Зарубіжна література 8 клас 2023


 Добрий день. Розпочинаємо наше навчання.







28.04.2023                                               П'ятниця

Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон". Сюжет твору

Р. Баха як філософська метафора людського буття.

Алегоричні образи повісті. Ознаки притчі у творі

 

Ми вільні, а тому маємо право йти туди, куди бажаємо,

і бути самими собою всюди, де ми є.

Річард Бах

 


За сімейними переказами, Р. Бах є прямим нащадком великого німецького композитора Йоганна Себастіана Баха (по лінії матері).

Американський письменник Річард Дейвіс Бах народився 23 червня 1936 року у

місто Оук-Парк, штат Іллінойс. Навчався в університеті Лонг-Біч штату

Каліфорнія, де навчався протягом чотирьох наступних років і брав уроки

пилотування літака. Літанням як хобі захоплюється з 17 років.



Літаки були істинною пристрастю Річарда: армійську службу він проходив у резерві військово-морського флоту. У 1956-1959 роках працював пілотом у Військово-Повітряних Силах США. У 1960-х він очолював Асоціацію старовинних літаків, працював пілотом-каскадером (виконував повітряні трюки), авіаінструктором.

Більшість книг Річарда Баха певним чином пов'язані з польотом, починаючи з

ранніх оповідань, в яких йдеться про літаки, зокрема його перша книга "Чужий

на Землі" (1963), закінчуючи пізнішими творами, в яких письменник

використовує політ як філософську метафору.

 Перегляньте презентацію (там розміщено багато цікавих та корисних фактів)

https://docs.google.com/presentation/d/1025tkQccHkTD0ZypD2vDtrQZDxvUK6Hi/edit?usp=sharing&ouid=116735268552218358787&rtpof=true&sd=true



Всесвітньо відомим Річард Бах став після публікації філософської притчі "Чайка на ім'я Джонатан Лівінгстон" у 1970 році, яка стала бестселлером. (До речі, сина від першого шлюбу звали Джонатаном, він написав книгу "Над хмарами" про стосунки з батьком, якого ніколи не знав.)

31 серпня 2012 року легкомоторний літак, за штурвалом якого знаходився

особисто письменник, потрапив у авіакатастрофу. Під час посадки він зачепив

лінію електропередач. Річард Бах отримав черепно-мозкову травму і переломи.

Він був госпіталізований на 4 місяці, згодом виписаний додому.

 

Письменник повідомив, що досвід зустрічі зі смертю надихнув його до

закінчення четвертої частини повісті "Чайка на ім'я Джонатан Лівінгстон".

Переглянути буктрейлер до твору.



 Льотчик і письменник: прозаїк, філософ, публіцист. Навряд чи комусь, крім

Річарда Баха, вдалося б поєднати одне й друге. Хіба що Антуану де

Сент-Екзюпері. Своє життя вони присвятили пошуку себе.

Особистість Річарда Баха може слугувати прикладом для кожного з нас, як і

його Чайка на ім'я Джонатан.

   Словникова робота: фентезі, повість-притча, екзистенціалізм. (Записати у зошит)

Фентезі – (англ. fantasy – фантазія) – літературний жанр фантастичної літератури, дія якого відбувається у вигаданому світі,

де чудеса і вигадка нашого світу є реальністю.

Повість-притча – епічний твір з моральною повчальною ідеєю.

Екзистенціалізм – літературна течія, в основі якої лежить зосередженість на особі, яка залишалася наодинці

з буттям. Екзистенція з латині перекладається як «існування». Письменники-екзистенціалісти

вважали, що існування передує справжній сутності людини, котра знаходить свій сенс

життя.




Головний герой – Чайка Джонатан Лівінгстон – був не таким, як уся зграя. Його не приваблювала їжа, він мріяв навчитися літати, зрозуміти, що треба зробити, щоб прискорити політ. Для реалізації своєї мети він відмовився від їжі, тому поведінку героя інші сприймали як своєрідний протест, бажання залишитися вільним і незалежним від загальноприйнятих законів, прагнення зазирнути в майбутнє, викликати в інших прагнення досконалості та зміни життєвого устрою на краще. 

 

Джонатан працював на межі своїх можливостей, намагався бути зосередженим та

обережним, проте часто зазнававши невдач. Іноді він падав на поверхню води так боляче,

що йому здавалося, ніби розбився. У такі хвилини Джонатан намагався бути

нормальною Чайкою, усвідомлюючи, що так буде найкраще для всіх. Потім усвідомлювавши,

що втрачав зв’‎язок із Силою, яка змушувала його шукати знання. Це спонукало знову

опановувати свій страх і основи мистецтва вищого пілотажу, залишатися вірним своїй

мрії.

 Робота з текстом

Читаємо першу частину повісті

·        Після прочитання першої частини відтворіть основні моменти сюжету за допомогою

ключових фраз тексту. 

– "… любов'ю до польотів … не заживеш доброї слави серед птахів".

– "Чому, Джоне, чому, – питала мати, – чому ти не можеш поводитись, як усі?"

– "Мені треба забути цю дурницю. Треба повернутися додому, до Зграї, і вдовольнитися

тим, що я такий, як є."

– "Чайко Джонатане Лівінгстон! Стань усередину!... Ти нам більше не брат."

 

 Про що говорять алегоричні образи повісті.

 Джонатан Лівінгстон - символ сили духу, людина, яка не зупиняється на досягнутому,

прагне досконалості.

Небо — символ безмежної свободи, досконалості.

Крила — символ піднесеності, натхнення до здійснення чогось значного, важливого.

 

Завдання:

1.Читати твір "Чайка Джонатан Лівінгстон" ст 233 - 237

2. Дати письмову відповідь: "Чим Джонатан відрізнявся від інших чайок?"



12.04.2023                                                          Середа

РМ. Дискусія : “Хто вони - сучасні Журдени?”

Добрий день! Сьогодні ви пишете твір - роздум на тему: "Хто вони - сучасні Журдени?"

Тобто вам потрібно написати чи є у сучасному світі такі люди як пан Журден. Якщо є то як вони схожі а на пана Журдена із твору Мольєра.

Твір пишете у робочому зошиті.

Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи ( Доба бароко, творчість Луїса де- Гонгора та Мольєра)

07.04.2023                                               П'ятниця

Основні образи комедії "Міщанин - шляхтич"



Інтелектуальна розминка

Завершіть речення (у зошиті)

1) Головний герой комедії «Міщанин-шляхтич» — …

2) Пан Журден прагне…

3) Слуги в комедії — …

4) Люсіль — це…

5) Весела вигадка про сина турецького дворянина належить…

6) Перевдягнувся на турецього вельможу…

7) Пана Журдена посвятили в неіснуючий сан…

8) Н а бенкет пан Журден запросив…

9) Маркіза Доримена закохана…

10) У кінці комедії намічаються весілля…


Повторення термінів із теорії літератури

Гумор — вид комічного, коли серйозне в житті зображується жартівливо, коли про людські вади говориться з добродушною посмішкою.

Іронія — засіб гумору та сатири, заснований на приховано-глузливому, зневажливо-осудливому зображенні людини чи явища.

Сатира — художні твори різних жанрів, у яких різке викриття зображуваного поєднано з його гострим осміюванням.

Сатирична розповідь — розповідь, у якій різко висміюються люди, людські вади, характери.

Антитеза — підкреслене протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, почуттів, характерів. 

Основні образи комедії

Згідно з правилами класицистичної комедії, образна система «Міщанина-шляхтича»

відзначається чіткістю й симетричністю побудови. Образи об’єднані в певні пари:

пан Журден і пані Журден, Дорант і Дорімена, Люсіль і Клеонт, Ков’єль і Ніколь.

Кожен із персонажів є художнім типом: 

Журден — тип міщанина, втілення марнолюбства; 

Дорант — лицемірний і цинічний дворянин; 

пані Журден — тип сварливої дружини; 

Ков’єль — розумний і кмітливий слуга; 

Клеонт — тип благородної людини, яка понад усе ставить честь і кохання.

1.1.          


Образ ЖурденаПан Журден — багатий буржуа, котрий соромиться свого походження і хоче потрапити
до вищого товариства. Він вважає, що за гроші можна купити все — і знання,
і аристократичні манери, і любов, і титули, і посади. Журден наймає вчителів,
які навчають його правилам поведінки у світському товаристві та основам наук.
У сценах навчання автор викриває невігластво буржуа й водночас схоластичність
тогочасної освіти. Журден не має елементарних знань і тому стає жертвою тих,
кого цікавить тільки його гаманець. Легковірного міщанина обдурюють геть
усі — від учителів і кравців до графа Доранта, бо він легко піддається впливу
лестощів та магії звертання «ясна вельможність».

  


Граф Дорант — зубожілий аристократ, людина без моральних норм. Він обдурює Журдена, не гребуючи жодними засобами, аби видурити в того гроші. І все це під маскою вишуканості й благопристойності. Удаючи із себе друга Журдена, Дорант живе за його рахунок і за його гроші робить подарунки Дорімені. У Доранта немає нічого, окрім його титула.Він збіднів не тільки матеріально, а й духовно. Єдине, що вміє граф,— це витрачати гроші, жити порожнім життям і лицемірити.


Пані Журден. Здоровий глузд утілений в образі пані Журден. Вона розуміє всю безглуздість
поведінки чоловіка, викриває Доранта й Дорімену, щиро хоче щастя для своєї
дочки із чесним Клеонтом. Однак пані Журден не є позитивним ідеалом
драматурга, оскільки вона надто сварлива, брутальна й обмежена

Хоча в кожному з персонажів підкреслюється якась одна риса, не можна не

помітити, що Мольєр у п’єсі «Міщанин-шляхтич» прагнув до багатогранності

зображення людських характерів (так, Журден — утілення не тільки гіпертрофовано

го марнолюбства, а й наївності, невігластва, практичності тощо). Ця неоднозначність

образів була новим кроком у розвитку жанру класицистичної комедії.


Завдання:
1. Дочитати комедію "Міщанин - шляхтич"
2. Напишіть невеликий твір-роздум на тему «Які вони, сучасні журдени?» 


24.03.2023                                        П'ятниця

"Міщанин-шляхтич". Тематика і проблематика твору

Основною темою комедії є зображення прагнення багатого буржуа пана Журдена

потрапити до вищого товариства. Для цього він вчиться, наймає вчителів,

у всьому намагається походити на дворян — і в одязі, і в звичках, і в манерах.

Сміх викликає не саме навчання, а ганебне плазування, лакейське приниження

Журдена перед придворними званнями і титулами, кумедні спроби зрівнятися з

аристократами.

Другою темою комедії є викриття лицемірної моралі аристократії, уособленої в

образах графа Доранта і маркізи Дорімени.

Мольєр порушує у своїй п’‎єсі важливі соціальні та моральні проблеми:

які моральні пріоритети та ідеали панують у державі, що визначає цінність

особистості в суспільстві, проблеми освіти, виховання, мистецтва, кохання,

честі, людської гідності та ін.

У своєму творі драматург стверджує гуманістичні ідеї: людина має бути сама

собою, виховувати в собі внутрішню шляхетність, здобувати знання і досвід,

не поступаючись своєю гідністю. Водночас він проголошує цінність особистості

незалежно від її соціального і майнового стану.


Подумайте і дайте відповідь. (письмово)

• Як автор ставиться до бажання пана Журдена стати аристократом?

• Чим пояснюється жага пана Журдена до дворянства?

• Чи тільки над паном Журденом сміється автор? Думку пояснити.

• Що висміює і що прославляє Мольєр у комедії?


Запис у зошит

Тема комедії — висміювання людини, яка одержима ідеєю стати дворянином, але не відповідає статусу дворянина ні походженням, ні вихованням.Мольєр у комедії викриває таких спритних людей, які прагнуть якнайкраще

влаштуватися в суспільстві, збагатитися за рахунок інших.

Мольєр також весело сміється і з тих, хто дає себе піддурити, але

комедіограф вірить у велику шляхетність людини. На його переконання,

здоровий глузд і щирість завжди перемагають.

 

Домашнє завдання:

1. Читати ст. 199 - 206

2.  Підготувати характеристику пана Журдена



22.03.2023                                             Середа

Мольєр - майстер класицистичної комедії. Історія

створення комедії "Міщанин - шляхтич"

Перегянути відео. Життя Мольєра

Спектакль  https://www.youtube.com/watch?v=U3iTxA0kML4

Комедія — драматичний жанр, у якому конфлікт, дія, характери, ситуації постають

у смішних, комічних формах. Комедія висміює суспільні явища, людські

вади.

• Комедія в ієрархії жанрів класицизму — це низький жанр

Комедія масок

 (італ. commedia dell'arte — професійна комедія) — різновид італійського

імпровізованого народного театру епохи Відродження, що успадкував

традиції римської доби. Персонажі комедії масок були втіленнями

комічного гротеску, буфонади, яскравого видовища карнавального

типу. Як театральний жанр комедія масок вплинула на творчість

Мольєра.)

 

Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич»


— 1669 року король Людовік XIV приймав у своїй резиденції у Версалі

турецьких послів на чолі із Солиманом-агою. Турків змусили довго чекати,

а потім запросили їх до галереї Нового Палацу, прибраної надзвичайно

розкішно. Король сидів на троні, і на його вбранні було діамантів на

чотирнадцять мільйонів ліврів. Однак Солиман-ага та його почет не

виявили очікуваного захоплення. Турецькі посли зробили вигляд, начебто

в Турції всі носять костюми з діамантами. Досада короля була тим

сильнішою, бо, як виявилося, глава делегації Солиман-ага виявився

обманщиком, а не послом турецького султана. Поведінка гостей не

сподобалася королю, і він наказав придворному драматургу Мольеру і

композитору Люллі написати п’‎єсу, у якій би висміювалися турки. Так був

створений «Міщанин-шляхтич». Прем’‎єра п’‎єси відбулася 14 жовтня

1670 року в Шамборі.

Особливості комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич»

Утілення правил класицизму в комедії

Порушення правил класицизму в комедії

1) Єдність місця (будинок Журдена).

2) Єдність часу (дія обмежується

однією добою).

3) Протиставлення негативних і

позитивних персонажів.

4) Викриваються соціальні та

людські вади

1) Порушено правило трьох

єдностей (не витримано

єдності дії: крім сюжетної

лінії закоханого пана Журдена,

у комедії розгортається ще три

лінії — Люсіль і Леонта, Доранта

і Дорімени, Ніколь і Ков’‎єля).

2) Негативний герой (пан

Журден) наділений позитивними

рисами.

3) Порушено жанрові межі


Мольєр весело сміється з тих, хто дозволяє себе обдурити, і з тих, хто це робить. Але комедіограф вірив у велику шляхетність людини. За його переконаннями, здоровий глузд і щирість завжди перемагають. У комедії Мольєра класицизм, як і раціоналізм, доходив «останньої межі», за якою вичерпувались його пізнавальні можливості. Та Мольєр не погрішив проти класичного визначення жанру: «Комедія — це перехід від нещастя до щастя».


Домашнє завдання:

1. Читати ст. 195 - 199;

2. Характеризувати образ Журдена, підібрати цитати для характеристики образу; скласти кросворди до теми



22. 02.2023                                   П'ятниця       

Дон Кіхот і Санчо Панса – образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. Вічні образи

ророчими стали слова Дон Кіхота у 2 розділі I книги: «Щасливим буде той час, коли нарешті побачать світ мої діяння, що гідні бути відбитими у бронзі, висіченими з мармуру та зображеними на полотні на пам’‎ять майбутнім поколінням». Образи роману Сервантеса увічнені у мармурі та бронзі, зображені на полотнах всесвітньо відомих художників. Одне з них — вже хрестоматійне — полотно П. Пікассо, на якому зображені Дон Кіхот та його вірний зброєносець Санчо Панса.

Мистецька палітра

Велику роль в осмисленні й популяризації твору Сервантеса в різних країнах світу відіграли ілюстратори, що намагалися якомога точніше віднайти та відобразити відтінки настрою і почуттів головних героїв у найбільш важливих сценах роману. Проте кожен художник акцентував якусь одну лінію багаторівневого твору: сатиричну і гумористичну, драматичну, ліричну, героїчну, гуманістичну чи фантастичну.

Перегляньте відео до уроку 

Складання характеристик героїв роману «Дон Кіхот»

Дон Кіхот

Санчо Панса

Дон Кіхот — бідний ідальго, який зовсім втратив здоровий глузд, без міри начитавшись низькопробних рицарських романів.

Вигадавши нове ім'я собі, своїй шкапі, знайшовши кумедні старі обладунки, він вирушає у мандри Іспанією XVII століття, щоб захищати ображених та пригноблених. Його мета благородна і добра, але герой викликає у співвітчизників лише сміх та нерозуміння. Дон Кіхот живе у своєму вигаданому світі рицарства і не хоче бачити реалій сучасного йому життя. Мабуть, через те його добрі наміри часто-густо не допомагають, а лише шкодять людям і йому самому.

Дон Кіхот — добрий і справедливий, діяльний та самовідданий. Він не потребує визнання інших, бо абсолютно переконаний у своїй правоті

Санчо Панса — бідний селянин, «багатий на дітей і бідний на статки», який погодився мандрувати із Дон Кіхотом у ролі зброєносця. Він — протилежність своєму господареві майже в усьому. Санчо Панса погодився на подорож із Дон Кіхотом лише через обіцянку останнього зробити його губернатором острова, тобто з корисливим мотивів, а не заради ідеї. Санчо не вміє читати й писати, проте є втіленням народної мудрості, яка вчить бути обережним і не наражатися на небезпеку' без поважної причини. Так, власне кажучи, Санчо Панса і намагається вчиняти, тим більше, що, порівняно із Дон Кіхотом, він досить боязкий, чого не приховує.

Ставши «губернатором», Санчо Панса прагне правити справедливо, як навчав його Дон Кіхот

Як впливають герої один на одного?

Дон Кіхот стає обережнішим, враховує реалії життя, всотує «народну мудрість»

Санчо Панса захоплений ентузіазмом Дон Кіхота, стає менш корисливим, більш сміливим, справедливим


Робота з уривками літературознавчих статей

«Дон Кіхот і Санчо Панса — досконале вираження контрасту між ідеалізмом і матеріалізмом, альтруїзмом та егоїзмом, які борються у людській душі. Дон Кіхот і Санча Пансо — втілення вічних поривань людини у вись та її вічної прикутості до землі, вічного контрасту між поетичними захопленнями та прозаїчними буднями людського життя, між великою і безмежною вірою людини та її обмеженою твердістю». Ф. Бутервек

«Дон Кіхот — символ віри людини у правду і добро, його вічного прагнення до прекрасного та ідеального, його необхідності переважити тверезий практицизм маси, яку втілює у собі образ Санчо Панси». Г. Гейне

«Сервантес утілив нерозлучну пару: змінюються лише костюми. А якщо відволіктися від цих історичних переодягань, то ми повсюди, як у мистецтві, так і у житті, впізнаємо рицаря Сумного Образу та його зброєносця... Дон Кіхот і Санча Панса повторюються. Особистість, що прагне перемогти обмежене теперішнє,— це завжди Дон Кіхот, тоді як маси, що йдуть за нею, є Санчо Панса». С. Гречанюк, Ю. Борєв

Висловіть своє враження від прочитаних уривків. Які з думок критиків здаються вам найцікавішими? Запишіть їх. Для цього використайте методику «Щоденник подвійних нотаток».

Фраза з тексту

Мої міркування

1.

1.

2.

2.

3.

3.

У лівій колонці запишіть вислови, що вас зацікавили, а у правій опишіть свої міркування щодо цих думок.

Поняття «вічний образ» і «донкіхотство»  (запишіть у зошит)

Вічними образами називають художні образи, які за глибиною узагальнення виходять за межі конкретних творів та зображеної в них історичної доби і містять у собі невичерпні можливості філософського осмислення буття. Такими є Прометей, Орфей, Фауст, Дон Кіхот, Дон Жуан, Гамлет.

Донкіхотство — це небажання пристосовуватися до прози життя, прагнення перетворювати навколишній світ, стійке слідування своїй мрії.

Домашнє завдання
Дай відповіді на запитання (письмово)

  • Чому твір «Дон Кіхот» можна назвати пародією на лицарський роман?

  • Яких традицій лицарства дотримується «премудрий гідальго»?

  • Про що мріяв Дон Кіхот, вирушаючи у подорож?

  • Як ставляться інші персонажі твору до «подвигів» мандрівного лицаря?

  • Як Дон Кіхот і Санчо Панса ставляться один до одного? Як герої впливають одне на одного?


22.02.2023                        Середа

Конфлікт високих прагнень дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство»

Виконайте тестові завдання. ( У зошиті просто пишете 1 і буква)

Тестування.

1. Задум роману «Дон Кіхот» у Сервантеса з'явився :

а)під час роботи збирачем податків;

б) у в'язниці, де він відбував наказання за казнокрадство; 

в)під час служби в Італії.

2.Найбільше Дон Кіхот любив:

а) поезію вагантів;  

б) історичні хроніки;  

в) рицарські романи. 

3. Санчо Панса мріяв стати:

А) Папою Римським;  

б) таким самим мандрівним лицарем, як Дон Кіхот;   

в)губернатором будь-якого острова.

4.Дон Кіхот мріяв стати лицарем, бо хотів: 

а) битися на турнірах;  

б) укрити своє ім'я славою ;  

в) допомагати скривдженим та бідним. 

5.Крилатій вислів «битва з вітряками» означає:

а) крах усіх надій і сподівань людини;  

б) битва, яку людина програє, але виявляє сміливість та хитрість;    

в) напрасну із самого початку, обречену на невдачу боротьбу.  

6.Санчо Панса дав ім'я Дон Кіхоту:

а) мандрівний лицар;  

б) Лицар Сумного Образу;  

в) Лицар Левів. 


Образи роману Сервантеса увічнені у мармурі та бронзі, зображені на полотнах всесвітньо відомих художників. Зверніть увагу на малюнок П.Пікассо, де зображені Дон Кіхот та його вірний зброєносець. Художник зобразивши героїв гротесково, пародійно.    







Друга ілюстрація до нашого уроку-зображення пам'ятника Сервантесу та його героям у Мадриді




Роздивитись уважно ці художні твори. Художники слідом за Сервантесом підкреслюють несхожість Дон Кіхота та Санчо Пансі.  

Обидва герої у полоні своїх фантазій відриваються від сім'ї та спокійної життя у пошуках счастья. Але різниця в тому, що Дон Кіхот полонився мрією про викорінення зла та рицарську славу, а Санчо Панса – ідеєю легкої наживи.    

Заповнення таблиці  «Порівняльна характеристика Дон Кіхота та Санчо Пансі»

Дон Кіхот

Санчо Панса

Відмінне

Бідний гідальго

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Спільне

 

 

Санчо всіляко прагнув повернути свого хазяїна до дійсності, але водночас завдяки Дон Кіхоту він і сам пройнявся гуманістичними ідеями і намагався втілити їх під час свого губернаторства.

Домашнє завдання.

Підготувати характеристику Дон Кіхота

10.02.2023 П'ятниця

Розвиток мовлення. Ще раз про "Ромео і Джульєтту". Твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією В.Шекспіра "Почуття, що сильніше за смерть"

«Весь світ – театр, де всі чоловіки та жінки – актори. Тут кожному приписаний свій вихід, і не одну з них кожна грає роль» – афористичний вислів Шекспіра, який розриває суть нашої життя, стане актуальним і на нашому уроці, побудованому у вигляді драматичного твору. Отож розпочнемо. Сьогодні пишемо твір (у робочих тетрадях). 

Нагадую: інтернетом користуюся не гірше за вас, тому ... не списуйте! Краще напишіть менше, але самостійно. Списань твір я не перевіряю!!

Для початку проведемо невелику самостійну роботу. ( у зошиті тільки відповідь записуєте)

Літературний диктант   

  1. Твір В.Шекспіра "Ромео і Джульєтта" за жанром….
  2. Головна тема трагедії
  3. Юні закохані гинуть через…
  4. Смерть героїв...
  5. Особливістю трагедії В. Шекспіра є….
  6. Події трагедії відбуваються у …
  7. Ромео, побачивши Джульєтту вперше на балу, помітив у ній незвичайне. Що саме?
  8. На українську мову твір перекладали...
  9. Хто каже ці слова і чому?

Лише ім'я твоє – мій ворог лютий:

А ти – це ти, а не Монтеккі.

  1. Про яку біду і чий шлюб говориться:

Ах, знаю про твою біду,

Що діяти – я заради сам не дам…

Я чувши, що мусиш ти в четвер, вінчатись

І шлюб відкласти неможливо.

  1. Чиї це слова? Про що вони свідчать?

Коли ж спасунку жодного немає,

Я заподію смерть собі сама.

  1. Кому належать ці слова? Поясніть їх:

Безумство мудре – це любов:

Воно отруює і зцілює дах!

Увага!

Переходимо до творчої роботи. Для початку подумайте, що ви хочете написати. Не поспішайте. Обміркували, тоді починайте роботу на чорновику. Пам'ятайте! Твір складається із: вступ, основна частина, висновок. Коли написала на чорновику, перевірте. Якщо виникають сумніви – я на зв'язку: пишіть, телефонуйте – допоможу. 

Домашнє завдання.

 Написати у робочому зошиті твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією В.Шекспіра "Почуття, що сильніше за смерть".

08.02.2023                                       Середа

Проблема життя та смерті у трагедії “Ромео і Джульєтта”. Трактування фіналу



Трагедія «Ромео і Джульєтта» — одна з найсвітліших і водночас найтрагічніших історій про любов у світовій літературі. Головні герої трагедії стали «вічними образами», що уособлюють силу і велич справжньої любові. Здавалося б, сюжет трагедії досить простий і зрозумілий, але завжди постає питання: чому ця драма протягом такої тривалої години є однією з найпопулярніших, чому вона продовжує зворушувати серця читачів і в наш час?

Завдання: дочитати роман "Ромео і Джульєтта" до кінця

Щоб перевірити, наскільки ви уважні читачі, проведемо невелику самостійну роботу. Виконуємо у зошиті, питання не пишемо, тільки короткі відповіді.

Літературний диктант

1) Де і коли відбувається дія трагедії?

2) Через що тужить Ромео?

3) За кого батьки хочуть видати заміж Джульєтту?

4) Як познайомилися Ромео і Джульєтта?

5) У поєдинку на вулиці Вероні був смертельно поранений.

6) Чому загинув Тібальт?

7) Як Ромео був покараний князем?

8) Що радити Ромео брат Лоренцо?

9) Що вирішує зробити Джульєтта, щоб не одружуватися з Парісом?

10) Чому Ромео відруївся?

11) Що було причиною смерті Ромео та Джульєтті?

12) Як поводяться Монтеккі та Капулетті, дізнавшись про смерть дітей?

Бонусне запитання:

13) Що стане пам'яткою про любов Ромео та Джульєтті у Вероні?

На попередніх уроках ми з вами познайомилися з одним із величних творів У. Шекспіра – трагедією  «Ромео і Джульєтта». Пропоную вам здійснити невелике мандрівку по вулицях Вероні, можливо, там ми зустрінемо наших героїв і згадаємо зворушливу історію їхнього кохання.  

Відеосюжет «Верона»




У чому ж секрет популярності?



Побачивши мертвого Ромео, Джульєтта, недовго роздумуючи, накладає на себе руки, бо жити без Ромео вона не може. Як просто, без удаваної патетики поводиться Джульєтта в хвилину останнього вибору. Дуже цільний героїчний образ Джульєтті — живе втілення юної любові, що не знає компромісів, любові, що перемагає опасності та страхи. Її любов сильніша від смерті.


День народження Джульєтті

Щоб визначити точний день, коли народилася Джульєтта, історики тщательно зіставили всі події трагедії. Згідно з Шекспіром, правителем Вероні був у той час герцог Еска - сеньйор Бартоломео Делла Скала, справжній чоловік, який правив у місті 1301-1304 роки. Годувальниця у розмові з Леді Капулетті згадує про народження своєї підопічної у день свята врожаю. У тексті згадується й Пасха, що святкувався у травні, згідно з астрономічним календарем, у 1302 році. На підставі цих фактів доктор Джузеппе Вівіані встановив точну дату народження Джульєтті - 16 вересня 1284 року.

Історія кохання молодої пари живе у серцях людей, незважаючи на її трагічний кінець

Щороку тисячі туристів зі всього світу прямують до найромантичнішого міста Італії, щоб на власні очі побачити балкон, на якому стояла юна Джульєтта, коли Ромео зізнавався їй у любові. Історія кохання молодої пари живе у серцях людей, незважаючи на її трагічний кінець.


Побачити балкон Джульєтті можна з внутрішнього дворика, де трагічно загиблою героїні Шекспіра встановлено бронзову статую.








Шекспір ​​створив у трагедії багато образів і ситуацій, що підкреслюють сміливість юних героїв, які прагнуть влаштувати свою життя по-новому, не так, як жили їхні батьки та предки. А головне ті, що Шекспір ​​показав кілька різних зрозуміти про любов і шлюб, починаючи від примітивно вульгарного розуміння стосунків між чоловіком і жінкою кормильницею і закінчуючи ідеальним відношенням до любові та шлюбу в Ромео та Джульєтті.

Смерть Ромео й Джульєтті так впливає на їхніх батьків, що вони миряться і припиняють ворожнечу. Так любов двох юних героїв змінює людей. Ті, чого не міг домогтися герцог своїми загрозами та карами, відбувається після смерті юних героїв, яка змушує батьків зрозуміти, наскільки жорстокою та безглуздою є їхня ворожнеча. Любов Ромео і Джульєтті здобула победу над нелюдським звичаєм кревної помсти. Але ціна, сплачена за це, велика. Трагедія й полягає в тому, що тільки жертовність юних героїв могла зупинити мечі, готові без кінця проливати кров.

— Щоб передати красу почуттів юних героїв, Шекспір ​​скористався всім багатством поетичних засобів. Трагедія містить канцоні, сонети, елегії, мадригалі та інші форми лірики епохи Відродження.

Домашнє завдання.

Сучасна Верона – одне з найдивовижніших міст у світі. Мільйони туристів щорічно приїжджають у цей тихий провінційний містечко для того, щоб написати листа Джульєтті, намалювати серце на стіні її будинку. Напишіть і ви листа Джульєтті: все, що забажаєте - неодмінно збудеться.

27.01.2023                                                        П'ятниця

Структура сонетів Ф.Петрарки

У своїх сонетах Петрарка утверджує право на радість життя, на кохання до реальної, земної жінки. Кохання — це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. У цьому виявилися передові погляди поета-гуманіста. Сьогодні на уроці ми спробуємо переконатися в цьому, аналізуючи сонети Ф. Петрарки.

Прослухайте сонет 61.

https://drive.google.com/file/d/1bIpIndDIeZoCYJCZauCb-yYv3I-CSGPG/view?usp=sharing

Визначаємо засоби художньої виразності

Завдання: із засобами художньої виразності ви добре знайомі. Залишається їх знайти та позначити різними кольорами.

Уособлення - синій;

Епітети - червоний;

Порівняння - жовтий;

Метафора - зелений;

Благословенні будьте, день і рік,
І мить, і місяць, і місця урочі,
Де постеріг я ті сяйливі очі,
Що зав'язали світ мені навік!

Благословен вогонь, що серце пік,
Солодкий біль спечаленої ночі
І лук Амура, що в безоболоччі
Пускав у мене стріл ясний потік!

Благословенні будьте, серця рани
І вимовлене пошепки ім'я
Моєї донни — ніжне і кохане,

І ці сторінки, де про неї я
Писав, творивши славу, що не в'яне, —
Й ти, неподільна радосте моя

Запис в зошиті:

Тема: ліричний герой обожнює кохану не лише за красу, а й за моральну чистоту

Ідея: уславлення кохання.

Подивіться відеоурок (авторка Леся Сич)



У своїх сонетах Петрарка утверджує право на радість життя, на кохання до реальної, земної жінки. Кохання — це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. У цьому виявилися передові погляди поета-гуманіста.

Домашнє завдання.

Уважно читаємо сонет 132 Франческо Петрарки і виконуємо завдання як у попередньому сонеті тільки навпаки. Тобто я вам виділила художні засоби, а вам потрібно їх назвати.

Як не любов, то що це бути може?

А як любов, то що таке вона? Добро?

Таж в ній скорбота нищівна. Зло? 

Але ж муки ці солодкі, боже! 

Горіти хочу? Бідкатись негоже.

Не хочу? То даремна скарг луна.

Живлюща смерте, втіхо навісна! 

Хто твій тягар здолати допоможе? 

Чужій чи власній волі я служу? 

Неначе в просторінь морську безкраю,

В човні хисткому рушив без керма; 

Про мудрість тут і думати дарма —

Чого я хочу — й сам уже не знаю:

Палаю в стужу, в спеку — весь дрижу.


25.01.2023                                                            Середа

Франческо Петрарка. Сонети № 61, 132. історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні

А на сьогоднішньому уроці мова піде про великого Вчителя гуманізму  - Франческо Петрарку. Сьогодні ви спробуєте розкрити для себе світ сонетів Петрарки, знайти власну розгадку високого людського почуття – кохання. Ми здійснимо подорож на межу самого себе і за межі себе, в іншу систему координат, в інші можливості, в інший час.

Компакт – біографію Петрарки


Ім’я, прізвище: Франческо Петрарка

Дата народження: 20 липня 1304 року

Батьківщина: Італія, Ареццо.

Рід занять: поет, учений

Жанр, у якому творив поет: сонети

            Франческо Петрарка – італійський поет, філософ, яскравий представник старшого покоління митців – гуманістів, які творили в період переходу від доби Середньовіччя до доби Відродження.

            Народився поет в Ареццо, в понеділок, 20 липня 1303 року.

Його батько Петракколо ді Пареццо під час чвар між гвельфами і гібелінами, між «білими» та «чорними» тікає з Флоренції разом із приятелем свого батька Данте. Нотаріус Патрокколо був засуджений до відтинання руки і штрафу в 1 тисячу лір. Вигнанець зупинився у невеличкому місті Аренццо, де в нього народився син Франческо, якому судилося стати видатним поетом Італії.

Його мати Елетта пішла рано з життя. «Я впевнений, - писав Петрарка, - повага до людини взагалі починається з поваги до матері, сестри, коханої. Моя я мама померла дуже рано, їй було всього 38 років. Мої перші вірші я присвятив саме їй, у вірші було 38 рядків, саме стільки, стільки було Богом відпущено років мамі. А була вона найкращою з матерів, яких я будь – коли бачив».

Жага до життя та нових яскравих вражень штовхала часом поета на дивовижні дії. Так, закоханий в поезію Овідія, він захотів відчути те, що пережив його герой Фаетон, який піднявся на колісниці бога Сонця у піднебесся. Для цього Петрарка здійснив сходження на альпійську гірську вершину Мон-Ванту і таким чином став першим в Європі альпіністом. Незвичайними були його мандрівки по церквах та монастирях в пошуках античних і середньовічних рукописів. Йому вдалося знайти цілу низку цінних рукописів, що вважалися втраченими.

Коли в Римі спалахнуло повстання у Рієнцо, Петрарка гаряче став на бік народного трибуна і навіть розпочав з ним жваве листування. Йому не терпілося побачити Рим знову республіканським, як у давні часи античності.

Петрарка мріяв бути увінчаним лавровим вінком на Капітолійському пагорбі за давньоримським зви­чаєм. Це спонукало його до написання поеми ла­тинським гекзаметром, на зразок Вергілієвої, під назвою «Африка» (про Пунічні війни). Поема спо­добалася  читачам, в тому числі французькому та неаполітанському королям. 8 квітня 1341 р. Петрарка був увінчаний лавровим вінком на Капітолії в присутності багатьох римлян.

Справжня слава прийшла до Петрарки як до автора сонетів, присвячених золотоволосій Лаурі, яку він зустрів у  Авіньйонській церкві.

Але незважаючи на зовнішні життєві успіхи, почесті та пишноту, Петрарку часом мучили тяжкі приступи меланхолії. Коли йому виповнилося 33 роки, він на кілька років усамітнюється в невеликому містечку Воклюз, де поринає в релігійні та філософські мірку­ванні про сенс буття. Часом його захоплення мирською славою та закоханість у замну красу здаються йому гріховними.

Старість Петрарка зустрів всесвітньовідомим пое­том. Ще за життя його дім в Ареццо став місцем поклоніння захоплених шанувальників. Помер Петрарка за своїм робочим столом, схилившись над латинським рукописом.

Серед творів, написаних поетом, залишилась єдина книжка, написана народною мовою. Це збірка віршів під назвою «Книга пісень». Іншу назву збірки ви дізнаєтеся, коли розгадаєте кросворд. 


Домашнє завдання
1. Читати ст. 126 - 128
2. Один сонет (за вибором) вивчити на згадку

Немає коментарів:

Дописати коментар