідність між героєм твору М.Павленко «Русалонька із 7-В…» та його характеристикою(0,5б. за кожну правильну відповідь)

1.    1. Гордій;

а) красунчик, але він виявився брехуном і дрібним злодюжкою;

     2.Вадим;

б) сусідський хлопчак із багатодітної сім’ї, рідко відвідує школу, адже змушений заробляти хоч якісь гроші, щоб допомогти матері прогодувати сестричок.

     3.Сашко;

в) скупий, підступний чоловік, аферист.

    4. Данило.

г) дворянин, але п’яниця і боягуз.

12. Установіть відповідність між фрагментом художнього твору та його назвою.(0.5 б. за кожну правильну відповідь)

1. «В океані рідного народу
Відкривай духовні острови
»
2. 
«І жити спішити треба,

 Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
»
3. 
«Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину
».

4. «Минуло півстоліття. За цей час у будинку не трісла жодна стіна».

а)  «Лебеді материнства»;
б
«Ти знаєш, що ти – людина?»;
в
«Гей, нові Колумби й Магеллани…»;

г) «Гер переможений».




Рівень ІІІ.         

 13. Дайте розгорнуту відповідь. Поясніть, як ви розумієте слова: (3б)

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні -

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.


06.04.2022                                              Середа

Любов Пономаренко "Гер переможений". Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності у творі












Дорогі діти, впродовж багатьох уроків ми працювали над темою «Ти знаєш, що ти – людина?».  Що значить -  бути людиною? Над цим питанням замислювались в усі часи. Відомий факт, як один давньогрецький філософ –учитель поставив своїм учням запитання: «У чому призначення людини?». Помовчав. А потім сам на нього відповів: «Бути людиною!». Усе це звучить досить дивно, але водночас просто.

  Отож і  сьогодні ми будемо підтверджувати оцю просту істину: людина має бути людиною.

Я не буду вам довго розповідати про війну, пояснювати що це таке, бо, на жаль, ви знаєте що це таке.  Ми вивчали велику кількість творів, де мова йшла про те, хто дійсно може гордо називатися Людина. Просто завжди пам'ятайте, що Людина перш за все має бути Людиною!

Тож до роботи!


 В цій картинці вміщені основні віхи життя та творчості Л. Пономаренко. З біографією цієї письменниці ми ознайомимося, переглянувши відео - презентацію https://www.youtube.com/watch?v=g2jaYZtuaus

Перед тим, як ми перейдемо до аналізу тексту твору, пропоную  повторити  терміни, які нам необхідні для успішного засвоєння теми уроку.

Запишіть ці визначення у зошит.

Гуманíзм ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.                                                                                                           

Синонім – людяність.                                                                              

Толерантність – поблажливий, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірувань, до інших народів, культур.                                                                                                                         

  Синонім -людяність.

Іншими словами, з огляду на тему уроку, твір, який ми будемо вивчати, має настрій людяності, любові до людини.                                                                             І  що дивно, у творі піде мова про людину і війну, про її наслідки в душі людини. 

За жанром - це новела.

(запишіть у зошити) Новела - близька за жанром до оповідання , чіткість зображувальних подій, несподіваність розвитку та розв'язки, (увага до особистості героя, його вчинків). Епічний рід літератури. Твір глибоко психологічний. 

Письменниця порушила важливу проблему, яка схвилює навіть найчерствішу душу. В новелі йдеться про любов до людей. Отож, прочитавши цей цікавий і зворушливий твір, поміркуймо над питаннями.    

Розпочинаємо читати! Розгорніть ваші підручники на ст. 204. Читаємо весь твір. 













  • Отже,  ця фотографія після багатьох років  стає ще одним підтвердженням людської доброти і подає читачам надію, що Фрідріхові діти, можливо, довідаються, яким був їхній батько і де загинув. Автор залишає нам, читачам, відкрите запитання: «Ви не знаєте, де наш тато? »
  • - Давайте, визначимо тему та ідею твору                                                                               
  •         Тема: зображення гуманного ставлення до полонених німців, які від­будовували зруйноване місто (взаємостосунки Фрідріха з дітьми, само­тніми жінками).                                                                                                     
  •    Ідея:
  • -         ідея осуду війни, зла, насильства;
  • -         утвердження милосердя, співчуття;
  • -         ідея прощення як складова гуманізму;
  • -         необхідність у будь-якій ситуації залишатися людиною.

Домашнє завдання.

1. Намалювати ілюстрацію до твору.

2. Продовжити новелу: (на вибір) Обсяг 0,5 сторінки.
« Чи варто бути гуманним?»

« Зустріч дівчинки - жінки з доньками Фрідріха».

04.04.2022                                                     Понеділок 

Марина Павленко. "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських". Характеристика образів дітей та дорослих, аналіз їхніх вчинків

Добрий день! Розпочнемо наш урок із тестування за вивченим твором.

1. Перший розділ повісті-казки має назву...

1 бал

1. "Вони зараз!"

2. " Вони знову!"

3. "Вони там!"

4. "Вони тут!"

2. З ким Софійка порівнювала принца із казки про Русалоньку?

1 бал

1. Вадимом

2. Сашком

3. Дмитром

4. Гордієм

3. Кому належать слова: "У мене, дитинство було - куди твоєму братись!"

1 бал

1. Сашко

2. Гордій

3. Вадим

4. Валентин

4. Який навчальний предмет давався дівчинці найважче?

1 бал

1. Фізкультура

2. Іноземна мова

3. Математика

4. Природознавство

5. Як звали братика Софійки?

1 бал

1. Назарчик

2. Ростик

3. Сашко

4. Гордій

6. Хто такий Фантік?

1 бал

1. котик Сашка

2. Пес Гордія

3. пес Вадима

4. кіт Бабі Валі

7. Кому належать слова: " Говорять, на березі відьма жила. Когось вона втопила, чи що."

1 бал

1. Бабуся

2. Сніжана

3. мама

4. Вадим

8. Що потрібно для подорожей у годині?

1 бал

1. гроші та чарівні слова

2. чарівна паличка, коралі та гроші

3. шафа, чарівні слова та коралі

4. коралі та чарівна паличка

9. Як звали доньку Гордія Кулаківського?

1 бал

1. Сніжана

2. Катерина

3. Юзефа

4. Ірина

10. Чому ставок називався Відьмин?

1 бал

1. Там живе відьма.

2. Там відбувалися незвичайні події.

3. Колись на його березі жила відьма.

4. Там темне і занедбане місце.

11. Кому належать ці слова: "Ви - злісний обманщик!!!"

1 бал

1. Сніжані

2. Юзефі

3. Гордію Кулаківському

4. мамі Юзефі

12. Хто такий Пустельник?

1 бал

1. Мореплавець

2. Дивний художник

3. Незнайомець

4. Музикант


На сьогоднішньому уроці ми будемо характеризувати персонажів твору М. Павленко. Я чудово знаю, що в інтернеті є велика кількість творів - характеристик героїв. Тому просто твір написати я вам не буду давати. 

Ми будемо виконувати роботу за поданим планом. 

План-схема характеристики персонажа

1. Кім є герой твору, його вік, сімейний стан.

2. Зовнішність образу.

3. Поступки, думки персонажа.

4. Риси вдачі.

5. Ставлення до нього інших героїв.

6. Розкриття характеру за допомогою мови.

7. Ставлення автора до персонажа.

8. Ваше ставлення до цього персонажа. 

Домашнє завдання 

За планом у зошиті охарактеризувати  образ Вадима Кулаківського.


01.04.2022                            П'ятниця 

Марина Павленко. "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських". Характеристика головної героїні 


Вік Софійки з твору “Русалонька із 7-в” – точно не вказівок, відомо, що вона закінчила 6 клас. Тобто за сюжетом вік героїні 12-13 років

Сьогодні вашим завданням буде скласти паспорт-характеристику головної героїні повісті-казки М.Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»

Ім'я

 

Героїня якого твору

 

Вік

 

Склад батьківщини

 

 

Де проживає

 

Навчання

 

Друзі

 

Вчинки

 

 

Риси характеру

 

 

Ставлення до героїні інших персонажів

 

 

31.03.2022 Четвер

Марина Павленко.  "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських". Роздуми про сенс людського життя. Добро і зло у повісті

Добрий день! Я впевнена, що читаючи твір, ви уже заплуталися у тому хто є хто. Тому... давайте розглянемо


 
Сьогодні ми поговоримо про безцінність життя, сенс життя кожного з нас, зупинимося на обговоренні того, як ми сприймаємо життєві труднощі та випробування і як їх сприймають герої «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» . Спробуємо переконати декого в тому, що прохання про допомогу – це можливість по-іншому подивитися на ситуацію. Зараз ви прослухаєте невелику притчу і побачите наскільки деякі з нас можуть у будь-якій ситуації мати зиск, коли дехто лише занурюється у особисті проблеми.

Пропоную вам прочитати притчу

Притча «Тут всі босі»

Підприємець, який займається виробництвом взуття, вирішив розширити ринок збуту своєї продукції. Для цього він відправив в африканські країни двох експертів, щоб ті вивчити ринок і зробили необхідні висновки.

Через деякий час приходить факс від першого експерта: «Поспішаю повідомити, що ринок безнадійний! Тут всі ходять босі!».

Відразу ж прийшов факс від другого експерта: «Поспішаю повідомити, що ринок просто розкішний! Тут всі ходять босі!».

 

А зараз давайте із впевненістю поглянемо у майбутнє і спробуємо по-іншому оцінити наше життя.

- Кожен для себе подумайте :"Як  ви розумієте цю притчу?"

- Який філософський зміст вона розкриває?

«Навіщо людині дається життя»

Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=GYjkgg7JO-M

Подумайте та дайте короткий відповідь на запитання: «Що треба людині, для повноцінного життя і чи багато потрібно?»

Життя – це бумеранг. Давайте простежимо, як бумеранг з минулого впливає на життя в майбутньому на матеріалі повісті-казки Марині Павленко « Русалочка із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».



У книжці «Русалочка із 7-В» Марина Павленко майстерно поєднує зображення життя звичайних підлітків та їх фантастичні пригоди. Магічне і нереальне – це лише своєрідне тло, що здатне привернути увагу читачів.підлітків, яким зазвичай імпонує така модель зображення світу, коли фантастичне тісно переплетене зі справжнім. Все це зумовлено психологією юного читача, котрий уже вважає себе дорослим, проте, насправді, все ще залишається дитиною. У цих повістях надзвичайно точно передано основні колоритні типажі сучасних підлітків та їх поведінку. Головна героїня Софійка зображується звичайною дитиною, котра має свої переваги й недоліки. Її не можна назвати абсолютно ідеальною, вона навчається посередньо, не є популярною серед однолітків. Поведінка дівчинки максимально наближена до реального життя, притаманна більшості сучасним підліткам-дівчатам.

Завдання: виконайте тести за посиланням https://vseosvita.ua/test/start/qzt518

Домашнє завдання.

Дочитати твір "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських"





 

 

30.03.2022                                            Середа

Марина Павленко.  "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських". Казкове й реалістичне в повісті - казці, час теперішній і минулий у ній

Сьогодні ми починаємо вивчати твір, що відноситься до сучасної дитячої літератури. Це повість – казка сучасної дитячої письменниці Марини павленко «Русалонька із 7 –В, або прокляття роду Кулаківських. 

 Крім того,  дослідниця творчості Марини Павленко Н.О. Діденко у своїй роботі «Дивовижний світ творів М. Павленко» стверджує, що сучасна дитяча письменниця запровадила до української дитячої літератури новий жанр – краєзнавчий детектив. При роботі над твором спробуємо відшукати ознаки даних жанрів.

Отже, сьогодні на уроці ми працюватимемо з твором, що належить до літератури детективного жанру. З цим терміном ми вже знайомі, проте не

зайвим буде повторити і поглибити свої знання.

Детектив (англ. - агент розшуку) - різновид пригодницької літератури,

передусім прозові твори, в яких розкривається певна таємниця, пов’язана зі

злочином.

Здавалося б, на цьому жанр вичерпав себе – навряд чи можна запропонувати якийсь новий хід у розслідуваннях юних детективів. Аж ні, бо українській письменниці вдалося відшукати свою тернинку й створити новий жанр – краєзнавчий детектив.

Краєзнавство – це наука, що вивчає поселення людей місцевим населенням, для якого ця територія вважається рідним краєм.

У творі існує три часові площини. Це ще одна родзинка твору. Твір ми ще не дочитали, але я дам вам табличку щоб ви не плуталися

Письменниця хоче, щоб ми вірили в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими, іноді й вони потребують нашої допомоги; що людина, навіть маленька, може змінити світ на краще; що старовинні бабусині коралі в добрих руках  обов’язково  допоможуть виправити чужі помилки, повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще. Тож давайте всі вірити в чудо і завжди намагатися виправити ситуацію на краще.


Домашня робота.

Читати ст. 184 - 189.

28.03.2022                                              Понеділок

Марина Павленко. Про письменницю. "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських"

Сьогодні розпочинаємо знайомство із цікавою письменницею та не менш цікавим твором. Тож до роботи!

Для початку давайте дізнаємося що це за письменниця, що народилася на Заході  України, а працює в Уманському педагогічному інституті, пише цікаві твори та сама їх ілюструє.


https://www.youtube.com/watch?v=KWBUX2xF1nQ

«Гадаєш, казки — то тільки дитячі баєчки і чудес на світі не буває? Але якщо над красенем однокласником висить родове прокляття, якщо тебе домучили нічні жахіття сусідської квартири, якщо тітоньку треба рятувати від її ж власного весілля, а старовинна шафа перетворюється на машину часу, і про все це навіть не здогадуються такі розумні батьки, — ти ніде інде, як у казці. Справжнісінькій сучасній казці, щасливий кінець якої мусиш дописати самостійно», - саме таку анотацією  починається пенталогія, пригоди Софії,учениці 7-В класу.
    Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з надзвичайно розумною, допитливою, мужньою і кмітливою дівчинкою із Вишнополя.

Світ фентезі вже давно полонив вас. 

Записати у зошит

Фе́нтезі (англ. fantasy — фантазія) — літературний жанр фантастичної літератури, дія якого відбувається у вигаданому світі, де чудеса і вигадка нашого світу є реальністю. 

Магія й інші надприродні явища не обов'язково повинні бути головними елементами сюжету, теми чи місця дії, проте в будь-якому випадку вони присутні у творі як частина картини світу. Багато історій цього жанру відбуваються у вигаданих світах, де чари є звичною справою.

  Напевне, Марина Павленко хоче, щоб малеча вірила в добрі чудеса, в те, що навіть привиди бувають добрими, іноді й вони потребують нашої допомоги; що Софія, хоч вона ще підліток, може змінити світ на краще; що старовинні бабусині коралі в добрих руках  обов’язково  допоможуть виправити чужі помилки, повести людину зовсім іншим шляхом: змінять світ на краще; таке сприйняття світу в дитинстві на все життя закладає ніжність до всього живого, зігріває світ ніжним світлом краси і радості.

Домашнє завдання.

Розпочати знайомство із твором : читати ст. 179 - 183.



23.03.2022                                                Середа

Василь Симоненко "Гей, нові Колумби й Магелани". Провідні мотиви та ідеї в поезії

Семикласники, я знаю, що ви всі розумашки і всі вивчили вірш (ну... принаймні сподіваюся). Я сподіваюся, що ми скоро з вами зустрінемося і я буду мати змогу перевірити. А поки рухаємося далі.

*    Літературна гра «Вірю! – Не вірю!» (просто напишіть 1 так/ні)

1.   Чи вірите ви, що після закінчення Київського університету Василь Симоненко отримав фах художника?

2.   Чи вірите ви, що після закінчення університету Василь Симоненко працював у газеті  «Полтавська правда»? 

3.   Чи вірите ви, що Василеві Симоненкові посмертно присуджено Нобелівську премію у 1995 році?

4.   Чи вірите ви, що Василь Симоненко прожив 28 років?  

5.   Чи вірите ви, що Василь Симоненко похований у рідному селі Біївці на Полтавщині?

6.   Чи вірите ви, що «Тиша і грім» – перша книжка поезій В. Симоненка, яка вийшла друком у 1962 році?

7.   Чи вірите ви, що жанр поезії «Лебеді материнства» колискова?

8.   Чи вірите ви, що символічні образи вірша «Лебеді материнства» – це  чайки, калина і пшениця?

9.   Чи вірите ви, що основна думка вірша «Лебеді материнства»  втілена в поетичному рядку: «Припливайте  до  колиски,  лебеді,  як  мрії, Опустіться,  тихі  зорі,  синові  під  вії»?

10.       Чи вірите ви, що ліричний образ вірша «Лебеді материнства» – любляча матір?  

«Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?», — із покоління в покоління повторюють молоді мрійники, романтики думку поета Василя Симоненка. Багато що відкрито вже на землі, у космосі, а ще більше — залишилося незвіданим. І, як не дивно, найбільшою загадкою є сама людина, її неповторність, внутрішній, духовний світ, вибір нею пріоритетів та цінностей. Пропоную поміркувати про це сьогодні на уроці

Прослухайте аудіозапис вірша "Гей, нові Колумби й Магелани" https://www.youtube.com/watch?v=kIW2cP-g9wg 

Прочитати поезію у підручнику ст. 171.

    Словничок до поезії

Вітрила — паруси;

жага — сильне бажання, пристрасть;

нидіє — сумує, не знаходить собі місця;

тужаві — міцні, чіпкі;

каравела — корабель;

шкварити — смажити.


Можна відкрити нову землю, новий острів чи протоку, врешті-решт – нову зірку в небі. А якщо ти не мандрівник і не астроном? Не втрачай надії: найбільша загадка – це сама людина. І перш, ніж мріяти про далекі чужі землі, хай і прекрасні, подивися навколо, відкрий для себе синяву безмежного неба, квітку в росі, невтомну мурашку. Відкрий друга, якусь гарну рису у товариша, захопися книгою Зроби добрий вчинок, допоможи комусь. Оце й буде той «духовний острів», який ти відкриєш.

Увесь вірш «Гей, нові Колумби й Магеллани...» В. Симоненка — пристрасний заклик до роботи душі, до мрій і пошуків, до нових звершень

Домашня робота.

Виписати із поезії "Гей, нові Колумби й Магелани" художні засоби : епітети, метафори, звертання.








21.03.2022                                     Понеділок

Василь Симоненко "Ти знаєш, що ти людина". Громадянські, патріотичні мотиви у поезії

Людина – найяскравіше створіння на Землі. Homo sapiens – людина розумна. Саме властивість думати, мріяти, відчувати, творити робить людину унікальною.

А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Адже у Талмуді зазначено: «Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина — людина їсть і п'є: як тварина — вона множиться і як тварина — викидає; як янгол — вона має розум, як янгол — ходить просто і як янгол — священною ... 


Хто такий Василь Симоненко?

Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=7GMS2GejAZE

Прослухайте аудіозапис поезій "Ти знаєш, що ти людина" https://www.youtube.com/watch?v=HkM54kIWxEM. Хто не має можливості - розгорніть ваші підручники ст. 171.

Щоб краще зрозуміти цю поезію, перегляньте презентацію https://docs.google.com/presentation/d/1M8Q1UEoYoWYKACkFR_efBH_yA10MmWKA/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true


Домашнє завдання. 

Вивчити напам'ять вірш В. Симоненка "Ти знаєш, що ти людина"






16.03.2022                                                Середа 

Василь Симоненко "Лебеді материнства". Символічний зміст образу лебедів

 «Лицар на білому коні»: благородний чоловік, сміливець, захисник знедолених, мужній воїн, патріот своєї землі, людина високих помислів…

 Дійсно, ці слова характеризують  Василя Симоненка, як патріота, захисника та вірного сина свого народу. Йому притаманна риса, - це любов до рідного краю. А починається вона від батьківського порога, стежини, стрункої тополі біля твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку. А найсвятішими словами

 для кожного з нас є слова  - мати, Україна, Батьківщина.

Тож не випадково епіграфом нашого уроку, стали слова з вірша

 В. Симоненка « Лебеді материнства»:

                                                  Можна все на світі вибирати , сину,

                                                Вибрати не можна тільки Батьківщину.

                                                                                       В. Симоненко.

Отож, давайте зазирнемо у минуле і дізнаємося більше про Василя Симоненка та проаналізуємо його твір «Лебеді материнства».

Прослухайте спочатку аудіо "Лебеді материнства https://www.youtube.com/watch?v=KUz3iPNttmY  , якщо не маєте змоги, то прочитайте поезію ст. 172 - 173.

Перегляньте презентацію до уроку https://docs.google.com/presentation/d/1U9vdbvcTXR0ebf9jXGZdfZoJZmdGBZET/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true

Домашнє завдання

Читати ст. 170 - 173., намалювати за бажанням малюнок до вірша.



14.03.2022                                       Понеділок

Контрольний твір "Істинні та фальшиві цінності в житті"

Любі семикласники! До початку канікул ми з вами виконали роботу на чорновику. Віднийдіть свої листочки. Сьогодні ми повинні переписувати у контрольні зошити чистову роботу. 

Давайте зробимо так: перепишіть ваші твори у робочі зошити сфотографуйте та перешліть мені. 

Важливо! У кого написані усі теми у чорновику, скиньте у групу вашим однокласникам, бо багато хто забув написати тему. 

Хто здав свої чорновики мені, щоб не загубити - я сфотографую і вам перешлю. 

Успіхів! Я завжди на зв'язку





09.02.2022                                                         Середа

Тема: Богдан Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.


На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство із твором Б. Лепкого "Мишка".

Він ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала безліч, а її вихованець захоплено приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя».

Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Усюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала батьківщину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім'я, злетів біля повітря.

Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами та злобою.

Чому саме казка?

Б. Ліпкий набрав форми казки з того, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, перемагає правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме в казковому творі людина може побачити собі як збоку, чужими очима.

Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні та несправжні цінності).

Твір — застереження людям: вчитись мирно вирішувати проблеми.

Пригадай!!
















Давайте розглянемо що є добро, а що зло у творі. 

Запишіть у зошит цитати : Добро - Зло.


Автор використовує 
антитезу (художній засіб, що будується на протиставленні та служить для увиразнення основної думки про твори). Навіщо? Та все просто: а кцентувати увагу на трагізмі ситуації.

    ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ

Придумати 12 проблемних питань за текстом “Ведмедик” (такі питання мають починатися зі слів:

- Чому...

- Навіщо...

- Через що…


5 коментарів: