Українська література 5 клас НУШ

 

Привіт усім! Вітаю Вас на сторінці мого блогу. Саме тут ми будемо працювати протягом дистанційного навчання. Якщо у вас виникають питання: ви знаєте як зі мною зв'язатися. 

Успіхів!


01.12.2023                             П'ятниця

РЗМ. Складання власних легенд про рослини-обереги (письмово)

 

Переглянь відео. Про яку рослину розповідає легенда?


 Мистецька галерея. 

Розглянь картину Олега Шупляка «Сон калини». Яку рослину-оберіг зобразив на ній художник? Чому автор назвав картину саме так?

Це цікаво. У літню пору цвіте одна з наших найкращих багаторічних рослин — ясенець, його ще називають неопалимою купиною. Ця рослина насамперед відома своєю особливою властивістю горіти і не згорати. На її стеблах і листках є дрібнесенькі пухирці, які виробляють ефірні олії. Сонячної і безвітряної днини виділяється дуже багато ефіру, тож якщо запалити біля рослини вогонь, ефір спалахує, і перед нашими очима постає дивовижне видовище: здається, що кущ палає жовтими і синіми вогниками. Ефір швидко згорає, а рослина при цьому не страждає

Согодні ми попрацювали над легендою про калину. 

А зараз настав час попрацювати над вашою власною легендою. 

Завдання: спробуй самостійно написати легенду про рослину - оберіг.  Для цього скористайтеся пам'яткою.

Пам’ятка. 

1. Визнач тему, основну думку легенди. 

2. Пригадай побудову твору: зачин, основна частина, кінцівка. 3.

 Легенда повинна містити всі ознаки жанру. 

4. У ній обов'язково мають бути незвичайні, фантастичні елементи. 

5. Невеликий обсяг роботи. 

Перепешіть у робочий зошит!!!!


















06.03.2023                             Понеділок

Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Тема екології у творі


Вітаю, Вас. Розпочнемо урок із теорії літератури. Все, що виділено червоним кольором, потрібно записати у зошит.


Теорія літератури

Літературні прозові твори часто написані так, що розповідь у них ведеться від імені оповідача. Таку розповідь називають мовою автора.

А висловлювання дійових осіб твору, що їх уводить автор у розповідь, називають мовою персонажів (дійових осіб).

Мову автора і мову дійових осіб варто читати, добираючи відповідну інтонацію.



ПТАХИ РОКУ В УКРАЇНІ

Щороку орнітологи (біологи, які вивчають птахів) України обирають птаха — символ року. 

2019 р. Грак

2020 р. Горлиця звичайна

2021 р. Синиця чубата


Перейдіть за посиланням та виконайте завдання https://learningapps.org/view28735841


Домашнє завдання.
1.  Дайте письмову відповідь на питання: "Чому так важливо берегти птахів?" (5 - 6 речень)
2. Додаткове: зробити ідюстрацію до твору "Цвітарінь"

08.02.2023                           Середа

Олена Пчілка. «З ґринджолятами»

Завдання: Прочитайте біографію Олени Пчілки.

Справжнє ім’я Олени Пчілки — Ольга Петрівна Косач. Народилася вона 1849 року в м. Гадяч у сім’ї небагатого поміщика. Початкову освіту здобула вдома. У 1866 році закінчила у Києві Зразковий пансіон шляхетних дівчат. Знала 5 мов. y Протягом життя Олена Пчілка записувала усні народні твори — примовки, пісні та казки, а також збирала зразки української вишивки. Тому її по праву вважають першим українським етнографом. (Етнограф — спеціаліст, який вивчає культуру й побут народу, народознавець). Пропагувала народну музику, вертепне дійство та мистецтво кобзарів; видала книжку “Український народний орнамент, вишивка, тканини та писанки”. 

Від 1883 року письменниця друкує власні вірші та оповідання. y Олена Пчілка неодноразово проявила себе справжньою українкою. Як громадський діяч на відкритті пам’ятника українському письменнику І. Котляревському, попри заборону, виступала українською мовою. У 1905 році відвідала Петербург, де клопоталася про зняття заборони на друкування українською мовою. Під тиском її аргументів учені Російської академії наук змушені були визнати, що українська мова таки існує. На власні гроші купувала книжки для українських бібліотек. Скрізь, де це було можливо, захищала українські національні інтереси. На святкуванні дня народження Т. Г. Шевченка 1920 року Олену Пчілку було заарештовано за те, що вона обгорнула бюст поета синьо-жовтим прапором і не дозволила комісарові топтати полотнище ногами. y Після зняття заборони на друкування українською мовою поетеса видавала журнал “Рідний край”, а згодом ще й журнал для дітей “Молода Україна”, де друкували твори талановитих українських письменників. В останні роки життя трудилася в Українській академії наук. 

Олена Пчілка була ніжною й мудрою матір’ю для своїх чотирьох дітей, сама вчила їх малюванню, музиці, історії, грі на фортепіано і виховувала українцями. Вона дуже любила їх і пишалася ними. З гордістю і вдячністю поетеса Леся Українка називала свою матір найкращою, найрозумнішою і найталановитішою жінкою у світі.

А ось тепер, давайте прослухаємо аудіозапис її поезії



Ось так вони виглядають


Домашнє завдання.

1. Навчитися виразно читати поезію ( Вона подана нижче)

2. Зробити ілюстрацію до поезії

З ГРИНДЖОЛЯТАМИ

Що за чудовая днина,

Сніг, наче срібло, блищить!

Вийшов веселий хлопчина,

Швидко з санками біжить.

 

Ох, ті санки-гринджолята!

Коней не треба до них:

Роблять їх мудро хлоп’ята,

Треба прудких тільки ніг!

 

Сам у санки упряжешся,

Вже ж не яка там вага!

Стежкою хутко женешся,

Всякий тебе оббіга!

 

Ось вона й гірка маленька, —

Ой, як униз я спущусь!

Наче та пташка швиденька,

Долі умить опинюсь.

 

Нуте лишень, хто зручніший?

Швидше которе збіжить?

Кепсько, — мороз все лютіший,

Носик з морозу щемить.

 

Ей, чи ж морозу боятись

Та отаким козакам?!

Нуте у сніжки гуляти,

Треба зогрітися нам!

 

Ой, чи заходить вже сонце?..

Пізня така вже пора?..

Стукають мати в віконце,

Треба рушать до двора!


06.02.2023                         Понеділок


Позакласне читання №3. Патріотична поезія




Запишіть визначення у зошит


На сьогоднішньому уроці ми розглянемо поезії :

Прочитайте уважно поезію Ліни Костенко


Наступна поезія буде Оксани Забужко. Прочитайте її уважно.


Ще одна чудова поезія про нашу Батьківщину - поезія Миколи Сингаївського


Домашнє завдання.

Вивчити напам'ять одну із поезій.

25.01.2023                                   Середа

Тема: Галина Кирпа "Мова моя"











Дивимось, слухаємо, аналізуємо


Домашнє завдання

Перечитайте самостійно вірш, та виконайте письмово завдання, яке подано нижче вірша.



23.01.2023                                   Понеділок

Тема: Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Роль Тараса Шевченка у становленні особистості  Богдана  Лепкого,  його поетична  шевченкіана.  

Ти вже знаєш, що творчість Т. Шевченка істотно вплинула на розвиток української літератури. Більшість письменників і письменниць наступних поколінь уважають його своїм учителем, адже саме після того, як відкрили для себе в дитинстві «Кобзар», вони вирішили стати літераторами.

Так склалася і доля поета Богдана Лепкого, з творчістю якого ти наразі ознайомишся.


Ознамойтеся з теоретичним матеріалом урока.

Мова художнього твору може бути прозовою і віршованою. 

(записати у зошит)  Прозова мова — неритмізована, нагадує повсякденну розмовну мову.

(записати у зошит) Віршована мова мелодійна, наспівна, підпорядкована певному ритму.

Ритм — це рівномірне повторення, чергування якихось мовних одиниць. Ритм у поетичних творах виникає завдяки рівномірному чергуванню наголошених і ненаголошених складів, а також строф і рим.

(записати у зошит)  Рима — співзвучність закінчень у кінці чи зрідка всередині віршорядків. Наприклад, в уривку «Учітесь, читайте…» римуються, зокрема, такі слова: научайтесь — не цурайтесь; забуває — карає, злому — дому.

Строфа — група віршорядків, що римуються і рівномірно повторюються у творі. Строфи переважно бувають чотирирядкові, трапляються також дво-, трирядкові та інші.

Віршові рядки римуються по-різному. Найчастіше трапляються такі способи римування в чотирирядкових строфах:

  • перехресне — (за формулою абаб); саме таке римування у вірші «Шевченкова верба»:

Коли на чорний шлях ступав, а

Ішов на прогнання в неволю, б

Галузку вåрбову підняв, а

Обчімхав і забрав з собою. б

  • суміжне або парне — римування першого рядка з другим, а третього — з четвертим (за формулою аабб); таке римування у вірші Оксани Кротюк, що відомий тобі із четвертого класу:

Від хвоста і аж по вушка а

в зебри смужка, смужка, смужка. а

Не горохи, не клітинка, б

не малюнок на всю спинку. б

  • кільцеве або охопне — римування першого рядка із четвертим, а другого — із третім (за формулою абба); таке римування спостерігаємо у сповнених болю поетичних рядках Олександра Олеся про рідну мову:

О слово рідне! Орле скутий! а

Чужинцям кинуте на сміх! б

Співочий грім батьків моїх, б

Дітьми безпам’ятно забутий. а


Домашнє завдання

  1. Виписати з відео тему, основну думку, основний мотив, художні засоби вірша "Шевченкова верба".

Немає коментарів:

Дописати коментар